UOKiK o nieuczciwych praktykach sieci handlowychPrezes UOKiK w ramach kompetencji związanych ze zwalczaniem nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej w sektorze rolno-spożywczym bada m.in. relacje sieci handlowych z dostawcami produktów.Ankieta UOKiKStatutową rolą organizacji zrzeszających producentów artykułów rolno-spożywczych jest występowanie w interesie swoich członków - producentów żywności. Dlatego współpraca ze związkami branżowymi jest bardzo ważna w identyfikowaniu nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej przez sieci handlowe. Organizacje wielokrotnie przekazywały zawiadomienia, które stanowiły podstawę interwencji Prezesa Urzędu w sprawach nieuczciwych opłat, rabatów i innych praktyk. Z doświadczeń UOKiK wynika również, że często pojedynczy producenci żywności nie informują o nieuczciwych praktykach, ponieważ boją się zerwania relacji z sieciami handlowymi. Dlatego, oprócz anonimowości do kontaktu z Urzędem zachęcić ma również możliwość wysłania ankiety za pośrednictwem organizacji branżowej. W ankiecie UOKiK m.in. wskazuje konkretne praktyki, które mogły stanowić nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej i pytamy, czy były one stosowane wobec dostawców. Pełna treść formularza jest dostępna na stronie internetowej UOKiK. Komisja Europejska także przeprowadziła swoje badanie ankietowe w ramach monitorowania nieuczciwych praktyk. Ankieta m.in. badała wiedzę zainteresowanych podmiotów o tym jakie praktyki traktowane są jako nieuczciwe, gdzie w swoim kraju należy złożyć skargę w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych oraz ocenia skuteczność organów krajowych. Celem KE była ocena skuteczności środków podjętych przez państwa członkowskie przy wdrażaniu dyrektywy (UE) 2019/633 w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach między przedsiębiorcami w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych. W 2025 r. Komisja ma przedstawić pierwszą ocenę efektów wprowadzonych regulacji, która może zawierać również wnioski ustawodawcze.
pełna lista aktualności
|