Odpady z tworzyw sztucznych w Europie – raport NIK9 maja br. został opublikowany raport NIK na temat gospodarowania odpadami z tworzyw sztucznych w Europie.Dokument jest efektem ponad dwuipółletniej współpracy 12 europejskich Naczelnych Organów Kontroli - Albanii, Bułgarii, Węgier, Malty, Mołdawii, Macedonii Północnej, Polski, Portugalii, Rumunii, Serbii, Słowacji oraz Turcji. Najwyższa Izba Kontroli była pomysłodawcą i koordynatorem projektu.
Warto zwrócić uwagę
na dwie istotne kwestie przedstawione we wspólnym raporcie:
- Mimo, że większość krajów objętych audytem osiągnęła założone poziomy
recyklingu dla odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych, to jednak
myśląc realnie o wdrożeniu zasad gospodarki o obiegu zamkniętym
wymagana będzie w każdym przypadku – mimo wyraźnych dysproporcji
w osiąganych rezultatach – znaczna poprawa gospodarowania takimi
odpadami w przyszłości. Za takim stwierdzeniem przemawiają choćby
rozwiązania przyjęte w UE, tj. znacznie wyższe minimalne poziomy
recyklingu dla odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych (50% do
2025 r. oraz 55% do 2030 r., przy dotychczasowym poziomie 22,5%)
oraz wprowadzony od 2021 r. „podatek” od ilości plastikowych odpadów
opakowaniowych niepoddanych recyklingowi. Na potrzeby wspólnego
audytu oszacowano, jak może kształtować się wysokość takiego
„podatku” (na podstawie danych o zagospodarowaniu plastikowych
odpadów opakowaniowych za 2018 r.) zestawiając otrzymane wyniki
z wysokością opłat pobieranych od produktów plastikowych
w ramach działających systemów ROP. Przyjmując, że wysokość
wskazanego wyżej podatku ustanowionego w UE w pewien sposób
wyznacza pułap efektywności ekonomicznej w zagospodarowaniu odpadów
opakowaniowych z tworzyw sztucznych wyniki takiej analizy rozszerzono
również na kraje nie będące członkami UE. Wykazała ona, że co najmniej
w przypadku 7 krajów, dla których zgromadzono dane
umożliwiające porównanie, nie można mówić o efektywnie prowadzonej
gospodarce odpadami opakowaniowymi z tworzyw sztucznych.
- Informacje zgromadzone w toku audytu
międzynarodowego wskazują na ugruntowanie dotychczasowych złych praktyk
polegających na przemieszczaniu istotnej części odpadów do innych krajów
europejskich, przy równoczesnej zamianie dotychczasowego miejsca eksportu
odpadów plastikowych poza Europę z jednego kraju azjatyckiego na kilka
innych. Poszukiwanie miejsca dla odpadów plastikowych wśród krajów europejskich
następowało na dwóch płaszczyznach, tj. lokalnej – o czym świadczy wzajemna
wymiana odpadów plastikowych między sąsiadującymi krajami oraz globalnej –
gdzie w szczególności najwięksi europejscy przetwórcy tworzyw sztucznych
(do których należą we wskazanej kolejności Niemcy, Włochy, Francja, Polska,
Hiszpania, Wielka Brytania) podejmowali starania, aby znaleźć nowe rynki zbytu
dla wytworzonych odpadów plastikowych zarówno w krajach UE oraz poza UE
(zob. Grafika 4). Taki schemat postępowania nie wskazuje na podjęcie
działań, które prowadziłyby do istotnych zmian w gospodarce odpadami, tj. poprawy
efektywności wykorzystania zasobów, a docelowo do wdrożenia zasad
gospodarki o obiegu zamkniętym. Oczywiście same dane
o transgranicznym przemieszczaniu odpadów z tworzyw sztucznych nie
przesądzają o niewłaściwym ich zagospodarowaniu. Niemniej jednak
zastanawiać może fakt, że najwięksi przetwórcy tworzyw sztucznych
w Europie – w dobie promowania w UE koncepcji gospodarki
o obiegu zamkniętym – nie stworzyli w swoich krajach warunków do
zagospodarowania wytworzonych przez siebie odpadów z tworzyw sztucznych,
lecz wysyłają część tych odpadów do innych krajów, dysponujących
niejednokrotnie znacznie mniejszym potencjałem gospodarczym i technicznym.
Takie postępowanie również w niewystarczającym stopniu odpowiada
założeniom Ramowej Dyrektywy o Odpadach 2008/98/WE, która wskazuje m.in.,
że celem UE jest osiągnięcie samowystarczalności w zakresie
unieszkodliwiania i odzysku odpadów komunalnych.
Więcej informacji jest dostępnych na stronie NIK:
https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/odpady-z-tworzyw-sztucznych-w-europie-raport.html
Źródło: NIK
pełna lista aktualności
|