Napoje Pepsi oraz Mirinda w butelkach w 100% wykonanych z recyklinguPierwsze partie napojów Pepsi oraz Mirinda rozlewane do butelek wykonanych w 100% z przetworzonego plastiku (rPET) opuszczają polskie zakłady produkcyjne PepsiCo w Michrowie i Żninie. Napoje w nowych opakowaniach będą pojawiać się sukcesywnie na sklepowych półkach jeszcze w grudniu 2021 r. Tym samym Pepsi staje się pierwszą tak dużą marką napojów gazowanych na polskim rynku dostępną w plastikowych butelkach pochodzących wyłącznie z recyklingu. W ten sposób firma przyczynia się do realizacji założeń gospodarki obiegu zamkniętego, w której surowce mogą być wykorzystywane wielokrotnie. To kolejny ważny krok do realizacji wizji świata PepsiCo, w którym plastik nigdy nie stanie się odpadem, a jednocześnie spełnienie przez firmę złożonego pod koniec 2020 roku zobowiązania.Zmiana
rodzaju opakowań wpisuje się w strategię PepsiCo pep+ (PepsiCo Positive), która
zakłada kompleksową transformację działalności przedsiębiorstwa w kierunku zrównoważonego
rozwoju. Pod koniec 2020 roku PepsiCo złożyło w Polsce deklarację dotyczącą dalszych
inwestycji w zmianę procesu produkcyjnego i wdrożenie do produkcji butelek
powstałych z przetworzonego plastiku (rPET). Od grudnia br. w butelkach w 100% z
recyklingu produkowane są wszystkie napoje Pepsi, Pepsi MAX oraz Mirinda,
a wcześniej, od lipca 2020 roku to opakowanie wprowadzono także dla marki Lipton Ice Tea.
–
Jesteśmy liderem pozytywnej środowiskowo zmiany w branży spożywczej. Rozpoczęliśmy
transformację w lipcu 2020 roku od opakowań herbaty mrożonej Lipton Ice Tea,
przyczyniając się do realizacji modelu obiegu zamkniętego, w którym zużyte
opakowania trafiają do ponownego wykorzystania – powiedział Michał Jaszczyk, prezes
PepsiCo Polska. – Pod koniec ub. r.
złożyliśmy istotną deklarację o dalszych inwestycjach w rozwój działań na
rzecz środowiska poprzez produkcję
butelek naszego flagowego napoju Pepsi, a także napoju Mirinda, z plastiku w
całości pochodzącego z recyklingu. Wywiązując się z tego zobowiązania, z dumą
możemy oświadczyć, że jesteśmy pierwszym tak dużym producentem napojów
gazowanych w Polsce, który na większości portfolio przechodzi na butelki w 100%
produkowane z rPET – dodał Michał Jaszczyk.
Nowa
butelka rPET powstaje ze zużytych opakowań plastikowych, które z żółtych pojemników
trafiają do selektywnej zbiórki. Następnie plastik jest poddawany segregacji, przetwarzany
w granulat, a ten we włókno poliestrowe, z którego można wytworzyć wiele
różnych produktów, w tym nowe opakowania napojów. W ten sposób można skutecznie
zapewnić plastikowej butelce kolejny cykl życia i jednocześnie obniżyć poziom
emisji CO2. PepsiCo szacuje, że wprowadzenie butelek w 100%
wykonanych z rPET obniży emisję gazów cieplarnianych w Europie nawet o ok. 40% w
przeliczeniu na jedną butelkę.
Jako jeden z największych producentów
żywności i napojów na świecie PepsiCo stale podejmuje działania na rzecz budowy
bardziej zrównoważonego systemu żywnościowego, w którym opakowania przetwarzane
są w obiegu zamkniętym. W październiku tego roku PepsiCo wspólnie z firmą Nestlé
Polska zinaugurowało projekt ReFlex – pierwsze w Polsce przedsięwzięcie mające
na celu zwiększenie zbiórki i recyklingu odpadów opakowaniowych po elastycznych
opakowaniach wielomateriałowych oraz z tworzyw sztucznych, takich jak np. chipsy. Istotą
przedsięwzięcia jest zwiększenie poziomu recyklingu tych odpadów w naszym
kraju.
