System kaucyjny niezbędny do realizacji unijnych celów gospodarki obiegu zamkniętego opakowań po napojachOrganizacje reprezentujące branżę napojową oraz działające na rzecz środowiska wspólnie podkreślają konieczność wprowadzenia systemu kaucyjnego do realizacji celów gospodarki obiegu zamkniętego opakowań po napojach, wypełnienia obowiązków nałożonych na producentów napojów oraz apelują o przyjęcie kluczowych poprawek legislacyjnych mających na celu zapewnienie szczelności i efektywnego działania ogólnopolskiego systemu.Wdrożenie
systemu kaucyjnego, którego oczekuje polskie społeczeństwo (91% Polaków
wg IBRIS), wynika z unijnej dyrektywy Single Use
Plastic i wprowadzonych w związku z tym przepisów do polskiego systemu pranego.
System kaucyjny umożliwia spełnienie unijnych celów gospodarki obiegu
zamkniętego opakowań po napojach w zakresie poziomów zbiórki opakowań i
użycia surowców wtórnych (recyklatu) w nowych opakowaniach. Dobrze
skonstruowany system kaucyjny przyczyni się do znaczącego podniesienia poziomu
zbiórki opakowań. Obecnie w Polsce zbierane selektywnie jest około 80%
puszek, i 43% butelek plastikowych.
Szacuje się, że przy zastosowaniu systemu kaucyjnego poziom zbiórki butelek
plastikowych wzrósłby o 47%, a puszek o
9%, co z korzyścią dla środowiska poprawi dostępność dobrej jakości surowca do recyklingu i recyklatu –
przypomniał Filip Piotrowski, Ekspert UNEP/GRID-Warszawa. Co więcej, wdrożenie
systemu kaucyjnego jest także pozytywne dla polskiego budżetu i polskich
podatników, gdyż stanowi narzędzie pozwalające na obniżenie płaconego co roku
przez Polskę podatku od niepoddanego recyklingowi plastiku. W 2023 r. było
to 2 mld zł, a w 2024 r. kwota może wzrosnąć do 2,4 mld zł – zauważył Dariusz Lizak, prezes Krajowej
Izby Gospodarczej Przemysł Rozlewniczy.
System
kaucyjny jest potrzebny dla firm branży napojowej do realizacji unijnych
wymogów oraz pozwala także na domknięcie obiegu opakowań po napojach i surowców
w branży napojowej, przy spełnieniu założenia, że uzyskany recyklat
wykorzystywany jest wyłącznie do produkcji nowych opakowań – powiedział Andrzej
Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności Związku Pracodawców.
Polski
system kaucyjny będzie drugim największym dotychczas w Europie, dlatego
tak istotne jest określenie jego ram prawnych w sposób zapewniający
szczelność systemu, jego efektywność i powszechność – podkreślił Bartłomiej
Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego –
Browary Polskie.
Ze
względu na niewątpliwy wpływ systemu kaucyjnego na polską gospodarkę i
konsumentów, opracowane przez organizacje branży napojowej postulaty zmian projektu ustawy o zmianie ustawy
o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (numer UD45
w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów) zostały
przedstawione Ministerstwu Klimatu i Środowiska oraz dotyczą m.in.
następującego zakresu: - Zmiana
w zakresie pobierania kaucji w całym łańcuchu sprzedaży. Organizacje popierają zaproponowane
poprawki w zakresie pobierania kaucji w całym łańcuchu sprzedaży, jednak
wnioskują o doprecyzowanie przepisów w celu uniknięcia wątpliwości, że
obowiązek pobrania kaucji dotyczy każdego rodzaju nabycia produktów w opakowaniach
objętych systemem kaucyjnym, nie tylko sprzedaży, ale również wszystkich innych
przypadków odpłatnego lub nieodpłatnego udostępnienia tych produktów.
- Zmiana
zapisu dotyczącego przekazywania kaucji przez wprowadzających. Obecna propozycja poprawki oznacza
permanentne przekazywanie kaucji, codziennie, od wprowadzającego do podmiotu
reprezentującego, zaraz po sprzedaży produktów do hurtowni czy sklepów. W
istniejących systemach kaucyjnych wprowadzający przekazuje podmiotowi
reprezentującemu miesięczny raport sprzedażowy i na jego podstawie odprowadza
kaucję, nie występuje zaś permanentne przekazywanie kaucji po każdej
transakcji.
- Zapewnienie
okresu przejściowego dla opakowań bez oznakowania systemem kaucyjnym. Wprowadzenie okresu przejściowego od
momentu uruchomienia systemu kaucyjnego na wyprzedaż przez wprowadzających
zapasów opakowań oraz produktów w opakowaniach nieobjętych nowym systemem
kaucyjnym oraz zapasów produktów w opakowaniach wielokrotnego użytku
(szklane butelki), na których nie naniesiono oznaczeń nowego systemu kaucyjnego,
jest niezbędne ze względów środowiskowych i gospodarczych.
- Precyzyjne
określenie prawa własności odpadów opakowaniowych zwiększy
efektywność systemu kaucyjnego poprzez wyeliminowanie niejasności i
potencjalnych konfliktów między różnymi podmiotami uczestniczącymi w systemie.
