Polubowne rozwiązywanie sporów dotyczących żywności

Przepisy ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich odnoszą się do relacji gospodarczych łączących przedsiębiorców z konsumentami. Z jednej strony chodzi więc o profesjonalistów, firmy, z drugiej o osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej lub nawet ją prowadzą, ale dana umowa, którą zawierają z innym przedsiębiorcą, nie jest z tą działalnością związana.

Zawiadomienie o niezgodności towaru z umową powinno zostać złożone przed upływem terminu przydatności do spożycia. W przypadku towarów oryginalnie zapakowanych, posiadających widoczną datę przydatności do spożycia, jest to ograniczenie bezwzględne.

Biorąc pod uwagę ponadpięcioletnie doświadczenia w działalności Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów dot. Żywności, nadal aktualny pozostaje postulat, aby dążyć do propagowania alternative dispute resolutions (ADR), czyli alternatywnych metod rozstrzygania sporów w Polsce. Nadal istnieje niedosyt wiedzy na temat korzyści w polubownym rozwiązywaniu sporów wśród konsumentów i przedsiębiorców.

Polecamy artykuł „Polubowne rozwiązywanie sporów dotyczących żywności", który dla czytelników "Food-Lex" przygotowała Magdalena Osińska, radca prawny, przewodnicząca Centrum Polubownego Rozwiazywania Sporów dot. Żywnosci, dyrektor Działu Prawnego Polskiej Federacji Producentów Żywnosci Związek Pracodawców.

W artykule:

  • reklamacja produktów spożywczych
  • wszczęcie postepowania
  • osoby zaangażowane w rozwiązanie sporu
  • propozycja rozwiązania sporu
  • zalety polubownego rozwiązania sporu
  • liczba i przedmiot rozpoznawanych spraw przez Centrum Polubowne
  • czy zmiany przepisów są potrzebne
  • perspektywy na przyszłość
Kwartalnik "Food-Lex" nr 3/2024 >>

the-family-lawyer-shares-the-figure-of-a-man-and-a-woman-on-scales-the-concept-of-divorce-and_t20_e4aewv