Okrągły stół UOKiK - reklamy w mediach społecznościowych• Prezes UOKiK razem z czterema państwowymi instytucjami rozmawia z platformami społecznościowymi: Metą, Googlem i TikTokiem.
• Spotkanie okrągłego stołu, w którym uczestniczyli również przedstawiciele branży reklamowej i uniwersytetów, dotyczyło szybszej oraz skuteczniejszej eliminacji niezgodnych z prawem reklam.
• To kolejny krok w stronę uporządkowania rynku reklamy w mediach społecznościowych.Minął ponad rok od wydania Rekomendacji Prezesa
UOKiK w sprawie oznaczania treści komercyjnych w mediach społecznościowych.
Pozytywne zmiany widoczne są w działaniach influencerów, branży reklamowej oraz
marek. Jednocześnie w ślad za zwiększeniem świadomości konsumentów,
użytkowników mediów społecznościowych, do UOKiK i innych urzędów spływają
sygnały wskazujące na naruszenia związane nie tylko z oznaczaniem, ale też z
samym przedmiotem reklam rozpowszechnianych w sieci.
Wyroby medyczne, suplementy diety, leki, hazard czy alkohol
– to przykłady towarów lub usług, których reklamy pojawiają się na profilach
influencerów. Nie wszyscy mają świadomość, że promowanie części z tych
kategorii jest ograniczone prawnie lub całkowicie zakazane. Reklamowanie
alkoholu i hazardu może wiązać się z odpowiedzialnością karną. Mocno
ograniczone są treści komercyjne dotyczące np. suplementów diety, wyrobów
medycznych, leków.
Okrągły stół w sprawie reklam influencerów w mediach
społecznościowych
Zagrożenia związane ze specyfiką stale zmieniających się i
rozwijających kanałów społecznościowych dostrzegają wszyscy. Nietrwałość
treści, szybkość ich rozpowszechniania przy jednoczesnym zasięgu i skali
oddziaływania na odbiorców publikowanych materiałów komercyjnych to czynniki,
które rodzą także wyzwania. Widząc ogromną rolę procesu poprawnego oznaczania
treści komercyjnych oraz eliminowania zakazanych przekazów reklamowych – obecne
na spotkaniu instytucje publiczne przedstawiły wspólne postulaty, które
zaadresowały do platform.
W zainicjowanym przez Prezesa UOKiK spotkaniu okrągłego
stołu uczestniczyli przedstawiciele trzech największych platform
społecznościowych w Polsce: Facebooka i Instagrama (Meta), YouTube’a (Google)
oraz TikToka. Platformy dostrzegają, że choć treści zamieszczane na ich
serwerach muszą przestrzegać wewnętrznych polityk i mieścić się granicach
krajowego prawa, to problem obecności reklamy produktów lub usług zakazanych
nadal istnieje. Wyraziły otwartość współpracy z urzędami oraz branżą.
Podczas dyskusji swoimi doświadczeniami i obserwacjami
podzielili się także przedstawiciele Urzędu Rejestracji Produktów, Leczniczych
Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, Głównego Inspektoratu Sanitarnego,
Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego oraz Krajowej Administracji Skarbowej.
Do grupy najczęściej wymienianych i poruszanych dziś tematów trafiły kampanie
reklamujące usługi lub produkty z kategorii zakazanych, w przypadku których
żaden rodzaj reklamy nie jest prawnie dozwolony.
Rozmowy nie mogły się odbyć bez udziału strony społecznej –
głosu branży reklamowej (iAB Polska, Rada Reklamy) i akademików
(przedstawicielek Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Adama
Mickiewicza), którzy podkreślali, że niezbędna jest współpraca i wymiana
doświadczeń pomiędzy wszystkimi uczestnikami rynku.
- Konsekwentnie działamy w temacie influencer marketingu.
Weryfikujemy prawidłowe oznaczanie treści reklamowych publikowanych w mediach
społecznościowych przez influencerów – edukując i prowadząc działania
sformalizowane. Jednocześnie dostrzegamy kolejne obszary, które dotyczą przede
wszystkim przekraczania zakazu reklamowania niedozwolonych produktów lub usług,
czego przykładem są hazard i alkohol. Te problemy zgłaszają nam sami
użytkownicy, choć to nie w gestii UOKiK jest eliminowanie tego typu przypadków
łamania prawa. Reklam niedozwolonych produktów byłoby z pewnością mniej gdyby
platformy zintensyfikowały działania do zapobiegania im, a także wyciągały
konsekwencje wobec influencerów za łamanie prawa i regulaminów platform, w tym
poprzez częstsze zawieszanie kont lub ich całkowite usuwanie. Wspólnie z innymi
instytucjami apelujemy zatem do platform o podjęcie wyzwania, jakim jest
szybkie eliminowanie niedozwolonych przekazów komercyjnych oraz wyciąganie
konsekwencji względem twórców treści – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Wszystkie urzędy wspólnie zaprezentowały argumenty za
koniecznością wzmocnienia kontroli platform społecznościowych nad treściami
reklamowymi prezentowanymi przez influencerów i zamieszczanymi na ich
serwerach. Istnieje potrzeba stworzenia skutecznych rozwiązań technicznych,
które umożliwią natychmiastowe usunięcie treści reklamowych naruszających
powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Warto przypomnieć, że 17 lutego 2024
r. wejdą w życie przepisy aktu o usługach cyfrowych – DSA [Digital Services
Act], które mają usprawnić zwalczanie nielegalnych treści i dezinformacji w
internecie, zapewnić odpowiedzialność platform za ich algorytmy oraz poprawić
moderację treści. Już teraz polskie regulacje prawne, dokładnie art. 14 ustawy
o świadczeniu usług drogą elektroniczną, wskazują, że administratorzy danych
powinni po otrzymaniu urzędowego zawiadomienia lub uzyskania wiarygodnej
wiadomości o bezprawnym charakterze danych niezwłocznie uniemożliwić dostęp do
tych danych.
- Apelujemy o wdrożenie efektywnej ścieżki zgłaszania
naruszeń prawa w mediach społecznościowych i ustalenie skutecznej procedury
reakcji platform na sygnalizowane przez nas nieprawidłowości. Każda z
instytucji chroniących użytkowników w sieci dostrzega na polu swoich działań
podobne potrzeby związane z usprawnieniem współpracy. Niezbędne jest również
lepsze wykorzystywanie oferowanych obecnie przez platformy narzędzi i
funkcjonalności, aby w przypadku wystąpienia nieprawidłowości platformy
rzeczywiście dbały o bezpieczeństwo użytkowników. Dyskusja w ramach okrągłego
stołu to kolejny nasz krok w stronę regulacji rynku influencer marketingu –
dodaje Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Wszyscy uczestnicy spotkania zgodzili się, że brak jasnych
oznaczeń treści komercyjnych oraz bezprawne reklamy produktów i usług to ważne
problemy w dobie cyfryzacji społeczeństwa i powszechnego dostępu do mediów
społecznościowych. Rozpoczęty dialog dotyczący ulepszenia procedur nadzoru nad
treściami reklamowymi, które mogą naruszać przepisy prawa, będzie kontynuowany.
Okrągły stół zainicjowany wczoraj przez UOKiK wpisuje się w
działania instytucji chroniących konsumentów. 16 października br. Komisja
Europejska udostępniła „Influencer Legal Hub” – narzędzie mające zwiększyć
wiedzę na temat obowiązków prawnych, których publikujący treści w internecie
muszą przestrzegać, oraz ogółu przepisów dotyczących uczciwych praktyk
handlowych.
Źródło: UOKiK