Warszawa, 26 lipca 2004
Stanowisko Stowarzyszenia „Polska Federacja Producentów Żywności” odnośnie projektu rozporządzenia ministra rolnictwa i rozwoju wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie znakowania środków spożywczych i dozwolonych substancji dodatkowych
PFPŻ z zadowoleniem odnotowuje działania Ministerstwa w celu udoskonalenia krajowej legislacji w zakresie znakowania żywności oraz systematycznego dostosowywania jej do nowych przepisów UE. Znakowanie stanowi najistotniejszy element komunikacji pomiędzy producentem a konsumentem żywności, dlatego przepisy w tym zakresie powinny być jasne, jednoznaczne i możliwe do realizacji z ekonomicznego punktu widzenia. Realizacja tych przepisów może być w znaczący sposób utrudniona poprzez ich rozrzucenie w różnych aktach prawnych. Dlatego, jako generalny postulat, PFPŻ prosi o scalenie dotychczasowych krajowych przepisów w zakresie znakowania w jedno rozporządzenie. Śledzenie zmian tego bardzo technicznego i szczegółowego aktu prawnego, który już wcześniej był zmieniany, stało się praktycznie niemożliwe.
Uwagi szczegółowe
-
§ 1 - w odniesieniu do podawania nazw potencjalnych alergenów tekst jest niejasny. Proponujemy pozostawienie § 2 obowiązującego rozporządzenia w niezmienionej formie (czyli usunięcie z projektu § 1 pp. 1a i 1b) oraz uwzględnienie zapisów dot. alergenów w tej części obecnego rozporządzenia, która dotyczy wymagań szczegółowych dla składników. W tym celu proponujemy dopisać dodatkowy § 5a. W ten sposób zachowany zostanie dotychczasowy układ rozporządzenia, zgodnie z którym w § 2 wymienione są w sposób ogólny wszystkie informacje, jakie powinny znaleźć się na opakowaniu środka spożywczego, natomiast w kolejnych paragrafach znajdują się wymagania szczegółowe.
Proponujemy następującą treść dodanego § 5a:
“1. W przypadku środków spożywczych, do wytworzenia których zastosowano surowce wymienione w załączniku 5 lub składniki otrzymane z surowców wymienionych w załączniku nr 5, w wykazie składników należy podać dodatkowo źródło ich pochodzenia, w brzmieniu zawartym w treści załącznika. 2. Informację, o której mowa w ust. 1 należy również podać, jeśli składnik jest obecny w produkcie gotowym w zmienionej formie.”
Treść tego przepisu powinna być zgodna z tytułem załącznika 5, który także nie jest zrozumiały. Proponujemy zmianę tego tytułu na “Lista surowców, których nazwy muszą być wymienione w wykazie składników”
-
§ 1, ust. 3 (zmiana § 5) - proponujemy wprowadzić zapis zgodny z dyrektywą 2000/13/EC, według której woda dodana w ilości nieprzekraczającej 5% masy gotowego środka spożywczego, nie musi być podawana w wykazie składników.
-
§ 1, ust 3b – należy zaznaczyć, że przepis ten nie dotyczy alergenów, dodając podpunkt o treści “zasady wymienione w ust. 4 punkt 1, 2, 3 nie mają zastosowania do surowców wymienionych w załączniku nr 5 do rozporządzenia lub składników pochodzących z tych surowców”
-
§ 2.4 jest niezrozumiały. Wspomniana data 17 lipca 2004 już upłynęła, a zatem niemożliwe jest zastosowanie tego przepisu, mimo iż jest on zawarty w dyrektywie 2001/114/WE odnoszącej się do niektórych rodzajów częściowo lub całkowicie odwodnionego mleka konserwowanego przeznaczonego do spożycia przez ludzi. PFPŻ uważa, że w sytuacji wprowadzania do polskiego prawa przepisów UE wydanych 20 grudnia 2001, polscy producenci powinni otrzymać analogiczne okresy przejściowe na sprzedaż produktów i zużycie opakowań spełniających wcześniejsze przepisy w zakresie znakowania.
Ponadto PFPŻ zgłasza następujące uwagi do obowiązującego rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2002r. w sprawie znakowania środków spożywczych i dozwolonych substancji dodatkowych (Dz. U. Nr 220, poz. 1856 oraz z 2004 Dz. U. Nr 58, poz. 563), celem wykorzystania ich podczas opracowywania bieżącej zmiany:
-
Proponujemy zmianę treści § 25, ust. 3 w następujący sposób: “W oznakowaniu kakao niskotłuszczowego (kakao niskotłuszczowego w proszku) oraz czekolady do picia (słodzonego kakao, słodzonego kakao w proszku) podaje się zawartość tłuszczu kakaowego, a w przypadku obniżenia zawartości tego tłuszczu, nazwa środka spożywczego musi być uzupełniona wyrazem <<niskotłuszczowe>>”. Sformułowanie zawarte w obowiązującym rozporządzeniu jest niezgodne z rozporządzeniem MRiRW z dnia 4 grudnia 2002 w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej wyrobów kakaowych i czekoladowych, które precyzyjnie definiuje nazwy wyrobów kakaowych i czekoladowych. Kakao, o obniżonej zawartości tłuszczu musi nosić nazwę "kakao niskotłuszczowe" (załącznik 1 p. 3). Natomiast, zgodnie z punktem 5.2 załącznika 1, czekolada do picia (słodzone kakao, słodzone kakao w proszku) zawierająca nie więcej niż 20% tłuszczu kakaowego musi być określona jako "czekolada do picia niskotłuszczowa".
-
W załączniku nr 1 zdanie "W razie użycia określenia <<utwardzony>> należy wskazać rodzaj oleju utwardzonego" prosimy zastąpić zdaniem “W przypadku, gdy proces utwardzania miał miejsce, należy dopisać wyraz <<utwardzony>>". Zgodnie z przepisami UE, w odniesieniu do olejów/tłuszczy utwardzonych, nazwa “olej/tłuszcz” musi być uzupełniona wyrazem “utwardzony” bez obowiązku podawania rodzaju tłuszczu/oleju.
Ponadto w załączniku 1 poz.2 kolumna 3 omyłkowo podano “rodzaj oleju utwardzonego” zamiast “rodzaj tłuszczu utwardzonego”
|