Kontrolę przeprowadzono we wszystkich 16 województwach. Podmioty handlowe do kontroli wytypowane zostały przez wojewódzkie inspektoraty IJHARS. Zgodnie
z programem kontroli inspektorzy sprawdzali sklepy wielkopowierzchniowe
i duże sklepy spożywcze. Ocenie poddano jakość i znakowanie świeżych
owoców i warzyw w zakresie zgodności z wymaganiami
określonymi w przepisach unijnych oraz krajowych. Sprawdzano m.in.
spełnienie przez handlowców obowiązku przekazywania informacji o ilości
owoców i warzyw wprowadzonych do obrotu, prawidłowość znakowania
świeżych owoców i warzyw, a także weryfikowano informacje o kraju
pochodzenia produktów.
Inspekcja skontrolowała łącznie 69
sklepów detalicznych działających w ramach 10 sieci handlowych. Różnego
rodzaju nieprawidłowości stwierdzono w 24 podmiotach (tj. 34,8 proc.
skontrolowanych).
Łącznie kontrolą objęto – w zakresie
wymagań jakościowych oraz znakowania – 415 partii świeżych owoców i
warzyw, o masie 6825,89 kg, w tym 173 partie papryki o masie 1645,91
kg.
Najwięcej stwierdzonych w czasie
kontroli nieprawidłowości dotyczyło znakowania. W tym zakresie
zakwestionowano łącznie 45 partii owoców i warzyw (10,8 %
skontrolowanych), o masie 652,87 kg. Były to m.in.: brak informacji o
klasie jakości - 17 partii, błędnie wskazany kraj pochodzenia np. RPA
zamiast Grecja - 13 partii, brak informacji o odmianie w przypadku
szczegółowych norm handlowych - 3 partie, brak informacji o kraju
pochodzenia - 2 partie, wskazanie więcej niż jednego kraju pochodzenia
na wywieszce, co mogło wprowadzać w błąd konsumentów np. Włochy/Polska -
2 partie, całkowity brak oznakowania opakowań -2 partie, masa netto
niezgodna z deklaracją - 2 partie.
– Niemal co trzecia z zakwestionowanych
partii świeżych owoców i warzyw była nieprawidłowo oznakowana w zakresie
informacji o kraju pochodzenia. To sytuacja trudna do zaakceptowania
nie tylko z perspektywy przepisów prawa, lecz także z perspektywy
konsumentów, którzy chcą i powinni być świadomi tego, co wkładają do
koszyka z zakupami – mówi Przemysław Rzodkiewicz, Główny Inspektor
Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.
– Dzięki członkostwu w Unii Europejskiej
Polska i Polacy mogą korzystać z wielu dobrodziejstw wspólnego rynku.
Otwarty rynek i swobodny przepływ towarów mają jednak też swoje
ograniczenia, dlatego muszą podlegać kontroli stosownych służb, które
dbają o przestrzeganie odpowiednich norm handlowych i zasad uczciwej
konkurencji. Odnosząc się do wyników najnowszej kontroli IJHARS
chciałbym zaapelować do polskich konsumentów, aby zwracali większą uwagę
na oznakowanie owoców i warzyw, by dzięki temu podejmowali bardziej
świadome decyzje zakupowe, nie tylko kierując się ich smakiem i
wartością odżywczą, lecz także m.in. krajem pochodzenia. Warto też, by
domagali się takich informacji w sklepach, gdy ich brakuje, w ramach
obrony praw konsumenta, ale także i dobrze pojętego patriotyzmu
gospodarczego – mówi Robert Telus, minister rolnictwa.
Wracając do wyników kontroli znakowania
warto wspomnieć jeszcze o papryce, gdyż ze względu na sezon na to
warzywo, była ona badana najczęściej. Stwierdzone nieprawidłowości
dotyczące tylko papryki to: brak informacji o klasie jakości - 9 partii,
błędnie wskazany kraj pochodzenia np. podano Holandia zamiast Polska - 7
partii, brak cech identyfikacyjnych pakującego/wysyłającego - 5
partii, brak informacji o nazwie - 2 partie, brak wywieszki w miejscu
sprzedaży -1 partia.
Jeśli chodzi o ocenę jakości oferowanych
warzyw i owoców to nieprawidłowości było znacznie mniej niż w przypadku
znakowania. Wymagania jakościowe zakwestionowano w 11 partiach (2,7
proc. skontrolowanych) o masie 120,86 kg. Stwierdzone nieprawidłowości w
tym zakresie obejmowały m.in.: niespełnienie wymagań minimalnych w
przypadku sałaty, rzodkiewki oraz winogron (utrata jędrności i
świeżości, pomarszczona skórka, zasuszona łodyga) - 3 partie, obecność
szkodników oraz uszkodzenie mechaniczne produktu w przypadku kapusty
pekińskiej – 3 partie, niespełnienie wymagań minimalnych w przypadku
papryki czerwonej (utrata jędrności i świeżości, pomarszczona skórka,
wady skórki) – 3 partie, niespełnienie wymagań minimalnych w przypadku
brokułu (objawy zepsucia, gnicia) – 1 partia.
W związku ze stwierdzonymi
nieprawidłowościami wobec podmiotów wprowadzających do obrotu ww.
produkty niespełniające wymagań zastosowane zostaną sankcje przewidziane
prawem.
Źródło: GIJHARS