Opakowania i odpady opakowaniowe: Rada przyjmuje stanowisko negocjacyjne w sprawie nowych przepisów o bardziej zrównoważonych opakowaniachRada osiągnęła dziś porozumienie (podejście ogólne) w sprawie projektu rozporządzenia o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. Celem jest rozwiązanie problemu rosnącej ilości odpadów opakowaniowych wytwarzanych w UE. Jednocześnie chodzi o zharmonizowanie rynku wewnętrznego opakowań i stymulowanie gospodarki o obiegu zamkniętym.We wniosku uwzględniono pełny cykl życia opakowań. Nowe
przepisy mają zapewnić bezpieczeństwo i zrównoważoność opakowań poprzez
wprowadzenie wymogu, aby wszystkie opakowania nadawały się do recyklingu oraz
aby zawierały jak najmniej substancji potencjalnie niebezpiecznych. Nowe
rozporządzenie ma też wprowadzić wymogi dotyczące etykietowania z myślą o
lepszym informowaniu konsumentów. Celem proponowanego aktu jest – zgodnie z
hierarchią postępowania z odpadami – zminimalizowanie wytwarzania odpadów opakowaniowych
poprzez: ustanowienie wiążących celów co do ponownego użycia opakowań,
ograniczenie niektórych rodzajów opakowań jednorazowych i zobowiązanie
przemysłu do zminimalizowania ilości stosowanych opakowań.
Gdy opakowanie stanie się odpadem, ma być zbierane oraz
poddawane sortowaniu i recyklingowi zgodnie z najwyższymi możliwymi
standardami. W tym celu w nowych przepisach określono kryteria dla systemów
rozszerzonej odpowiedzialności producenta i ustanowiono przepisy o
gospodarowaniu odpadami. Jednocześnie państwom członkowskim zapewniono
wystarczającą elastyczność, jeśli chodzi o utrzymanie istniejących dobrze
funkcjonujących systemów.
Podejście ogólne posłuży jako mandat do negocjacji z
Parlamentem Europejskim na temat ostatecznego kształtu przepisów.
Główne zmiany uzgodnione przez Radę
W tekście Rady zachowano równowagę między utrzymaniem
ambitnego celu, jakim jest ograniczenie wytwarzania odpadów opakowaniowych i
zapobieganie ich powstawaniu, a pozostawieniem państwom członkowskim
wystarczającej elastyczności we wdrażaniu rozporządzenia.
Zakres stosowania rozporządzenia
Rada utrzymała zakres wniosku Komisji,
obejmujący wszystkie opakowania, niezależnie od użytego materiału,
oraz wszystkie odpady opakowaniowe, niezależnie od ich pochodzenia (czy to
z produkcji, przetwórstwa, handlu detalicznego czy też z gospodarstw domowych).
Zrównoważoność i recykling
W tekście podejścia ogólnego utrzymano większość wymogów
dotyczących zrównoważoności wszystkich opakowań wprowadzanych do obrotu oraz
główne cele ilościowe zaproponowane przez Komisję.
Zaostrzono wymogi co do substancji obecnych w opakowaniach.
Komisja otrzymała za zadanie, aby we współpracy z Europejską Agencją
Chemikaliów do 2026 r. sporządzić sprawozdanie na temat obecności substancji
potencjalnie niebezpiecznych w opakowaniach. Chodzi o ustalenie, czy mają one
negatywny wpływ na ponowne użycie, recykling materiałów lub na bezpieczeństwo
chemiczne.
Rada wprowadziła natomiast zmiany w odniesieniu
do możliwości poddawania opakowań recyklingowi. Podtrzymując założenie, że
wszystkie opakowania wprowadzane do obrotu muszą nadawać się do recyklingu
zgodnie z propozycją Komisji, państwa członkowskie zgodziły się jednak, że
opakowania będą uznawane za nadające się do recyklingu, jeżeli są
zaprojektowane do recyklingu materiałów, a odpady z tych opakowań mogą być
selektywnie zbierane, sortowane i poddawane recyklingowi na dużą skalę (ten
ostatni warunek będzie miał zastosowanie od 2035 r.).
