Projekt ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 rokuW Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów zamieszczono projekt ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku (UD454).Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia
rozwiązań planowanych w projekcie:
Obserwowany od kilku miesięcy wzrost cen energii
elektrycznej, a w szczególności giełdowy wzrost cen energii elektrycznej w
Polsce, spowodowany jest nałożeniem się szeregu niesprzyjających okoliczności,
do których w pierwszej kolejności należy zaliczyć inwazję zbrojną Rosji na
Ukrainę, która zachwiała bezpieczeństwem nie tylko Ukrainy, ale i całej Europy.
Ponadto wpływ na wzrost cen energii elektrycznej mają w szczególności działania
rosyjskiej spółki Gazprom oraz spekulacje na rynku unijnych uprawnień do emisji
CO2. Konieczność zaprzestania importu węgla, ropy i produktów ropopochodnych z
Rosji oraz zapowiadany przez Komisję Europejską zamiar całkowitego uniezależnienia
się od importu gazu z tego kraju wpłynie na wzrost hurtowych cen energii
elektrycznej w najbliższym czasie. Wysokie ceny energii elektrycznej
najbardziej odczuwają odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwach domowych,
w szczególności odbiorcy wrażliwi oraz osoby dotknięte ubóstwem energetycznym.
Kolejną grupą odbiorców wrażliwą na wahania cen energii elektrycznej są szeroko
rozumiane podmioty użyteczności publicznej, do której należą placówki służby
zdrowia, szkoły i uczelnie wyższe, placówki zajmujące się szeroko rozumianą
opieką nad różnymi grupami społecznymi (jednostki pomocy społecznej, wspierania
rodziny i systemu pieczy zastępczej, integracji społecznej, żłobki i kluby
dziecięce, noclegownie, placówki opieki nad osobami niepełnosprawnymi). Przedmiotowa
grupa odbiorców w dużej mierze podlega organizacyjnie jednostkom samorządu
terytorialnego. Również sektor mikro, małych i średnich przedsiębiorstw jest
szczególnie wrażliwy na wzrost kosztów zużycia energii elektrycznej. Mikro,
małe i średnie przedsiębiorstwa mają bowiem ograniczone warunki dostępu do
środków inwestycyjnych niż przedsiębiorstwa o większym rozmiarze działalności,
wyższe jest w tej grupie przedsiębiorstw również ryzyko utraty płynności
finansowej.
W celu zminimalizowania ryzyka podwyżek cen energii elektrycznej dla
gospodarstw domowych i sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw,
wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego obywateli oraz prawidłowego
funkcjonowania ww. podmiotów wrażliwych i tym samym zagwarantowania konstytucyjnych
praw obywateli w zakresie ochrony zdrowia, dostępu do edukacji, wspierania
rodziny i osób niepełnosprawnych przez zapewnienie ciągłości dostaw energii
elektrycznej, proponuje się rozwiązania osłonowe umożliwiające podejmowanie
działań łagodzących negatywne skutki społeczno-gospodarcze związane ze znacznym
wzrostem cen energii elektrycznej w 2023 r.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Projektowane rozwiązania w zakresie ochrony ww. grupy
odbiorców zakładają, że niezależnie od wzrostu cen energii elektrycznej na
rynku hurtowym w roku 2023 w rozliczeniach z odbiorcami przewidziana jest stała
cena za obrót energią elektryczną tzw. cena maksymalna na określonym poziomie
785 zł/MWh (lub 699 zł/MWh w przypadku odbiorców w gospodarstwach domowych) w
szczególności:
- obowiązek stosowania w rozliczeniach z odbiorcami uprawnionymi cen nie
wyższych niż cena maksymalna w okresie od dnia 1 grudnia 2022 r. do dnia 31
grudnia 2023 r. za zużycie energii elektrycznej w punkcie poboru energii do
poziomu stanowiącego równowartość poboru nie więcej niż 90% zużycia energii
elektrycznej tych odbiorców w okresie od dnia 1 grudnia 2020 r. do dnia 31
grudnia 2021 r. W przypadku odbiorców w gospodarstwach domowych korzystają oni
z ceny maksymalnej w zakresie całości poboru powyżej limitów 2/2,6/3 MWh,
- obowiązek stosowania ceny maksymalnej w rozliczeniach z odbiorcami
uprawnionymi wymienionymi w projektowanej ustawie, w przypadku, gdy ceny
wynikające z zawartych przez nich umów są wyższe od ceny maksymalnej,
- w przypadku odbiorców w gospodarstwach domowych ceny nie wyższe niż cena
maksymalna obowiązywać będą w
odniesieniu do zużycia energii elektrycznej powyżej limitu przyznanego
odpowiednio tym odbiorcom zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 października
2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii
elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej,
- wprowadzenie systemu rekompensat dla przedsiębiorstw obrotu, gdzie podmiotem
odpowiedzialnym za wypłatę rekompensat będzie Zarządca Rozliczeń S.A.,
- obowiązek stosowania przez Zarządcę Rozliczeń S.A. w rozliczeniach ze
sprzedawcami rekompensaty w wysokości stanowiącej iloczyn ilości energii
elektrycznej zużytej w danym miesiącu i różnicy pomiędzy ceną referencyjną
miesięczną, a ceną maksymalną dla każdego punktu poboru energii elektrycznej (w
przypadku, gdy cena referencyjna miesięczna jest w danym miesiącu wyższa od
ceny maksymalnej i jednocześnie niższa od ceny zawartej w umowie sprzedaży),
- obowiązek stosowania przez Zarządcę Rozliczeń S.A. w rozliczeniach ze
sprzedawcami rekompensaty w wysokości stanowiącej iloczyn ilości energii
elektrycznej zużytej w danym miesiącu i różnicy pomiędzy ceną wynikającą z
zawartej umowy sprzedaży a ceną maksymalną dla każdego punktu poboru energii
elektrycznej - w przypadku gdy cena wynikająca z umowy sprzedaży jest wyższa
niż cena maksymalna i niższa niż cena referencyjna miesięczna,
- obowiązek publikacji przez Towarową Giełdę Energii S.A. wartości ceny
referencyjnej w terminie 5 dni po zakończeniu miesiąca.
W zakresie ingerencji na rynku hurtowym energii elektrycznej, w projektowanej
ustawie proponuje się wprowadzenie mechanizmu polegającego na ograniczeniu
przychodów niektórych wytwórców energii elektrycznej i przedsiębiorstw obrotu
(wdrażających Rozporządzenie Rady w sprawie interwencji w sytuacji
nadzwyczajnej w celu rozwiązania problemu wysokich cen energii).
- Dla wytwórców energii elektrycznej wykorzystujących do wytwarzania energii
elektrycznej: energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię
geotermalną, hydroenergię, biomasę, biogaz, biogaz rolniczy oraz biopłyny, z
wyjątkiem biometanu, odpady, węgiel brunatny, paliwa ciekłe, węgiel kamienny,
paliwa gazowe, a także dla przedsiębiorstw energetycznych wykonujących
działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną nakłada się
obowiązek przekazania kwoty wpłaty, będącej nadmiarowym przychodem, zgodnie z
przyjętym w ustawie sposobem obliczania,
- Wyłączeni z powyższego obowiązku zostają wytwórcy wytwarzający w jednostce
wytwórczej: o mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 1 MW, będącej
projektem demonstracyjnym, będącej instalacją odnawialnego źródła energii, w
odniesieniu do której wytwórca energii elektrycznej z odnawialnych źródeł
energii w tej instalacji korzysta z: systemu wsparcia albo z systemu aukcyjnego
a także z jednostki, która otrzymała rekompensatę finansową za zastosowanie
redysponowania i zakupów przeciwnych,
- Kwota, będąca podstawą proponowanego mechanizmu, stanowi iloczyn sumy
wolumenu sprzedaży energii elektrycznej w danym dniu pomniejszony o wolumen
energii elektrycznej zakupionej w danym dniu oraz dodatniej różnicy średniej
ważonej wolumenem ceny rynkowej sprzedanej energii elektrycznej w danym dniu
