Konkretnie o mrożonkach - Relacja ze spotkania branżowego dla producentów i dystrybutorówProdukty mrożone mają przed sobą obiecujące perspektywy rynkowe. Jednak rozwój tej kategorii ustępuje oczekiwaniom. Jakie bariery stoją przed triumfem mrożonek, jak trafić w gusta i oczekiwania konsumentów, jak sprawnie dystrybuować te produkty - zastanawiali się uczestnicy branżowego spotkania „Trendy rozwoju produktów mrożonych w Polsce” zorganizowanego przez redakcję fresh&cool market, po raz pierwszy w formule otwartej dyskusji specjalistów z branży, które odbyło się 25 lutego br. w Centrum Prasowym Foksal w Warszawie.Mrożonki niemal idealnie wpisują się w oczekiwania konsumentów w stosunku do nowoczesnej żywności – prozdrowotnej, smacznej, łatwej do szybkiego przyrządzenia. Nic dziwnego więc, że wartość ich rynku - według Nielsen - szacuje się na 1,3 mld zł. Jednak, jak oceniała w prezentacji przedstawionej podczas spotkania Joanna Rogalska, client executive AC Nielsen, wzrost wartości sprzedaży produktów mrożonych o 13,2 proc. zanotowany podczas trzech pierwszych kwartałów ub.r. to zbyt mało, jak na znaczący ich potencjał. - Warto przyjrzeć się sprzedaży mrożonek z drugiej strony półki, a więc okiem konsumenta – dowodził w prezentacji Mateusz Jaworowski z SMG/ KRC. Choć bowiem większość konsumentów zainteresowana jest mrożoną żywnością, to zależnie od wieku, dochodów, miejsca zamieszkania czy rodzaju zatrudnienia zmieniają się preferencje zakupowe takich produktów. Największy potencjał wzrostu tkwi w mrożonkach warzywnych. Niepokój lekarzy i dietetyków, a także handlowców oraz producentów powinna wzbudzać stagnacja w przyroście liczby regularnych konsumentów mrożonych produktów rybnych...
Zaniedbujemy edukację klientów…
... o wartości prozdrowotnej i smakowej mrożonek, a brak właściwej promocji i informacji na temat walorów żywności mrożonej to podstawowa bariera rozwoju sprzedaży - dowodził Dawid Sikora, kupiec produktów mrożonych sieci Chata Polska. - To błąd! Producenci mrożonek powinni się zjednoczyć w akcji edukacyjnej, biorąc za wzór choćby producentów przetworów mlecznych. Wtedy, jestem przekonany, handel też pomoże w edukacji klientów. Zebranych zainteresował głos zwracający uwagę na rolę edukacji konsumentów o walorach mrożonek jako ważnej broni w konkurencyjnych zmaganiach tej kategorii produktów z innymi, również uważanymi za prozdrowotne i o wysokich walorach odżywczych. Mrożonki mogą tymi walorami, a także, co obecnie bardzo się liczy, możliwością szybkiego przygotowania do spożycia, umocnić przewagę konkurencyjną. Pod warunkiem jednak, że konsumenci będą ich świadomi… Z tym stwierdzeniem zgadzali się niemal wszyscy uczestnicy spotkania. Podzieliły ich natomiast poglądy precyzujące, kto w łańcuchu produkcji i sprzedaży mrożonek powinien wziąć na siebie ciężar edukacji i promocji mrożonek. - Producenci sami powinni skupić się na edukacji i promocji w tym zakresie, bo to przede wszystkim w ich interesie pozostaje wzrost sprzedaży kategorii – przekonywał Radosław Drzewiecki...
Jaki wybrać model dystrybucji? To problem istotny w branży żywności mrożonej. - Decyzja o wyborze efektywnego systemu dystrybucji zaważy na powodzeniu całego produkcyjnego przedsięwzięcia – przekonywał w prezentacji Sławomir Krzemiński, prezes AMP Logistyka. Czy przesuwanie odpowiedzialności, ale i zyskowności na dystrybutora jest korzystnym rozwiązaniem dla producenta? Czy dystrybutorzy w tradycyjnym handlu są przygotowani na trendy konsolidacji rynku i sprzedaży? Czy wreszcie logistycy pełnią już rolę integratora łańcucha dostaw? Takie pytania – przyczynek do dyskusji - stawiał przed zebranymi autor prezentacji. - Producentom wydaje się często, że posiadanie własnych magazynów i transportu pozwala panować nad całym łańcuchem dostaw, szybko reagować na zmiany rynkowe, sprawować nad wszystkim kontrolę, ale to dużo kosztuje – tłumaczył. - Natomiast intensywna dystrybucja daje możliwość szerokiego i sprawnego działania w tym zakresie, zmniejszenia kosztów, lecz jednocześnie oddaje dystrybutorowi kontrolę nad przepływem produkowanych przez nas towarów. Którą strategię wybrać?...
pełna lista aktualności
|