List otwarty organizacji pracodawców do samorządów ze Związku Miast Polskich w sprawie Rozszerzonej Odpowiedzialności ProducentaWiodące organizacje branżowe pracodawców w Polsce: Związek Pracodawców Przemysłu Opakowań i Produktów w Opakowaniach EKO-PAK, Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców oraz Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie pragną wyrazić głębokie zaniepokojenie postulatami popieranymi przez przedstawicieli Związku Miast Polskich w obszarze gospodarki opakowaniami i odpadami opakowaniowymi.Zgodnie z koncepcją Unii Metropolii Polskich, a popieranej przez
przedstawicieli Związku Miast Polskich, nastąpiłoby wprowadzenie parapodatku
(daniny publicznej), która miałaby być nakładana na każde opakowanie, po którym
odpad zbierany jest w systemie komunalnym, w tym na opakowania do żywności,
artykułów higienicznych pierwszej potrzeby oraz środków utrzymania czystości w
gospodarstwie domowym. Ów parapodatek, nazywany przez przedstawicieli Unii
Metropolii Polskich oraz Związku Miast Polskich „sprawiedliwą Rozszerzoną
Odpowiedzialnością Producentów”, miałby w zamyśle autorów finansować gospodarkę
odpadami w systemie komunalnym: danina określana byłaby przez Ministerstwo
Klimatu i Środowiska, pobierana przez Urzędy Marszałkowskie i przekazywana do
Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Fundusz miałby zaś
przekazywać większość tych środków samorządom gminnym, które miałyby zapewnić
obniżkę opłat za gospodarkę odpadami. Nie wiadomo jednak, w jaki sposób ta
obniżka miałaby nastąpić, jak środki te miałyby zostać wykorzystane przez gminy
i wobec jakich rodzajów odpadów.
Pragniemy zauważyć, że owa koncepcja jest w jaskrawy sposób
niezgodna z prawem unijnym i już obowiązującym w Polsce, gdyż:
a) pozbawia odpowiedzialności producentów za zagospodarowanie
odpadów pochodzących z ich produktów,
b) nakazuje producentom płacić koszty zagospodarowania odpadów
innych, niż pochodzące z ich produktów
c) nie uwzględnia zasady kosztu netto, czyli ponoszenia kosztów
selektywnej zbiórki i zagospodarowania odpadów pomniejszonych o przychody ze
sprzedaży surowców,
d) ingeruje w budowany system kaucyjny podważając pryncypia jego
funkcjonowania, grożąc procedurą naruszenia prawa UE i związanymi z tym karami
finansowymi dla Polski, które zmniejszą pulę środków finansowych dostępnych dla
gmin na przedsięwzięcia środowiskowe.
Przede wszystkim jednak, koncepcja ta jest krzywdząca dla
średnich i mniejszych miast w Polsce. Przedstawiciele Związku Miast Polskich
popierają bowiem rozwiązanie, w wyniku którego gminy otrzymałyby dofinansowanie
w zależności od udziału zbieranych odpadów w skali kraju i uzyskiwanego poziomu
recyklingu. Doprowadzi to do sytuacji, w których duże miasta, generujące
statystycznie znacznie wyższe ilości odpadów, a także posiadające lepszą
infrastrukturę do zbiórki i zagospodarowania odpadów, otrzymają znacznie więcej
pieniędzy w przeliczeniu na 1 mieszkańca niż mniejsze miejscowości. To zatem
metropolie i bardzo duże miasta, kosztem mniejszych ośrodków skorzystają na tym
nota bene niezgodnym z unijnym prawem mechanizmie.
Co więcej, forsowany przez Unię Metropolii Polskich i popierany
przez przedstawicieli Związku Miast Polskich mechanizm nie przewiduje żadnych
narzędzi poprawiających efektywność systemu. W wyniku wdrożenia tej koncepcji
nigdzie więc w Polsce nie poprawi się ani zbiórka, ani przygotowanie do
recyklingu. Nigdzie też nie poprawią się osiągane przez gminy poziomy
recyklingu. Iluzoryczne zaś obniżenie opłat za odbiór odpadów komunalnych dla
mieszkańców i tak stanie pod znakiem zapytania, bo ani o kilogram nie zmniejszy
się choćby ilość odpadów zmieszanych. Ale duże aglomeracje dostaną po prostu
więcej pieniędzy z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
niż wszystkie inne samorządy w naszym kraju.
Wdrożenie postanowień dyrektyw UE i ustanowienie zgodnych z nimi
zasad Rozszerzonej Odpowiedzialności Producentów jest przedsięwzięciem wielkiej
wagi dla gospodarki odpadami w Polsce. Producenci w pełni podzielają potrzebę
takiej implementacji wierząc w jej pozytywny wpływ na środowisko, pożądane
zachowania konsumentów oraz w impuls do zmian, jakie te dyrektywy przynoszą dla
wielu sektorów gospodarczych. Proces ten musi się jednak odbyć w zgodzie z
wymogami prawa UE, a przede wszystkim musi przynieść poprawę w gospodarce
opakowaniami i odpadami opakowaniowymi i realnie wesprzeć system komunalny w
poprawie jego efektywności w pozyskiwaniu surowców wtórnych.
Organizacje reprezentujące producentów wypracowały wspólną
koncepcję służącą wszystkim uczestnikom rynku. Apelujemy więc do Państwa o
refleksję i rzetelny dialog z organizacjami reprezentującymi poszczególne
branże producentów wyrobów w opakowaniach tak, aby Rozszerzona Odpowiedzialność
Producentów przynosiła korzyści wszystkim, w pierwszej kolejności środowisku,
ale też miastom i ich mieszkańcom. Szkodliwe pomysły popierane przez
reprezentantów Związku Miast Polskich tego jednak nie zapewnią. Zapewnią jednak
z pewnością dodatkowe korzyści finansowe dużym aglomeracjom miejskim.
Andrzej Gantner dyrektor generalny wiceprezes zarządu
Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców
Bartłomiej Morzycki
dyrektor generalny
Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego
Krzysztof Baczyński
prezes zarządu
Związek Pracodawców Przemysłu Opakowań i Produktów w Opakowaniach EKO-PAK
Źródło informacji: Związek Pracodawców EKO-PAK
pełna lista aktualności
|