Koncepcja wdrożenia zasad ROP w Polsce zapewniająca efektywność i przejrzystość systemu gospodarki odpadami komunalnymiZwiązek Pracodawców EKO-PAK, Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców oraz Związek Pracodawców „Browary Polskie” przedstawiły wspólną koncepcję wdrożenia zasad Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta w Polsce zapewniającą efektywność i przejrzystość systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Zakłada ona m.in. ogólnopolskie standardy jakościowe selektywnej zbiórki, ścisłą współpracę organizacji Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta z gminami i sortowniami oraz pełną jawność i szczegółowość kosztów oraz przychodów w gospodarce odpadami opakowaniowymi z uwzględnieniem zasady kosztu netto. Producenci deklarują gotowość do ponoszenia kosztów nie tylko odbioru i przygotowania do recyklingu odpadów opakowaniowych z selektywnej zbiórki, ale i wysortowywania odpadów nadających się do recyklingu z odpadów zmieszanych. Wynika to z filozofii gospodarki o obiegu zamkniętym i szacunku dla zasobów naturalnych.Warszawa, 29 sierpnia 2024 r.
Informacja prasowa
Związek Pracodawców EKO-PAK, Polska Federacja Producentów Żywności
Związek Pracodawców oraz Związek Pracodawców „Browary Polskie” przedstawiły wspólną
koncepcję wdrożenia zasad Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta w Polsce
zapewniającą efektywność i przejrzystość systemu gospodarki odpadami
komunalnymi. Zakłada ona m.in. ogólnopolskie standardy jakościowe selektywnej
zbiórki, ścisłą współpracę organizacji Rozszerzonej Odpowiedzialności
Producenta z gminami i sortowniami oraz pełną jawność i szczegółowość kosztów oraz
przychodów w gospodarce odpadami opakowaniowymi z uwzględnieniem zasady kosztu
netto. Producenci deklarują gotowość do ponoszenia kosztów nie tylko odbioru i
przygotowania do recyklingu odpadów opakowaniowych z selektywnej zbiórki, ale i
wysortowywania odpadów nadających się do recyklingu z odpadów zmieszanych.
Wynika to z filozofii gospodarki o obiegu zamkniętym i szacunku dla zasobów
naturalnych.
Główne
założenia wspólnej koncepcji:
- Realizacja Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta następuje poprzez
organizacje ROP w oparciu o nowe wymagania kapitałowe i zasadę non-for-profit
- Samorządy gminne pozostają odpowiedzialne za odbiór odpadów komunalnych,
w tym opakowaniowych od mieszkańców
- Organizacje Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta pozostają odpowiedzialne
za osiąganie poziomów recyklingu dla wszystkich odpadów opakowaniowych
- Przyjmuje się obligatoryjne kryteria jakości selektywnej zbiórki, czyli
dopuszczalnego zanieczyszczenia w pojemnikach i workach, kontrolowane przez firmy odbierające odpady oraz
organizacje ROP
- Pokrywanie kosztów przez Organizacje ROP oparte są o zapisaną w dyrektywie
UE i ustawie o odpadach zasadę kosztu netto
- Zapewnia się jawność kosztów wszystkich elementów gospodarki odpadami:
selektywnej zbiórki, transportu i przygotowania do recyklingu w podziale na poszczególne rodzaje frakcji
odpadowych z uwzględnieniem przychodów ze sprzedaży surowców do recyklingu
- Gminy udzielają zamówień / rozstrzygają przetargi na odbiór i
zagospodarowanie odpadów zbieranych selektywnie według stawek w podziale na
koszty odbioru każdego rodzaju frakcji odpadu (oddzielnie dla szkła, metalu,
tworzywa oraz papieru) oraz na koszty netto wysortowania i przygotowania do
recyklingu każdego rodzaju tego odpadu z uwzględnieniem od razu przychodów ze
sprzedaży surowców do recyklingu
- Organizacje ROP zawierają z gminami umowy na realizację selektywnej
zbiórki odpadów od mieszkańców, a z sortowniami – umowy na wysortowanie określonego minimalnego tonażu odpadów
opakowaniowych z odpadów zebranych selektywnie i przekazanie ich do recyklingu według stawek
obowiązujących w udzielanych przez gminy zamówieniach na odbiór i
zagospodarowanie odpadów
- Organizacje ROP pokrywają gminom koszty odbioru odpadów zbieranych
selektywnie od mieszkańców, a sortowniom – koszty netto wysortowania odpadów opakowaniowych i przekazania ich
do recyklingu zgodnie ze stawkami obowiązującymi w danej gminie
- W przypadku opakowań „trudnych” do recyklingu, Organizacje ROP
zobowiązane są do pokrycia kosztów wysortowania oraz dopłacenia do procesu
recyklingu
- Organizacje ROP zawierają dodatkowe umowy z sortowniami na wysortowanie z
odpadów zmieszanych nadających się do recyklingu odpadów opakowaniowych
- Organizacje ROP prowadzą wspólnie z gminami edukację mieszkańców
- Organizacje ROP weryfikują zasady ekoprojektowania u swoich klientów i
ustalają stawki ekomodulacji w zależności np. od przydatności opakowania do recyklingu
- Obowiązki wynikające z Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta
realizowane są wobec gmin i sortowni przez największe Organizacje ROP o udziale
w rynku powyżej 10%. Pozostałe, mniejsze Organizacje ROP realizują swe
obowiązki wobec gmin i sortowni za pośrednictwem większych Organizacji
Polska jest jednym z nielicznych
krajów Unii Europejskiej, w której system Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta
nie spełnia warunków ustanowionych w znowelizowanej dyrektywie odpadowej z 2018
r. Po nieudanej próbie wprowadzenia nowych rozwiązań przez poprzedni rząd
(projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw UC81), opartych na
budzącym powszechny sprzeciw poborze i redystrybucji parapodatku na produkty w
opakowaniach, odżyła debata publiczna nad zmianą obecnego systemu. Stosowne
przygotowania zainicjowało też Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
W świetle powyższego, trzy wiodące
organizacje gospodarcze zrzeszające producentów: Związek Pracodawców Przemysłu
Opakowań i Produktów w Opakowaniach EKO-PAK, Polska Federacja Producentów
Żywności Związek Pracodawców oraz Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego
„Browary Polskie” przy pomocy merytorycznej ekspertów z organizacji odzysku
opakowań Rekopol wypracowały nową, kompleksową koncepcję zmian obecnego systemu
gospodarki odpadami komunalnymi, w szczególności opakowaniowymi. Efektem ma być
szczelny, przejrzysty system, przynoszący korzyści wszystkim jego uczestnikom i
umożliwiający osiągnięcie wskazanych w unijnym prawie odpadowym nowych celów
dotyczących zbiórki i recyklingu surowców.
Koncepcja określa generalne warunki
do lepszego funkcjonowania całego obszaru gospodarki odpadami komunalnymi. Nie
jest dokumentem zamkniętym; stanowi jednak szkielet który może być uzupełniany
o kolejne, bardziej szczegółowe rozwiązania dotyczące innych elementów
koniecznych do wdrożenia do polskiego porządku prawnego, np. powoływania i
działania platformy dialogu pomiędzy wszystkimi uczestnikami rynku.
Kluczowymi elementami koncepcji są
zapewnienie stabilności systemu i uwzględnienie zadań i dorobku wszystkich
obecnych na rynku podmiotów:
a) samorządów, które są i pozostaną
odpowiedzialne za organizację odbioru odpadów od mieszkańców na swoim terenie,
b) instalacji komunalnych i sortowni
odpadów, które te odpady odpowiednio przygotują, by mogły one być następnie
poddane recyklingowi,
c) organizacji ROP, które pokryją
obowiązujące w gminach koszty selektywnej zbiórki oraz sortowania i zadbają,
aby wszystkie odpady nadające się do recyklingu do tegoż recyklingu trafiły,
d) wprowadzających, którzy muszą wypełnić
coraz wyższe poziomy recyklingu odpadów opakowaniowych, które coraz lepiej do
tego recyklingu muszą się nadawać.
Znowelizowane dyrektywy odpadowe
Unii Europejskiej ustalają też precyzyjne warunki, według których realizowane mają
być zasady Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta.