oraz średniej ważonej wolumenem limitu ceny sprzedanej energii elektrycznej w
danym dniu. Wysokość limitu ceny oblicza a także ogłasza Prezes URE do dnia 15
każdego miesiąca, który będzie obowiązywał od pierwszego dnia następującego po
dniu publikacji. Szczegółowy sposób obliczania limitu ceny, uwzględniający
poszczególne technologie wytwarzania, zostanie ustalony w drodze
Rozporządzenia,
- Podmioty zobowiązane do przekazywania sumy kwot za dany miesiąc kalendarzowy
przekazują je do Funduszu Wypłaty Różnicy Ceny w terminie do 5 dnia każdego
miesiąca następującego po miesiącu rozliczenia, w zakresie tych kwot, które
dotyczą umów sprzedaży energii elektrycznej na rynku hurtowym, za które została
zrealizowana płatność. Ponadto, w terminie do 20 dnia każdego miesiąca,
przekazują do Zarządcy Rozliczeń, sprawozdanie potwierdzające powyższe kwoty,
które ten następnie weryfikuje pod kątem braków formalnych lub błędów
obliczeniowych. Wytwórcy oraz przedsiębiorstwa obrotu korygują ewentualne
niezgodności, a w przypadku nieusunięcia tychże niezgodności lub negatywnej
weryfikacji sprawozdania Zarządca rozliczeń przekazuje informacje o ich
wystąpieniu do Prezesa URE,
- Prezes URE ma prawo do przeprowadzenia kontroli zgodności informacji i
oświadczeń złożonych w sprawozdaniach, zarówno z własnej inicjatywy lub na
wniosek zarządcy rozliczeń. W przypadku gdy Prezes URE stwierdzi niezgodność
sprawozdania ze stanem faktycznym wydaje decyzje o obowiązku dopłaty
przekazanej na rachunek Funduszu Wypłaty Różnicy Ceny, pomniejszenia kwoty
wpłaty w miesiącu następującym lub przekazaniu kwoty z rachunku Funduszy na
rzecz danego podmiotu składającego sprawozdanie,
- Zarządca rozliczeń przekazuje do ministra właściwego do spraw energii w
terminach do dnia 10 stycznia 2023 r., 10 kwietnia 2023 r. i 10 lipca 2023 r.
informację o sumie kwot wpłat przekazanych na rachunek Funduszu Wypłaty Różnicy
Ceny, które zostały zrealizowane do końca miesiąca poprzedzający miesiąc
przekazania,
- Powyższe zmiany w zakresie wprowadzonego obowiązku przekazywania wpłat na
Fundusz Wypłaty Różnicy Ceny będą mieć zastosowanie dla okresu od 1 grudnia
2022 r. do 31 czerwca 2023 r.
Oczekiwanym efektem rozwiązania wprowadzanego na rynku hurtowym energii
elektrycznej jest ograniczenie nadmiarowego przychodu wytwórców energii
elektrycznej i przedsiębiorstw obrotu i redystrybucja uzyskanych z tego tytułu
środków do odbiorców końcowych.
W związku z szokiem cenowym na rynku gazu oraz będącą konsekwencją tego szoku
decyzją zakładów azotowych w sprawie ograniczenia lub wstrzymania produkcji
m.in. wody amoniakalnej konieczne jest przyjęcie przepisów, które zapewnią
bezpieczne funkcjonowanie systemu elektroenergetycznego również w przypadku
braku możliwości nabycia przez przedsiębiorstwa posiadające jednostki wytwórcze
centralnie dysponowane wody amoniakalnej. W tym celu proponuje się umożliwienie
takim przedsiębiorstwom wystąpienie z wnioskiem do właściwego organu ochrony
środowiska wydanie decyzji pozwalającej na eksploatację jednostki wytwórczej
centralnie dysponowanej będącej częścią instalacji do spalania paliw. Czasowe
umożliwienie odstępstwa od stosowania rygorystycznych zasad w zakresie emisji
tlenków azotów jest uzasadnione mając na uwadze kluczowe znaczenie jednostek
wytwórczych centralnie dysponowanych dla zapewnienia bezpieczeństwa
energetycznego państwa. Jednocześnie, w celu ograniczenia czasowego możliwości
stosowania przepisów, proponuje się by wydanie decyzji na podstawie
wprowadzanych przepisów było ograniczone w czasie do dnia 31 grudnia 2023 r.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu: MKiŚ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM: IV kwartał 2022 r.