Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Wyniki kontroli jakości kawy, herbaty oraz herbatek owocowych i ziołowych
Inspektorzy IJHARS podczas kontroli tego asortymentu wzięli pod uwagę ogólne przepisy dotyczące jakości handlowej żywności oraz zweryfikowali kontrolowane towary pod względem deklaracji.

Produktami priorytetowymi były: kawy, herbaty oraz herbatki owocowe i ziołowe sprzedawane luzem. Skontrolowano również towary sprzedawane w opakowaniach producenta, dostępne w sklepach podczas kontroli. W I kw. 2024 r. skontrolowano 91 sklepów w całej Polsce, kwestionując jakość towarów w 54 punktach sprzedaży (59,3%).


Cechy organoleptyczne

Kontrolą objęto 30 partii towarów, nie kwestionując ich w tym zakresie.


Cechy fizykochemiczne

Kontrolą objęto 190 partii. Nieprawidłowości wykazano w 16 partiach (8,4%). Przeprowadzone badania laboratoryjne wykazały obecność: 

  • zanieczyszczeń, np. muszli ślimaków, kamyków, fragmentów plastiku, gałązek, cementu, piór ptasich, 
  • barwników niedopuszczonych do stosowania w herbatach, np. E 102 tatrazyny, E 104 żółcieni chinolinowej, E 123 amarantu, 
  • niezadeklarowanego składnika (w kawie oznakowanej jako 100% robusta wykryto ziarna arabiki).

Dodatkowo stwierdzono przypadki podmiany asortymentowej, gdzie np. zamiast deklarowanej czarnej jagody i borówki, w składzie wykryto aronię.


Znakowanie

W zakresie znakowania sprawdzono 325 partii, z czego zakwestionowano 167 partie (51,4%).

Kontrola nakierowana była na produkty sprzedawane luzem. Właśnie wśród nich odnotowano więcej błędów w zakresie przekazywania konsumentom informacji o produkcie, tj. na 266 partii produktów sprzedawanych luzem nieprawidłowości stwierdzono w 55,3%. W przypadku produktów opakowanych odsetek nieprawidłowości był niższy i wyniósł 33,9%.


Stwierdzono m. in.: 

  • Brak obowiązkowych informacji, w tym wykazu składników, dostępnych bezpośrednio dla konsumentów w miejscu sprzedaży. 
  • Bezpodstawne nazywanie produktu herbatą, w przypadku gdy do produkcji nie zostały użyte liści krzewu Camelia sinensis (herbata chińska). 
  • Brak informacji o rodzaju herbaty (czarna, zielona). 
  • Obecność w produkcie składnika niezadeklarowanego w wykazie składników, np. suszonych owoców. 
  • Brak w produkcie składnika deklarowanego w nazwie lub wykazie składników. 
  • Brak w wykazie składników komponentów składnika złożonego, np. w kandyzowanym ananasie – cukru, w suszonej moreli – oleju. 
  • Podmiana asortymentowa, np. zamiast deklarowanej czarnej jagody, w składzie występowała aronia. 
  • Podanie wykazu składników bez zachowania kolejności malejącej. 
  • Brak informacji w nazwie produktu o jego postaci lub przetworzeniu jakiemu został poddany wyrób, np. ziarnista, palona, mielona. 
  • Obecność w wykazie składników niedopuszczonego do stosowania w herbatach barwnika.

Dodatkowo dwukrotnie stwierdzono sprzedaż towaru po upłynięciu daty minimalnej trwałości określonej przez producenta.


Zastosowane sankcje

W wyniku stwierdzonych nieprawidłowości, na podstawie przepisów ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, inspektorzy wydali 36 decyzji administracyjnych nakładających kary pieniężne, 9 decyzji w związku z odstąpieniem od wymierzenia kary pieniężnej ze względu na niską szkodliwość czynu.

Dodatkowo nałożyli 11 mandatów karnych oraz wydali 49 zaleceń pokontrolnych.

Z uwagi na niezakończone postępowania administracyjne oraz trwające procedury odwoławcze, ostateczna liczba i wielkość zastosowanych sankcji może ulec zmianie. 


Konsumencie! Zwróć uwagę jeśli kupujesz kawę lub herbatę:

  • Sprzedawca produktów luzem jest zobowiązany podać informacje dotyczące m. in. ich nazwy i składu. Nazwa produktu powinna być uzupełniona o opis dotyczący jego cech charakterystycznych, np. mielona, ziarnista, czarna, zielona itp. Jeśli producent nie stosuje liści krzewu Camelia sinensis nie może nazywać swojego wyrobu herbatą i taka nazwa nie może pojawiać się w sklepie.
  • Skład produktu powinien odzwierciedlać składniki faktycznie znajdujące się w produkcie, użyte do jego przygotowania wymienione w kolejności malejącej w momencie użycia.
  • Towar nie może być sprzedawany po upływie daty minimalnej trwałości określonej przez producenta.

Źródło: IJHARS


Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij