Powstanie systemu kaucyjnego w Polsce jest poważnie zagrożoneInformacja prasowa PFPŻ ZP i ZPPP Browary Polskie.Powstanie systemu kaucyjnego
dla opakowań po napojach jest oczekiwane przez ponad 88% polskich konsumentów.
Nie ma wątpliwości, że dobrze skonstruowany system kaucyjny przyczyni się do znaczącego
podniesienia poziomu zbiórki opakowań i zmniejszenia śladu węglowego całej
branży napojowej. System powinien zapewnić również spełnienie wymogów
wynikających z unijnej dyrektywy Single Use Plastic dotyczących poziomów użycia
surowców wtórnych (recyklatu) w nowych opakowaniach. Już w roku 2025 każda nowa
butelka PET będzie musiała zawierać minimum 25% recyklatu. Bez sytemu
kaucyjnego osiągnięcie wymaganych regulacjami unijnymi poziomów zbiórki
opakowań po napojach oraz dostęp do wytworzonych z nich surowców wtórnych
będzie praktycznie niemożliwy.
Niestety zarówno
rozwiązania prawne zaproponowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska dla systemu kaucyjnego jak i najnowsze wdrażające
dyrektywę SUP powodują, że powstanie efektywnego środowiskowo i racjonalnego
ekonomicznie systemu kaucyjnego w Polsce staje się praktycznie niemożliwe.
Najnowszy projekt ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie
gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych
innych ustaw (UC73)
wdrażającej unijną dyrektywę SUP w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych
produktów z tworzyw sztucznych na środowisko
wprowadza całkowicie niezrozumiałe i nieakceptowalne, wzajemnie
wykluczające się sposoby zbiórki tego samego rodzaju opakowań, co spowoduje chaos
w gospodarce opakowaniami po napojach i uniemożliwi wprost funkcjonowanie
sytemu kaucyjnego.
Do projektu ustawy wprowadzono szereg poprawek, które wprost kolidują
z opublikowanym w styczniu projektem zapisów o systemie kaucyjnym w kluczowych
dla firm napojowych obszarach.
W nowych zapisach określono formę realizacji obowiązku zbiórki
butelek po napojach, który ma być osiągnięty samodzielnie lub poprzez
organizację odzysku opakowań, co koliduje z zapisami dotyczącymi zbiórki
opakowań w systemie kaucyjnym poprzez podmiot reprezentujący
Takie zapisy powodują całkowity chaos, gdyż nie jest możliwe
wykonanie tego samego obowiązku dotyczącego tych samych opakowań na dwa różne,
wykluczające się wzajemnie sposoby. Przedsiębiorcy nie zainwestują w powstanie
systemu kaucyjnego bez jasnego określenia, jaki sposób zbiórki jest wymagany
przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska
i jak właściwie realizować obowiązki dotyczące zbiórki opakowań, żeby nie
narazić się na karne opłaty – mówi Andrzej Gantner, wiceprezes i dyrektor
generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności Związku Pracodawców.
Innym kuriozum jest zawarcie w jednej ustawie dwóch różnych definicji
napoju. Oznacza to, że te same opakowania w zależności od produktu byłyby
zbierane lub nie zbierane w zależności od tego czy dotyczyłby ich zapisy SUP
czy też systemu kaucyjnego. Przy założeniu, że system kaucyjny służy
wypełnieniu zobowiązań producentów napojów z poziomów zbiórki i użycia
recyklatu wynikających z zapisów SUP.
