Komunikat prasowy organizacji branżowych dot. ustawy o systemie kaucyjnymBranża napojowa (w tym sokownicza i mleczarska) oczekuje, że system kaucyjny będzie wspierać firmy w realizacji celów gospodarki obiegu zamkniętego w zakresie realizacji poziomów zbiórki opakowań i użycia surowców wtórnych. Obecny projekt ustawy nie realizuje tego celu i wymaga poprawek tak, aby nie stanowił realnego zagrożenia dla podstaw finansowych funkcjonowania całej branży napojowej (w tym sokowniczej i mleczarskiej) oraz nie nakładał dodatkowego podatku VAT na konsumentów z tytułu kaucji.Długo oczekiwany przez branżę
napojową, organizacje społeczne, recyklerów i konsumentów projekt ustawy o
systemie kaucyjnym na opakowania po napojach jest obecnie procedowany w Sejmie.
Branża oczekuje, że będzie mogła jak najszybciej przystąpić do tworzenia
podmiotów reprezentujących i budowania systemu kaucyjnego. Uwzględniając doświadczenia
innych dużo mniejszych niż polski rynków oraz rodzime realia administracyjne i specyfikę
ustawy umożliwiającą funkcjonowanie wielu operatorów, którzy będą musieli
wypracować dodatkowe sposoby rozliczania między sobą zebranych opakowań i
kaucji, proces ten zajmie minimum dwa lata.
Niestety Ministerstwo Klimatu
i Środowiska nie uwzględniło kluczowych uwag zgłaszanych przez branżę napojową,
dopasowujących zapisy projektu do obecnych realiów, chociażby dopasowując datę
wejścia w życie obowiązku realizacji zbiórki przez system kaucyjny, do obecnego
ponad 2 letniego opóźnienia we wdrażaniu przepisów. Po ponad dwóch latach
konsultacji rząd skierował do Sejmu projekt, który zamiast pomagać, ewidentnie może
zaszkodzić i stanowi realne zagrożenie już nie tylko dla realizacji
celów środowiskowych, ale wręcz zniszczy finansowo w roku 2025 całą branżę
napojową (w tym sokowniczą i mleczarską) w Polsce. Liczymy na konstruktywny
dialog w Sejmie, który wyeliminuje to bardzo poważne niebezpieczeństwo już z
poziomu ustawy. Obietnica obniżenia karnych opłat produktowych w
rozporządzeniu, to stanowczo za mało.
Najlepszym rozwiązaniem byłoby
wprowadzenie poprawki, która zmieni termin na 1 stycznia 2026 r. lub utrzyma w roku 2025 alternatywny do
systemu kaucyjnego sposób zbiórki za pośrednictwem organizacji odzysku. Jeżeli
tak się nie stanie, to wszyscy producenci napojów w opakowaniach objętych
system zapłacą rujnujące ich wielomiliardowe kary za wszystkie wprowadzone
opakowania (maksymalnie 25 tys. zł za każdą tonę), bo żadna firma nie
zrealizuje obowiązku, gdyż tylko zbiórka przez system kaucyjny będzie zaliczana
do realizacji obowiązku, a systemu nie będzie. To nie przedsiębiorcy są winni
powstałego opóźnienia tylko rząd, który z nieznanych nam przyczyn zwlekał z
przyjęciem projektu. Zapowiedzi rządu, że w rozporządzeniu zmniejszy wysokość
kar nie rozwiązują problemu. Niezbędne są zmiany w ustawie gwarantujące, że nie
będzie powodu do naliczania kar. Istnieje również realne niebezpieczeństwo, że
bez postulowanych przez nas zmian, opakowania w ogóle nie będą zbierane, bo i
tak nie zostaną zaliczone do wykonania obowiązku. To byłaby środowiskowa
katastrofa – stwierdza Andrzej Gantner wiceprezes Polskiej
Federacji Producentów Żywności Związku Pracodawców.
Nie zmieniono również
zapisanych w ustawie poziomów zbiórki, tak jakby system miał ruszyć od razu z pełną
wydajnością, co również jest niemożliwe. Co więcej na kolejne lata wprowadzono
poziomy zbiórki większe niż wynikające z regulacji unijnych. Należy uznać to za
nad regulację i apelujemy o nie nakładanie na polskich przedsiębiorców wymagań
wyższych niż posiadają przedsiębiorcy w innych krajach, co pogorszy naszą
konkurencyjność – postuluje Dariusz Lizak z KIG Przemysł
Rozlewniczy.
Kolejnym krytycznym problemem
jest opodatkowanie kaucji podatkiem VAT. System kaucyjny powinien być neutralny
dla konsumentów, a nie stanowić dodatkowy podatek, a takim właśnie jest podatek
VAT naliczany od kaucji. Kaucja ma być zachęta do działania pro środowiskowego,
a nie karą finansową dla społeczeństwa.