Wyraźne zasady dotyczące własności odpadów opakowaniowych umożliwiają
monitorowanie i kontrolę przepływu odpadów, co jest kluczowe dla utrzymania
przejrzystości systemu, w tym jego finansowania, a także dla wykazania
wprowadzającym realizacji obowiązku zbiórki w systemie kaucyjnym.
- Przyjęcie
rozwiązania legislacyjnego dotyczącego obligatoryjnego samorządu gospodarczego
podmiotów reprezentujących (jako organizacji parosolowej). Dla poprawności działania systemu z udziałem
wielu podmiotów reprezentujących, skutecznego monitorowania i zarządzania
rozliczeniami opakowań oraz kaucji, kluczowe jest utworzenie samorządu
gospodarczego systemu kaucyjnego. Organizacja samorządu gospodarczego systemu
kaucyjnego odpowiadałaby m.in. za wypracowanie, wdrażanie i rozwój jednolitych
zasad działania systemu kaucyjnego w Polsce, stworzenie, utrzymywanie i rozwój
systemu rozliczeń umożliwiającego harmonijne i niezakłócone funkcjonowanie
systemu kaucyjnego oraz gromadzenie, przetwarzanie i udostępnianie informacji
wymaganych przepisami prawa uprawnionym organom państwowym.
- Umożliwienie
przeznaczenia kaucji za niezwrócone butelki szklane wielokrotnego użytku na
zakup nowych butelek. Przy braku szczegółowego zapisu
regulującego taką możliwość kwota niezwróconej kaucji nie mogłaby być
przeznaczana na finansowanie takich celów jak obecnie, co oznaczałoby negatywne
konsekwencje dla konsumentów ze względu na konieczność podniesienia cen produktów
oferowanych w takich opakowaniach.
- Spełnienie
zapowiedzi niewliczania kaucji do podstawy opodatkowania VAT zagwarantowane
precyzyjnymi przepisami, a nie tylko interpretacją tych przepisów. Aktualne
zapisy ustawy narażają konsumentów na płacenie podatku VAT od kaucji, który
stałby się karnym podatkiem za działania na rzecz środowiska oraz zwiększałby
koszty systemu kaucyjnego o 23%, ale powodowałby również poważne trudności
w rozliczaniu się sklepów z pobranej i wypłaconej kaucji oraz
utrudnia bez paragonowe oddawanie opakowań przez konsumentów.
- Wprowadzenie
możliwości wnioskowania o Dokument Potwierdzający
Recykling przez podmiot reprezentujący do recyklera, gdyż aktualna ustawa nie wyposażyła podmiotu reprezentującego w
konieczne narzędzia umożliwiające rozliczenie odpadów przekazanych do
recyklingu w ramach istniejącego obowiązku recyklingu, ciążącego wciąż na
wprowadzających.
- Zwolnienie
odpadów zebranych selektywnie z opłat za zanieczyszczenie terenów publicznych w celu
uniknięcia podwójnego obciążenia tego samego opakowania z dwóch różnych tytułów.
Polskie
przepisy prawne dotyczące system kaucyjnego powinny być zgodne z unijnymi
regulacjami (w tym art.
8a ust 4 znowelizowanej dyrektywy odpadowej 2018/851), stąd zwracamy uwagę, że
podnoszony przez niektórych interesariuszy z branży odpadowej w debacie
publicznej pomysł odprowadzania z systemu nieodebranej kaucji i przekazywania
jej do gmin jest niezgodny z przepisami UE. Zgodnie z ideą systemu
kaucyjnego, system tworzą i finansują przedsiębiorcy wprowadzający do
obrotu napoje w opakowaniach, którzy powołują odpowiedzialnego za prowadzenie
systemu operatora (podmiot reprezentujący). Źródłem finansowania systemu są
opłaty producentów, nieodebrana kaucja i przychody pochodzące ze sprzedaży
surowców do recyklingu, przy zapewnieniu dostępności recyklatu dla firm
napojowych. Wszystkie wymienione przychody mają służyć systemowi – jego rozwojowi
i promocji, jak również edukacji konsumentów, a przez to wspierać
prośrodowiskowe rozwiązania. Jednocześnie zgadzamy się, że w Polsce
niezbędne jest szybkie wprowadzenie prawidłowego systemu rozszerzonej
odpowiedzialności producentów, tak aby zbieranie odpadów opakowaniowych metodą
zbiórki pojemnikowej było finansowane przez producentów wprowadzających
produkty opakowaniach podlegających tej zbiórce. Jest to niezbędne do budowania
prawidłowej gospodarki zarządzania odpadami, a wdrożone rozwiązania powinny być
zgodne z unijną dyrektywą określając podstawowe zasady takiego systemu, wśród
nich przede wszystkim zasadę odpowiedzialności producentów za pełny cykl życia
produktów oraz zasadę kosztów netto. Brak prawidłowych rozwiązań w tym zakresie
powinien być jak najszybciej nadrobiony legislacyjnie przez polski Rząd.
Zwracamy
także uwagę, że postulat o niewprowadzaniu systemu kaucyjnego w ogóle grozi
niewypełnieniem przez branżę napojową prośrodowiskowych unijnych celów ze
względu na brak dostępu do dobrej jakości surowca do recyklingu i recyklatu
– powiedział Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów
Żywności Związku Pracodawców.
Prezentacja z konferencji >>
pełna lista aktualności
|