Podkomisja stała do spraw bezpieczeństwa żywnościW dniu 23 maja br. odbyło się posiedzenie sejmowej Podkomisji stałej do spraw bezpieczeństwa żywności Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w trakcie którego przedstawione zostały kwestie dot. wymiany handlowej z Ukrainą.W dniu 23 maja br. odbyło się posiedzenie sejmowej Podkomisji stałej do spraw bezpieczeństwa żywności Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Podczas
posiedzenia przedstawiciel Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawił
dokument pt. Informacja na temat skutków wdrożenia
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2022/870
z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie środków tymczasowej liberalizacji
handlu będącej uzupełnieniem koncesji handlowych mających zastosowanie do
ukraińskich produktów na podstawie Układu o stowarzyszeniu między Unią
Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami
członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony dla
funkcjonowania sektora rolno-spożywczego w Polsce.
MRiRW poinformowało, iż z posiadanych danych dot. handlu z Ukrainą wynika, że wartość importu produktów objętych
regulacją ATM wyniosła w 2022 r. ponad 375,9 mln EUR wobec 99,3 mln
EUR w 2021 r. (wzrost o ponad 278%). Natomiast wartość produktów, które już wcześniej były objęte
unijną stawką celną 0% w imporcie z Ukrainy, wzrosła z 830,5 mln
EUR w 2021 r. do 2,29 mld EUR w 2022 r. (wzrost o ponad 175%).
Zniesienie
ceł UE w imporcie z Ukrainy na mocy regulacji ATM było tylko jednym z czynników
powodujących wzrost polskiego importu z Ukrainy po rosyjskiej inwazji.
Rekordowy import w 2022 r. był częściowo efektem rosnących cen
produktów. Inwazja Rosji na Ukrainę przyspieszyła wzrost cen surowców rolnych i półproduktów,
które już przed wojną były wysokie.
Zwiększeniu
przywozu z Ukrainy sprzyjały także utworzone korytarze solidarnościowe.
Ponadto wielu importerów starało się tuż po rozpoczęciu wojny sprowadzić z Ukrainy
jak największe ilości produktów, dopóki były one dostępne. Wskazuje na to także
fakt, że wzrosty dotyczyły produktów, których warunki przywozu do UE nie
zmieniły się w ostatnich latach.
Z
przeprowadzonej przez Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki
Żywnościowej (IERiGŻ) analizy wynika, że tylko część produktów rolno-spożywczych jest
przedmiotem intensywnej konkurencji polskich i ukraińskich producentów na
rynku UE. W przypadku Polski produkty te tworzą 1/3 eksportu
rolno-spożywczego ogółem. Dotyczy to m.in.
takich produktów, jak pszenica, mięso drobiowe, jaja ptasie, mrożonki owocowe,
ale również wysokoprzetworzonych wyrobów spożywczych, w tym wyrobów
cukierniczych i pieczywa cukierniczego. Wysoka konkurencja Polski i Ukrainy
na rynku unijnym występuje także m.in. w przypadku nasion rzepaku,
kukurydzy, miodu naturalnego oraz czekolady.
MRiRW podkreśla, że regulacja ATM nie dotyczy wymogów ani procedur
kontroli celnej czy bezpieczeństwa (przestrzegania wymogów SPS). Przed wejściem
w życie tej regulacji produkty pochodzące z Ukrainy, podobnie jak z innych
krajów pozaunijnych, mogły być importowane pod warunkiem spełnienia stosownych
wymogów bezpieczeństwa, jakościowych i celny.
Mając na uwadze poważny
wzrost importu ukraińskich towarów-rolno-spożywczych do UE, w tym do
Polski i innych państw sąsiadujących z Ukrainą, Polska zabiegała w dyskusjach
na unijnym forum o modyfikację środków ATM, tak aby lepiej
uwzględniały ochronę unijnych, w tym polskich producentów. Dyskusja na
forum UE w tej sprawie trwała do końca kwietnia br. KE uwzględniła postulaty Polski jedynie w niewielkim
stopniu (pewne skrócenie procedury uruchomienia środków ochronnych). Większość
innych krajów UE poparła regulację przedłużającą ATM do czerwca 2024 r. w wersji
proponowanej przez Komisję Europejską. Po akceptacji przez COREPER (Stałych
Przedstawicieli) 28 kwietnia 2023 r. projekt tej regulacji został przekazany do
Parlamentu Europejskiego, który poparł go na posiedzeniu 9 maja 2023 r.
Ostateczne zatwierdzenie tego rozporządzenia planowane jest jeszcze w maju
2023 r.
Na wniosek MRiRW Ministerstwo Rozwoju i Technologii
występowało również do KE o wszczęcie postępowania z art. 4 regulacji
ATM, tj. postępowania w sprawie przywrócenia warunków taryfowych
wynikających z Układu o stowarzyszeniu. Na ten moment polskie wnioski
nie zostały zrealizowane.
pełna lista aktualności
|