Reklama alkoholu: Czy reklama napojów alkoholowych w mediach społecznościowych jest legalna? Odpowiedź może Cię zaskoczyć

Siła oddziaływania social mediów na konsumentów stała się w wielu branżach kluczowa. Dlatego ich rolę dostrzegają także producenci i dystrybutorzy napojów alkoholowych. Z tego względu coraz więcej influencerów lub celebrytów na swoich profilach (np. na Instagramie) promuje takie napoje. Część z tych osób zdążyła się jednak spotkać z krytyką, a niektórzy nawet ze zdecydowanymi działaniami organów wymiaru sprawiedliwości.

W Polsce sprzedaż wyrobów alkoholowych jest działalnością regulowaną, co oznacza, że objęta jest szczególnymi przepisami ustawy z dnia 16 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2023 r. poz. 2151), które ze względu na dobro wyższej rangi (w tym przypadku w szczególności zdrowie obywateli i porządek publiczny) ograniczają swobodę działalności gospodarczej.


Dalsze omówienie tematu można znaleźć w opracowaniu "Reklama napojów alkoholowych w social mediach – czy jest legalna?", które dla czytelników "Food-Lex" przygotowała Iwona Kacprzak, radca prawny Eversheds Sutherland Poland.


W artykule:

  • czy można reklamować napoje alkoholowe?
  • zakaz reklamy lub promocji napojów alkoholowych a współpraca z influencerami
  • kiedy reklama lub promocja maja charakter publiczny?
  • stanowisko instytucji publicznych
  • odpowiedzialność karna za złamanie zakazu reklamy.

    Kwartalnik "Food-Lex" nr 1/2024:

    https://www.food-lex.pl/kwartalnik-food-lex-15435

    What-Does-Getting-A-Water-Heater-Replacement-Look-Like-_-Myrtle-Beach-SC