Kluczem do powodzenia w zakresie budowy
obiegu zamniętego jest współpraca z wieloma uczestnikami rynku – dzięki niej specjaliści
tworzą nowe opakowania, które nadają się do ponownego przetworzenia, producenci
dążą do redukowania liczby wytwarzanych opakowań, a konsumenci są zachęcani
do segregowania odpadów. I to właśnie oni stanowią istotny element procesu zmiany,
podejmując przemyślane decyzje zakupowe oraz świadome działania na rzecz
recyklingu.
– Nasze
działania wpisują się w nową rzeczywistość biznesową, w której konsumenci coraz
częściej interesują się przyszłością planety i jej mieszkańców. Większość z
nich wskazuje, że nie ma już czasu na dalsze dyskusje i należy zacząć działać.
Jako PepsiCo mamy świadomość naszej odpowiedzialności za zrównoważony system
żywnościowy, dlatego zależy nam, aby mieć jeszcze większy pozytywny wpływ na
środowisko. Z tego właśnie powodu kładziemy nacisk na poszukiwanie rozwiązań
eliminujących kluczowe czynniki emisji gazów cieplarnianych – dodał Michał Jaszczyk.
W ramach zobowiązania PepsiCo przyjętego w tym roku firma dąży do
osiągnięcia neutralności emisyjnej do roku 2040, czyli o dekadę wcześniej niż zakładają
zapisy porozumienia paryskiego. PepsiCo zobowiązało się ponadto do
przyspieszenia wysiłków na rzecz realizacji naukowo potwierdzonego celu
klimatycznego, dążąc do redukcji emisji gazów cieplarnianych w całym łańcuchu o
ponad 40% w ujęciu bezwzględnym do roku 2030.
Polska znajduje się wśród 11 krajów europejskich, które przeszły lub w
najbliższym czasie przejdą na produkcję napojów Pepsi w butelkach wykonanych w
100% z plastiku przetworzonego. Pozostałe rynki to Hiszpania i Niemcy, gdzie
już doszło do wdrożenia nowych opakowań, a także Grecja i Rumunia, gdzie do
zmiany dojdzie przed końcem 2021 roku. Do transformacji opakowaniowej w 2022
roku dołączą Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Wielka Brytania, Irlandia oraz Luksemburg.
O firmie PepsiCo
Konsumenci w ponad 200 krajach i regionach na całym
świecie sięgają po produkty firmy PepsiCo ponad miliard razy dziennie. Łączny
przychód netto pochodzący ze sprzedaży uzupełniającej się oferty produktów
żywnościowych i napojów oferowanych przez przedsiębiorstwa Frito-Lay, Gatorade,
Pepsi-Cola, Quaker, Tropicana oraz SodaStream, wchodzące w skład koncernu
PepsiCo, wyniósł w 2020 roku ponad 70 mld dolarów amerykańskich. W swoim
globalnym portfolio PepsiCo posiada szeroką i różnorodną ofertę produktów
żywnościowych i napojów oferowanych pod wieloma markami, a każda z 23
najlepiej sprzedających się marek generuje w ciągu roku przychody na poziomie
ponad miliarda dolarów amerykańskich.
W swoich działaniach PepsiCo kieruje się wizją
„Winning with Purpose”, która wskazuje drogę do uzyskania statusu światowego
lidera w obszarze wygodnych, gotowych do spożycia produktów żywnościowych i
napojów. „Winning with Purpose” stanowi odzwierciedlenie aspiracji firmy,
polegających na zrównoważonym podejściu do realizacji zamierzeń rynkowych
i uwzględnianiu świadomie realizowanych celów we wszystkich aspektach
prowadzonej działalności.
Więcej informacji na temat PepsiCo jest dostępnych na globalnej
witrynie pod adresem www.pepsico.com oraz na
polskiej stronie firmy http://www.pepsicopoland.com.