„Koszty ponoszone przez producentów muszą odpowiadać faktycznym
kosztom ponoszonym na gospodarkę odpadami odbieranymi od mieszkańców. Koszty te
muszą być też ustalane w sposób przejrzysty z udziałem zainteresowanych stron.
To oznacza, że np. odgórne narzucenie obciążeń finansowych na producentów w
postaci jakichkolwiek danin publicznych byłoby naruszeniem postanowień
dyrektywy. Nasz model zakłada współpracę organizacji ROP oraz samorządów i
sortowni, pełną przejrzystość i jawność kosztów i przychodów w komunalnej
gospodarce odpadami oraz zastosowanie zasady kosztu netto, czyli pomniejszenie
opłat od producentów o przychody ze sprzedaży surowców. W pełni więc wdraża
wymagania unijne i jest sprawiedliwy dla wszystkich uczestników systemu”
– podkreślił Krzysztof Baczyński, Prezes Zarządu Związku Pracodawców EKO-PAK.
„Wprowadzenie sprawiedliwych zasad Rozszerzonej Odpowiedzialności
Producenta to krytyczny element dla przyszłych kosztów, a co za tym idzie
konkurencyjności całego sektora
produkcji i przetwórstwa żywności w Polsce. Pomimo wprowadzenia systemu
kaucyjnego na opakowania po napojach, przeważająca większość odpadów
opakowaniowych po produktach spożywczych i tak będzie zbierana w systemie
pojemnikowym. Każdy nowy koszt odbije się natychmiast na cenie towaru na
sklepowej półce, więc Polacy muszą wiedzieć, że jest to uzasadnione poprawą efektywności gospodarki odpadami
opakowaniowymi po produktach, które kupują. Sektor żywnościowy nie neguje
potrzeby wprowadzenia ROP jednak koszty z tym związane muszą być transparentne
i racjonalne ekonomicznie oraz ściśle powiązane z realizacją konkretnych celów
środowiskowych w zakresie zbiórki i recyklingu opakowań. To jest wymóg zapisany
w unijnej dyrektywie. Takie założenia uważamy za uczciwe zarówno wobec konsumentów jak i firm
wprowadzających. To właśnie zakłada
nasza wspólna propozycja. Natomiast będziemy przeciwstawiać się rozwiązaniom
których efektem będzie wyłącznie drenaż kieszeni konsumentów, którzy finalnie
zapłacą zarówno za wzrost cen jak i za nieefektywną środowiskowo i drogą
gospodarkę odpadową swoich gmin. Nie
chcemy również pokrywać kosztów nie związanych z naszymi odpadami opakowaniowymi. Każdy musi zapłacić za siebie, a
przerzucanie innych kosztów funkcjonowania gmin na firmy wprowadzające uważamy
za niedopuszczalne. Każdy mieszkaniec jest jednocześnie konsumentem, więc twierdzenie,
że za coś więcej zapłaci konsument, aby mniej zapłacił mieszkaniec, jest mocną
mylące” – dodał Andrzej Gantner, Wiceprezes Zarządu i Dyrektor Generalny
Polskiej Federacji Producentów Żywności.
„System zarządzania i finansowania zbiórki pojemnikowej jest
ostatnim, ale najważniejszym elementem zagospodarowania odpadów po wprowadzanym
systemie kaucyjnym. Zarówno jeden system, jak i drugi, oparte muszą być o te
same zasady, ponieważ wynikają z tych samych przepisów UE. Tak nieodebrana
kaucja, jak i przychody ze sprzedaży surowców mają pomniejszać opłaty
producentów, a nie być zatrzymywane przez kogokolwiek. Dostrzegamy niezgodne z
zasadami unijnymi próby zawłaszczenia np. nieodebranej kaucji jako rekompensatę
dla samorządów, które miałyby być rzekomo poszkodowane przez system kaucyjny. Widzimy
też plany, aby przychody ze sprzedaży surowców w zbiórce pojemnikowej nie były
oddawane producentom. Nie ma więc naszej zgody na wybieranie sobie dogodnych
przepisów dyrektywy unijnej a pomijanie tych mniej wygodnych”
– powiedział Bartłomiej Morzycki ze Związku Pracodawców „Browary Polskie”.