Margaryna hitem polskiego eksportuPolska jest najsilniejszym producentem margaryny w Europie, a produkt ten stał się prawdziwym hitem polskiego eksportu. Osiągnięcie to jest wynikiem nowoczesnych metod produkcji stosowanych przez polskie firmy, a także uznania dla jakości tej kategorii.
Margaryna jest nie tylko
popularnym produktem na krajowym rynku, ale także ma uznanie na arenie
międzynarodowej. Zwiększające się spożycie tłuszczów roślinnych w stosunku do
tłuszczów zwierzęcych jest zgodne ze współczesnymi rekomendacjami w zakresie
prawidłowego żywienia i jest skutkiem rosnącej świadomości konsumentów na temat
właściwości zdrowotnych olejów i tłuszczów roślinnych.
Dane ekonomiczne:
- Polska jest największym eksporterem
margaryny w Europie. Eksport (192 tys. ton) stanowi połowę
całej produkcji margaryn w Polsce (339 tys. ton w
2022 r.)
- Polska jest trzecim największym producentem
margaryny w Europie – udział polskiej produkcji wynosi 14% ogólnej produkcji UE
- W Polsce produkuje się więcej
margaryny (339 tys.
ton) niż masła (250 tys. ton)
- Eksport margaryny z Polski wzrósł
ok. 15%, z 170 tys.
ton w 2021 r. do 192 tys. ton
w 2022 r.
- Produkcja margaryny w Polsce wzrosła
o 10% (2021-2022)[1]
Polska jest trzecim
największym producentem margaryny w Unii Europejskiej (po Belgii i Niemczech). Belgia,
Niemcy i Polska łącznie zapewniają 47% unijnej produkcji margaryny. Kolejne
miejsca pod względem produkcji tego tłuszczu zajmują: Niderlandy, Włochy,
Szwecja i Hiszpania.
Jednocześnie Polska jest największym
eksporterem margaryny w UE. W 2021 r. z naszego kraju wyeksportowano 170 tys.
ton margaryny, a w 2022 r. było to już 192 tys. ton, podczas gdy drugi unijny
eksporter – Niderlandy - wyeksportował 128 tys. ton, zaś trzeci – Belgia – 13
tys. ton. Rozwijający się eksport stanowi ważny element polskiego handlu
zagranicznego, przyczyniając się do wzrostu gospodarczego kraju.
Polska produkcja nowoczesnych margaryn odznacza się najwyższą jakością i dbałością o zdrowie konsumentów. Kategoria ta od wielu już lat w większości charakteryzuje się znikomą zwartością tłuszczów trans (TFA)[2] i spełnia wymagania w zakresie górnego limitu TFA przyjętego rozporządzeniem Komisji Europejskiej w wysokości 2 g/100 g tłuszczu[3].
Uzyskanie takich wyników eksportowych nie byłoby możliwe bez krajowej bazy surowcowej. Polska jest trzecim największym, po Niemczech i Francji, producentem oleju rzepakowego w Unii Europejskiej. Szacuje się, że produkcja oleju rzepakowego w 2023 r. mogła sięgnąć 1,5 mln ton, z czego produkcja oleju rzepakowego rafinowanego – 550 tys. ton [4].
„Poznaj dobre tłuszcze!" to program informacyjno-edukacyjny zainicjowany przez Polską Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców. Jego celem jest promocja walorów zdrowotnych tłuszczów roślinnych, w tym margaryn nowej generacji oraz obalanie mitów żywieniowych i przedstawianie faktów opartych na badaniach naukowych. Obiektywne i aktualne informacje na temat tłuszczów roślinnych oraz ich miejsca w codziennej diecie przekazywane są za pomocą portalu internetowego www.dobretluszcze.pl. Podstawa merytoryczna portalu, czyli sekcja "Wszystko o tłuszczach" z zakładkami "W sklepie", "W kuchni" oraz "W diecie" została opracowana przez Polskie Towarzystwo Dietetyki, zaś do bieżącej współpracy zapraszani są eksperci z zakresu nauk o żywności i żywieniu.
[1] Opracowanie
Biura Analiz i Strategii KOWR na podstawie danych Faostat, wstępnych
danych Ministerstwa Finansów, danych GUS i IERiGŻ-PIB.
[2]
Okręglicka K, Mojska H, Jarosz M, Jarosz A, Skład kwasów
tłuszczowych, w tym izomerów trans nienasyconych kwasów tłuszczowych w
wybranych tłuszczach spożywczych dostępnych w Polsce, Żywienie człowieka i
metabolizm 2017; 1:5-17.
[3] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R0649 [4] Dane PSPO
pełna lista aktualności
|