Polubowne rozwiązywanie sporów dotyczących żywności
Przepisy ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich odnoszą się do relacji gospodarczych łączących przedsiębiorców z konsumentami. Z jednej strony chodzi więc o profesjonalistów, firmy, z drugiej o osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej lub nawet ją prowadzą, ale dana umowa, którą zawierają z innym przedsiębiorcą, nie jest z tą działalnością związana.
Zawiadomienie o niezgodności towaru z umową powinno zostać złożone przed upływem terminu przydatności do spożycia. W przypadku towarów oryginalnie zapakowanych, posiadających widoczną datę przydatności do spożycia, jest to ograniczenie bezwzględne.
Biorąc pod uwagę ponadpięcioletnie doświadczenia w działalności Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów dot. Żywności, nadal aktualny pozostaje postulat, aby dążyć do propagowania alternative dispute resolutions (ADR), czyli alternatywnych metod rozstrzygania sporów w Polsce. Nadal istnieje niedosyt wiedzy na temat korzyści w polubownym rozwiązywaniu sporów wśród konsumentów i przedsiębiorców.
Polecamy artykuł „Polubowne rozwiązywanie sporów dotyczących żywności", który dla czytelników "Food-Lex" przygotowała Magdalena Osińska, radca prawny, przewodnicząca Centrum Polubownego Rozwiazywania Sporów dot. Żywnosci, dyrektor Działu Prawnego Polskiej Federacji Producentów Żywnosci Związek Pracodawców.
W artykule:
- reklamacja produktów spożywczych
- wszczęcie postepowania
- osoby zaangażowane w rozwiązanie sporu
- propozycja rozwiązania sporu
- zalety polubownego rozwiązania sporu
- liczba i przedmiot rozpoznawanych spraw przez Centrum Polubowne
- czy zmiany przepisów są potrzebne
- perspektywy na przyszłość