Cechy organoleptyczne
Oceną organoleptyczną objęto 177 partii, w tym 176 partii przetworów
mlecznych i 1 partię wyrobu mlekopodobnego. Z uwagi na nieprawidłowy
smak i zapach zakwestionowano 1 partię masła (0,6%).
Ponadto, na podstawie wizualnej oceny sera (oferowanego w sklepie pod
nazwą „owczy”) stwierdzono, że jego kształt i wygląd upodabniał go do
„oscypka” (zarejestrowanego jako ChNP) przy jednoczesnym braku
spełnienia wymogów zawartych w jego specyfikacji.
Badania laboratoryjne
Parametry fizykochemiczne sprawdzono w 323 partiach, w tym 322 partiach
przetworów mlecznych i 1 partii wyrobu mlekopodobnego. Zakwestionowano
30 partii przetworów mlecznych (9,3%). Wykryte nieprawidłowości
dotyczyły m.in.: niezgodnej z przepisami lub deklaracją zawartości
tłuszczu, braku obecności DNA owcy/kozy w serach deklarowanych jako
owczy/kozi, obecności DNA krowy w produktach deklarowanych jako
kozie/owcze.
Ponadto 11 partii przetworów mlecznych skontrolowano w zakresie cech
mikrobiologicznych (mikroflory charakterystycznej). Nie stwierdzono
nieprawidłowości.
Oznakowanie
Oznakowanie zweryfikowano w przypadku 406 partii, w tym 383 partii
przetworów mlecznych i 23 partii wyrobów mlekopodobnych. Zakwestionowano
44 partii, w tym 41 partii przetworów mlecznych (10,7%) i 3 partie
wyrobów mlekopodobnych (13,0%). Stwierdzono nieprawidłowości dotyczyły
m.in.:
- Użycia nazwy nieadekwatnej do składu produktu i procesów
technologicznych stosowanych w trakcie produkcji (np. „maślany” na
wyrobie niezawierającym masła, „owczy”/„kozi” na serze wyprodukowanym z
mleka krowiego, „naturalny” dla produktu zawierającego substancje
dodatkowe, „wysoko pasteryzowane” dla mleka poddanego obróbce w
temperaturze powyżej 100˚C).
- Przypisywania szczególnych właściwości poprzez podawanie deklaracji
„100% mleka koziego” w oznakowaniu produktów opatrzonych w nazwie
określeniem „kozi” (każdy tak nazwany przetwór mleczny nie może zawierać
mleka innego rodzaju).
- Stosowania oznakowania odnoszącego się do braku GMO niezgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Podawania na wywieszkach cenowych nieprawdziwych informacji (np. „…
ze śmietanką” dla zamiennika śmietany niezawierającego śmietanki,
„eco-ser” dla wyrobów nie posiadających certyfikatu potwierdzającego ich
ekologiczne pochodzenie, „oscypek złotem Podhala” dla produktów
niebędących oscypkiem).
- Niewłaściwej prezentacji towaru poprzez umieszczenie miksu tłuszczowego do smarowania w regale chłodniczym w otoczeniu masła.
- Braku obowiązkowych informacji dla produktów oferowanych do
sprzedaży luzem (nazwy środka spożywczego, danych producenta, wykazu
składników).
Źródło: GIJHARS