Obciążenia kaucji podatkiem
VAT zostało zaproponowane do wcześniejszej wersji ustawy w której kaucja
pobierana była na każdym etapie obrotu produktem, niejako szła za produktem. W
obecnej wersji kaucja pobierana jest tylko przy sprzedaży do konsumenta
finalnego, co jest rozwiązaniem stwarzającym potężne problemy w rozliczeniu. Co
więcej, ma ona w dalszym ciągu stanowić podstawę opodatkowania dla
wprowadzającego – mimo że nawet nie zobaczy on tych pieniędzy na oczy. Jest to
model niezgodny z unijnymi regulacjami i może doprowadzić do kolejnych strat,
zarówno dla sklepów jak i wprowadzających, wynikających z błędnego rozliczenia.
Kaucja nie powinna być opodatkowana podatkiem VAT –
stwierdza Jakub Bińkowski, członek Zarządu Związku Pracodawców i
Przedsiębiorców.
Ustawa obejmuje też butelki
szklane wielokrotnego użytku. Obecnie działające systemy kaucyjne opakowań
wielokrotnego użytku nie różnią się niczym od przewidzianych dla
wprowadzających bezpośrednio w projekcie ustawy. Jedynym wyjątkiem jest ich
skala oraz utrzymywanie relacji handlowych i zawieranie umów pomiędzy
wprowadzającymi a jednostkami handlu detalicznego za pośrednictwem
dystrybutorów hurtowych. W obecnym brzmieniu istnieje poważne
niebezpieczeństwo, że dobrze funkcjonujące już na rynku systemu zbiórki butelek
wielokrotnego użytku przestaną działać, co będzie szkodliwe środowiskowo i
niezgodne z zapewnieniami samego Ministerstwa.
Realizacja obecnych postanowień
ustawy oznaczać będzie konieczność działania poprzez podmiot reprezentujący, co
doprowadzi do rozerwania obecnie funkcjonujących systemów oraz zawarcia nowych
umów przez operatora z około 80 - 90 tysiącami placówek handlu detalicznego
działającymi w Polsce, które będą zmuszone do administrowania dwa razy większą
ilością umów oraz faktur. Spowoduje to chaos na rynku i wskutek nałożenia
kolejnego obowiązku może zrazić dużą część placówek handlowych do oferowania
produktów w opakowaniach wielokrotnego użytku w ramach już działających, jak i
tworzonych w przyszłości systemów. Jednocześnie projektodawca przewiduje, że to
na podmiocie reprezentującym będzie ciążyć obowiązek zgłoszenia się do
przedsiębiorcy prowadzącego jednostkę handlu, a co za tym idzie ten obowiązek
praktycznie będzie obciążał wprowadzających prowadzących systemy kaucyjne na
opakowania wielokrotnego użytku. Zakładane rozwiązanie może prowadzić do
nałożenia na nich bardzo istotnych
obciążeń organizacyjnych, administracyjnych i logistycznych, które w żaden
sposób nie upraszczają ani też nie poprawiają efektywności systemu. Włączenie wszystkich wprowadzających do
obrotu produkty w opakowaniach na napoje, o których mowa w poz. 3 załącznika nr
1a do ustawy jest bezpieczne dla funkcjonowania systemu kaucyjnego oraz
związanych z nim wymogów raportowych, zdecydowanie uprości system obrotu tymi
opakowaniami po wejściu w życie ustawy oraz pozwoli na niezakłócone
funkcjonowanie i rozwój kolejnych systemów kaucyjnych opakowań wielokrotnego
użytku – postuluje Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny
Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie.
Zakładamy, że polski rząd
powinien działać na rzecz polskiej gospodarki i że proponowane przez nas
poprawki, przynajmniej w kluczowych dla branży obszarach zostaną uwzględnione w
ustawie. Apelujemy do Rządu, posłów i senatorów, o dołożenie wszelkich starań,
aby tak bardzo potrzebna całej branży ustawa dająca podstawy prawne do
uruchomienia systemu kaucyjnego w Polsce nie stała się karą i zagrożeniem dla przedsiębiorców i nowym
podatkiem dla konsumentów w Polsce. Powinna być wsparciem w realizacji
nałożonych przez Unię Europejską obowiązków. Tak jak to ma miejsce w innych
krajach – podkreśla Agnieszka Maliszewska dyrektor Polskiej
Izby Mleka.
Liczymy, że zaproponowane
poprawki znajdą poparcie Rządu i Parlamentu. Efektywna środowiskowo gospodarka
opakowaniami, to szczególnie ważny element całej gospodarki żywnościowej. Jej
efektywność ekonomiczna i środowiskowa będzie miała wpływ na cały łańcuch
produkcji żywności, począwszy od rolników, przez przetwórców aż po konsumentów –
stwierdza Barbara Groele, sekretarz generalny Krajowej Unii Producentów
Soków.