W podejściu ogólnym utrzymano główne cele na 2030 r. i 2040
r. dotyczące minimalnej zawartości materiałów z recyklingu w opakowaniach
plastikowych. Do 2034 r. Komisja będzie musiała dokonać przeglądu realizacji
celów na 2030 r. i ocenić wykonalność celów na 2040 r.
Rada uzgodniła również, że torebki zawierające herbatę i
przylepne etykiety na owocach i warzywach muszą być kompostowalne.
Państwom członkowskim zapewniono też możliwość wymagania, by na określonych
warunkach do kompostowania nadawały się też inne opakowania (np. kapsułki z
kawą i lekkie plastikowe torby na zakupy).
Nowe przepisy ograniczyłyby zbędne opakowania, gdyż
nakładają na producentów i importerów obowiązek zapewnienia minimalizacji masy
i objętości opakowań, co nie obejmuje jednak chronionych wzorów opakowań.
Mniej opakowań
Zgodnie z wnioskiem Komisji w podejściu ogólnym określono
ogólne główne cele ograniczania ilości odpadów
opakowaniowych (względem danych z 2018 r.): o 5% do 2030 r., 10% do 2035
r. i 15% do 2040 r. Po ośmiu latach od wejścia w życie rozporządzenia Komisja
dokona przeglądu tych celów.
Rada uzgodniła, że państwom członkowskim należy pozwolić na
wprowadzanie środków, które jeszcze bardziej ograniczyłyby ilość wytwarzanych
odpadków opakowaniowych.
Opakowania wielokrotnego użytku i ponowne użycie
Rada utrzymała kryteria Komisji dotyczące definiowania
opakowań wielokrotnego użytku, wprowadzając minimalną liczbę „podróży” lub
„rotacji” w ich użyciu. Zmniejszyła jednak minimalną liczbę rotacji w przypadku
kartonu ze względu na specyficzne właściwości tego materiału.
W tekście określono nowe cele na lata 2030 i 2040
dotyczące ponownego użycia i ponownego napełniania . Wyznaczono inne
cele dla dużych urządzeń gospodarstwa domowego, opakowań z żywnością na wynos i
opakowań napojów (alkoholowych i bezalkoholowych, ale z wyłączeniem wina),
opakowań transportowych (z wyłączeniem opakowań wykorzystywanych do transportu
towarów niebezpiecznych lub dużych urządzeń oraz elastycznych opakowań mających
bezpośredni kontakt z żywnością), a także opakowań zbiorczych. Z tych wymogów zwolnione
są też opakowania kartonowe. Podmiotom gospodarczym zapewniono także możliwość
grupowego wywiązywania się z celów dotyczących ponownego użycia opakowań
napojów.
Rada zobowiązała Komisję do dokonania przeglądu celów na
2030 r. i, na tej podstawie, do oceny celów na 2040 r. oraz zwolnień
określonych w tym przepisie.
Systemy kaucyjne
Zgodnie z nowymi przepisami do 2029 r. państwa członkowskie
muszą zapewnić selektywną zbiórkę co najmniej 90% jednorazowych
plastikowych butelek i puszek na napoje. Aby osiągnąć ten cel, muszą
stworzyć systemy kaucyjne. Minimalne wymogi dotyczące systemu kaucyjnego
nie będą miały zastosowania do systemów już istniejących przed wejściem w życie
rozporządzenia, o ile systemy te pozwalają osiągnąć cel 90% do 2029 r.
Rada dodała w tekście przepis o zwolnieniu z wymogu
wprowadzenia systemu kaucyjnego tych państw członkowskich, w których wskaźnik
selektywnej zbiórki w 2026 r. przekroczy 78%.
