Analizy sensoryczne w ocenie jakości żywnościSłowo sensoryka (sense) oznacza zmysł, uczucie lub świadomość. Analiza sensoryczna to ocena dokonywana za pomocą zmysłów używanych jako aparat pomiarowy. Sensoryczne metody analityczne wykorzystuje się przede wszystkim do porównania jakości produktów konkurencyjnych, opracowania nowych produktów oraz zapewniania odpowiedniej jakości sensorycznej żywności.Najczęściej
wykorzystywanymi w J.S. Hamilton Poland Sp. z o.o. metodami laboratoryjnej
analizy sensorycznej są metody: różnicowe, skalowania, szeregowania, określania
zmian intensywności wrażeń sensorycznych w czasie oraz ilościowej analizy
opisowej.
Zapoznaj się z krótkim
opisem i wybierz najbardziej odpowiednią dla swoich potrzeb.
Metody różnicowe mają na względzie
wykrycie różnic w jakości sensorycznej. Stosowane są najczęściej w
momencie wprowadzenia zmian w produkcie (np. zmian receptury,
opakowania, technologii wytwarzania.
Metody skalowania służą do
ilościowego wyrażenia jakości i intensywności sensorycznej produktu pod
względem wybranych cech. W metodach tych zakłada się, że każda liczba lub
punkt na skali jest proporcjonalny do intensywności cechy jakościowej będącej
obiektem oceny. Stosowane są jako narzędzie analityczne zarówno w
badaniach laboratoryjnych, przemysłowej kontroli jakości oraz w badaniach
konsumenckich.
Metody szeregowania mają charakter
pośredni pomiędzy metodami różnicowymi, a metodami skalowania. Polegają na
porządkowaniu próbek produktów ze względu na określoną cechę lub stopień jej
pożądalności np. od najbardziej do najmniej słonej.
Metody określania zmian
intensywności wrażeń sensorycznych w czasie pozwalają na monitorowanie
zmian intensywności sensorycznej określonych cech produktu wraz z upływem
czasu. Metoda ta dostarcza cennych informacji o jakości produktu
spożywczego, niedostępnych przy zastosowaniu innych metod.
Metoda ilościowej
analizy opisowej nazywana też metodami profilowania stanowi jedną z
najbardziej złożonych (kompleksowych), ale też dynamicznie rozwijających się i
szeroko stosowanych metod analizy sensorycznej. Podstawowym ich założeniem jest
stwierdzenie iż smakowitość, zapach lub tekstura, nie jest pojedynczą cechą
jakości produktu, lecz kompleksem wielu cech jednostkowych, które można
rozróżnić, zidentyfikować i określić ich intensywność.
Jesteś zainteresowany
badaniami?
Skontaktuj się ze swoim
opiekunem z Biura Obsługi Klienta lub z Działu Handlowego, aby poznać
szczegóły.
Chcesz rozpocząć współpracę? To proste! Prześlij swoje zapytanie na nasz adres e-mail: oferty.food@jsh.com.pl Zapraszamy do współpracy!
pełna lista aktualności
|