Drugie życie odpadów: działania Nestlé Polska na rzecz recyklinguWszystkie fabryki Nestlé w Polsce są zero-waste: 100 proc. ich odpadów trafia do odzysku. Równocześnie marki firmy oferują szereg produktów w opakowaniach nadających się do ponownego przetworzenia, a także prowadzą i angażują się w inicjatywy na rzecz rozwoju recyklingu.Odpady z siedmiu
zakładów Nestlé – w Kaliszu, Kargowej, Nałęczowie, Nowej Wsi Wrocławskiej,
Rzeszowie, Lubiczu i Toruniu – w całości trafiają do przetworzenia. Podlegają recyklingowi,
kompostowaniu i regeneracji, trafiają do biogazowni, a także są źródłem
zielonej energii.
Firma intensywnie
działa na rzecz ograniczania i przetwarzania odpadów. Nie tylko podczas produkcji,
ale również na kolejnych etapach – kiedy produkty już opuszczą fabrykę.
- Naszym głównym
celem klimatycznym jest zmniejszenie emisji CO2 o połowę do 2030 roku i
osiągnięcie zerowej emisji netto do 2050 roku. – mówi Tomasz Korytkowski, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej, public
affairs i ESG Nestlé Polska SA. – Szczególną rolę
przywiązujemy do opakowań, dążąc do tego, aby wszystkie nadawały się do
recyklingu lub ponownego wykorzystania. Dlatego inwestujemy w innowacyjne
rozwiązania, ograniczamy zawartość tworzyw sztucznych, szerzej wykorzystujemy
plastik z recyklingu, rezygnujemy z opakowań wielomateriałowych i
popularyzujemy opakowania wielokrotnego użytku.
Dziś marki Nestlé oferują
produkty w opakowaniach podlegających przetworzeniu i prowadzą w tym zakresie
różnorodne inicjatywy. W Polsce są to m.in.:
Nescafé
Dolce Gusto, Nespresso, Starbucks at home – te marki kaw, mające w ofercie produkty w
kapsułkach, wprowadziły programy recyklingowe. Klienci mogą oddać zużyte kapsułki
na różne sposoby (np. w sklepach, firmowych butikach czy kurierowi przy
odbiorze zamówienia). Zebrane kapsułki przekazywane są do zakładu, który je
przetwarza. Kawa oddzielana jest od tworzywa, a każdy z surowców zostaje
ponownie użyty. Fusy trafiają do biogazowni i są wykorzystywane jako
źródło zielonej energii lub jako kompost. Natomiast odzyskany materiał
służy do wytwarzania przedmiotów z różnych kategorii, w tym również kolejnych
kapsułek Nespresso czy Starbucks at home. W przypadku Nescafé Dolce Gusto w
okresie styczeń-październik 2022 roku recyklingowi poddano ponad 20 ton
kapsułek.
Gerber – produkty żywnościowe dla
najmłodszych dostępne są m.in. w szklanych słoiczkach i butelkach, które w
100% nadają się do recyklingu. Dodatkowo, marka pracuje nad tym, aby do
końca 2023 roku także tubki były zaprojektowane do recyklingu. Obecnie zmieniono
już ich nakrętki – z kolorowych na bezbarwne, które znacznie łatwiej poddać
recyklingowi.
NAN
2 – to marka
produktów dla niemowląt i małych dzieci, która wykorzystuje wieczka i miarki
wykonane w 66% z odnawialnych surowców roślinnych. Oprócz tego, wszystkie
puszki mlek NAN 2 w 100% nadają się do recyklingu.
Nałęczowianka – aż pięć formatów niegazowanej
naturalnej wody mineralnej dostępnych jest w butelkach wykonanych w 50% z
przetworzonego plastiku (tzw. rPET). Natomiast w przypadku Nał+, czyli linii napojów
funkcjonalnych, wszystkie produkty są dostępne w opakowaniach 100% rPET, co
oznacza, że są wykonane w 100% z materiału odzyskanego w wyniku recyklingu.
Smarties – czekoladowe draże pokryte kolorowym
lukrem dostępne są w papierowych opakowaniach. Smarties to pierwsza globalna
marka słodyczy, która zdecydowała się na takie rozwiązanie.
Razem możemy więcej
– Prowadzimy szereg działań zarówno w ramach własnych procesów, jak i szerszej
współpracy. Pomysły na efektywny recykling realizujemy także z naszymi
partnerami z inicjatyw branżowych – mówi Tomasz
Korytkowski – Przykładem są ReFlex oraz Polski Pakt Plastikowy, które tworzymy
z firmami i organizacjami związanymi
z łańcuchem wartości tworzyw sztucznych. Naszym wspólnym celem jest
zamknięcie obiegu plastiku w Polsce.
Program ReFlex ma na
celu zwiększenie zbiórki i recyklingu odpadów opakowaniowych z elastycznych
tworzyw sztucznych. Polski Pakt Plastikowy to międzysektorowa inicjatywa, która
dąży do zmiany obecnego modelu wykorzystywania tworzyw sztucznych w
opakowaniach w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego.
Współpraca z
partnerami, inicjatywy w zakresie poszczególnych marek adresowanych do
konsumentów, a także intensywne działania w ramach procesów wewnętrznych i
produkcyjnych – oto trzy obszary, w których Nestlé Polska wdraża rozwiązania
mające na celu zwiększenie recyklingu. Zużyte opakowania nie są traktowane jak
odpad, ale jak surowiec do dalszego wykorzystania. Celem wszystkich działań jest
wspólna przyszłość bez odpadów.
O Nestlé
Nestlé w Polsce jest
wiodącą firmą w obszarze żywienia z portfolio blisko 1600 produktów
i prawie 70 marek, w tym m.in.: NESCAFĒ, WINIARY, GERBER, PRINCESSA, KIT
KAT, LION, NESQUIK, NAŁĘCZOWIANKA oraz Purina. Nestlé działa na polskim rynku
od 1993 roku. Firma zatrudnia aktualnie 5500 pracowników w 8 lokalizacjach.