Branża napojowa zwraca uwagę, że powyższe zapisy nakładają się na wcześniej
zaproponowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska wadliwe rozwiązania dot.
systemu kaucyjnego, takich jak między innymi:
- możliwość dyskryminacji firm napojowych i handlu tradycyjnego przy pomocy
systemu kaucyjnego – Obecne zapisy projektu ustawy dopuszczają funkcjonowanie
wielu podmiotów reprezentujących (operatorów systemu kaucyjnego) mimo faktu, że
praktycznie wszystkie funkcjonujące w krajach Unii Europejskiej systemy
kaucyjne opierają się na jednym operatorze. Wyjątek stanowią tylko te kraje w
których dopuszczono do utworzenia dodatkowego operatora przez duże sieci
detaliczne. Zgodnie z wykładnią prawa europejskiego i polskiego jeden operator
systemu kaucyjnego nie może być traktowany jako monopolista, o ile będzie
spółką not for profit, działającą wyłącznie na rzecz realizacji zobowiązań
środowiskowych czyli celu społecznie użytecznego. Zapisy dopuszczające
istnienie wielu operatorów mogą prowadzić do poważnych naruszeń prawa
konkurencyjności w tym do utrudnienia dostępu do rynku zarówno dla producentów
napojów jak i handlu tradycyjnego. Umożliwią tworzenie dodatkowych przewag
konkurencyjnych dla dużych sieci detalicznych, które w ten sposób będą mogły
zarówno przejąć cześć obrotów mniejszych podmiotów handlowych jak również
dyskryminować producentów napojów.
- brak zagwarantowania zasady kosztu netto i własności zebranych
odpadów opakowaniowych – podmiot reprezentujący prowadzący system kaucyjny
powinien być posiadaczem odpadów zbieranych, transportowanych, przygotowywanych
do recyklingu i przekazywanych do recyklingu, w rozumieniu przepisów ustawy z
14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2020 r. poz. 797 ze zm.). System
kaucyjny powinien być finansowany przez przychody z nieodebranych opłat
kaucyjnych, przychody z opłat producenckich oraz przychody ze sprzedaży
przekazanych do recyklingu odpadów opakowaniowych objętych systemem kaucyjnym.
Środki finansowe powinny być wykorzystywane przez podmiot reprezentujący
wyłącznie na dofinansowanie i rozwój systemu kaucyjnego. W systemie kaucyjnym
powinien obowiązywać zakaz subsydiowania skrośnego, a więc pokrywania kosztów
zbiórki odpadów opakowaniowych z jednego rodzaju materiałów przychodami
pochodzącymi ze zbiórki i sprzedaży do recyklingu odpadów opakowaniowych z innego
rodzaju materiałów.
- brak kompensaty opłat - dla opakowań zebranych w systemie
kaucyjnym konieczne jest jednoznaczne ustanowienie zwolnienia z opłaty
opakowaniowej przewidzianej dla zbiórki pojemnikowej tych opakowań w systemie
komunalnym w celu uniknięcia podwójnego obciążenia tego samego opakowania z
dwóch różnych tytułów.
- brak gwarancji dla firm napojowych dostępu do surowców wtórnych
- w celu zamknięcia obiegu oraz wypełnienia obowiązków wynikających z Dyrektywy
SUP, wprowadzający napoje w opakowaniach jednorazowego użytku, który zawarł
umowę z podmiotem reprezentującym, powinien mieć fizyczny dostęp do surowca
wtórnego pochodzącego z odpadów opakowaniowych zebranych w systemie kaucyjnym.
Przydział masy materiału pochodzącego z przetwarzania odpadów opakowaniowych w
ramach systemu kaucyjnego na opakowania jednorazowego użytku powinien
następować zgodnie z zasadą proporcjonalności, czyli powinien uwzględniać masę
opakowań wprowadzonych przez danego wprowadzającego napoje w opakowaniach
jednorazowego użytku i zebranych na jego rzecz przez podmiot
reprezentujący.
Powyższe wadliwe zapisy i nowe zmiany w projekcie ustawy pogłębią
tylko dysfunkcyjność gospodarki odpadami
opakowaniowymi po napojach w Polsce, wynikającą z kolizji rozwiązań prawnych przewidywanych
w równolegle procedowanych projektach ustaw, jak również złych zapisów samego projektu
ustawy o systemie kaucyjnym, a w konsekwencji doprowadzą, że taki system w
Polsce nie powstanie.
pełna lista aktualności
|