Szczególne formaty opakowań
Nowe przepisy wprowadzają ograniczenia dotyczące niektórych
formatów opakowań, w tym jednorazowych plastikowych opakowań owoców i
warzyw, żywności i napojów, przypraw, sosów w sektorze
hotelarsko-gastronomicznym oraz małych produktów kosmetycznych i toaletowych
stosowanych w hotelarstwie (takich jak butelki z szamponem czy balsamem do
ciała).
Rada zapewniła państwom członkowskim możliwość ustanawiania
zwolnień w szczególnych okolicznościach, np. w odniesieniu do ekologicznych
owoców i warzyw.
Pozostałe przepisy
Inne zmiany uzgodnione przez Radę obejmują dalsze
wyjaśnienia dotyczące etykietowania opakowań, tak aby konsumenci byli
dobrze poinformowani o składzie materiałowym opakowań i ich właściwym usuwaniu
po użyciu. Rada wprowadziła też pewną elastyczność, aby uwzględnić systemy
etykietowania już istniejące w niektórych państwach członkowskich.
Ponadto utrzymała większość zaproponowanych przez Komisję
obowiązków podmiotów gospodarczych, producentów, importerów i dystrybutorów.
Zwiększono również obowiązki dostawców usług logistycznych, aby dopilnować, że
nie będą oni unikać wywiązywania się ze swoich obowiązków w dziedzinie
rozszerzonej odpowiedzialności producenta.
Rada przesunęła datę rozpoczęcia stosowania rozporządzenia
na 18 miesięcy po jego wejściu w życie.
Co dalej?
Podejście ogólne posłuży prezydencji jako mandat do
negocjacji z Parlamentem Europejskim na temat ostatecznego kształtu przepisów.
Wynik negocjacji będzie musiał zostać formalnie przyjęty przez Radę i
Parlament.
Kontekst
Produkcja opakowań i gospodarowanie odpadami opakowaniowymi
to sektor skomplikowany pod względem gospodarczym i ważny, ponieważ generuje w
UE łączny obrót w wysokości 370 mld EUR. W związku z tym ma on istotny
potencjał, by przyczynić się do przekształcania Europy w czystą, zrównoważoną
gospodarkę o obiegu zamkniętym, zgodnie z założeniami europejskiego zielonego
ładu, i by odegrać znaczącą rolę w tym procesie. Warto jednak przypomnieć, że
choć współczynniki recyklingu w UE zwiększyły się, ilość odpadów powstająca z
opakowań rośnie szybciej niż poziom recyklingu. W ostatnim dziesięcioleciu
ilość odpadów opakowaniowych wzrosła o niemal 25% i przewiduje się, że jeżeli
nie zostaną podjęte żadne działania, do 2030 r. wzrośnie o kolejne 19%. Z
prognoz wynika, że do 2030 r. ilość plastikowych odpadów opakowaniowych
zwiększy się o 46%.
Obecna dyrektywa UE w sprawie opakowań i odpadów
opakowaniowych została przyjęta po raz pierwszy w 1994 r. i była kilkakrotnie
zmieniana. Ustanawia ona przepisy, zgodnie z którymi państwa UE mają
dopilnować, by opakowania wprowadzane do obrotu w Unii spełniały określone
wymogi. Muszą też przyjąć środki zapobiegające powstawaniu odpadów
opakowaniowych i gospodarować tymi odpadami, tak aby osiągnąć cele w zakresie
recyklingu ich różnych rodzajów. Z kilku ocen dyrektywy wynika jednak, że nie
udało się dzięki niej ograniczyć negatywnego wpływu opakowań na środowisko.
W tym kontekście w listopadzie 2022 r. Komisja przedstawiła
wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych,
które zastąpiłoby obowiązującą dyrektywę. Parlament Europejski przyjął swoje
stanowisko w pierwszym czytaniu na sesji plenarnej 22 listopada 2023 r.
Parlament i Rada rozpoczną negocjacje co do ostatecznego brzmienia nowych
przepisów podczas prezydencji belgijskiej.
Źródło: Rada UE