Jak poprawnie czytać etykiety i nie marnować żywności?Większość Polaków czyta etykiety kupowanych produktów.Jak wynika z badania Ipsos, z różną
częstotliwością robi to aż 76% badanych.
Przy tym najważniejszą dla nich informacją jest termin przydatności do spożycia
(68%).
Czy jednak każdy potrafi poprawnie zinterpretować znajdujące się na opakowaniu
daty? Okazuje się, że nie. Dlatego marka Winiary łączy siły z Too Good To Go i
dołącza do kampanii „Często Dobre Dłużej” – jej celem jest ułatwienie
konsumentom poprawnego rozumienia dat ważności i ograniczenie marnowania
wciąż dobrych produktów.
Według danych Federacji Polskich Banków
Żywności,
aż 64% dorosłych nie wie co tak naprawdę oznaczają daty umieszczone na opakowaniach
produktów spożywczych. Nie potrafią oni wskazać różnicy pomiędzy „najlepiej
spożyć przed”, a „należy spożyć do”. Co istotne, 10%
żywności marnuje się właśnie na skutek niezrozumienia etykiet z datami
ważności, a to z kolei prowadzi do wyrzucania dobrych produktów.
Dlatego też marka Winiary dołączyła do kampanii „Często Dobre Dłużej”
realizowanej przez Too Good To Go i na opakowaniach swoich wybranych artykułów
będzie umieszczać specjalne piktogramy opatrzone hasłami „Popatrz, Powąchaj,
Posmakuj”, które zachęcają, by przy użyciu tych trzech zmysłów zweryfikować,
czy produkt po upływie daty minimalnej
trwałości wciąż jest dobry do spożycia. Współpraca jest częścią kampanii
Winiary „Pomagamy w gotowaniu i niemarnowaniu”, w ramach której
marka prowadzi działania edukacyjne i podpowiada konsumentom jak ograniczyć
marnowanie żywności w domu, zachęcając ich do m.in. planowania zakupów i
odpowiedzialnego gotowania, a także dzielenia się produktami z potrzebującymi.
Na czym polega różnica w zapisie?
Oznaczenie „najlepiej spożyć przed” odnosi się do jakości produktu, a
producent zobowiązuje się, że nie zmieni on swoich właściwości w zakresie
smaku, wyglądu, zapachu i konsystencji do określonej daty. Żywność po jej
upływie wciąż będzie bezpieczna do spożycia. To konsument sam może
sprawdzić czy w jego ocenie produkt wciąż może zostać spożyty.
Z kolei określenie „należy spożyć do” odnosi się głównie do świeżej i
łatwo psującej się żywności. Po upływie daty podanej na opakowaniu produkt
uznawany jest za niebezpieczny dla zdrowia i nie można go spożywać.
Terminy „najlepiej spożyć przed” lub „najlepiej spożyć przed końcem”
określają datę minimalnej trwałości produktu i także po tej dacie mogą być
dobre do spożycia. Dlatego przed wyrzuceniem zapakowanej żywności zawsze warto
poddać ją testowi trzech zmysłów, by uniknąć niepotrzebnego wyrzucania
jedzenia – komentuje
Szymon Ulkowski, Kierownik ds. e-Business i Komunikacji Europy Centralnej i
Wschodniej w Nestlé Polska i dodaje – Także my jako konsumenci możemy mieć
wpływ na to, jak długo produkt będzie nadawał się do spożycia. Warto zapoznać
się z informacją dotyczącą rekomendowanego sposobu przechowywania i się do
niego stosować. Pamiętajmy też aby unikać wystawiania żywności na takie
czynniki, jak słońce, bardzo wysokie temperatury czy wilgoć.
„Często Dobre Dłużej” to pierwsza taka kampania w Polsce. Została
zainaugurowana 29 września, czyli w Dniu Świadomości o Stratach i
Marnowaniu Żywności ONZ.
Nikt do tej pory tak głośno nie mówił o problemie związanym z
poprawnym rozumieniem dat ważności, który istotnie wpływa na skalę marnowania
żywności. Jesteśmy dumni, że miesiące ciężkiej pracy całego zespołu Too Good To
Go oraz naszych Partnerów zaowocowały inauguracją kampanii „Często Dobre
Dłużej”. Bez nich nie byłoby to możliwe. To milowy krok w kierunku edukowania
konsumentów co tak naprawdę oznaczają daty: „należy spożyć do” i „najlepiej
spożyć przed”. Chcemy pomóc ludziom zrozumieć, że wiele produktów jest
bezpiecznych do spożycia również po upływie daty ważności, a w podejmowaniu
ostatecznej decyzji powinni się kierować swoimi zmysłami – mówi Anna Kurnatowska, Country Managerka Too
Good To Go w Polsce.
Oprócz marki Winiary należącej do Nestlé, w kampanii udział biorą
takie firmy i marki jak: Brodowski Owoce, Cherry Tree, Danone, Danio, FRoSTA, Herbapol,
Kaufland, Pan Pomidor, Pszczelarz Kozacki, Puffins, Spiżarnia Rydzyńska, Zjedz
sobie.
Jej patronem honorowym jest Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a
partnerami Federacja Polskich Banków Żywności, Polska Organizacja Handlu i
Dystrybucji, Polska Izba Handlu, Polska Izba Żywności Ekologicznej, Firma Chr.
Hansen. Marka Auchan postanowiła wesprzeć kampanię pod kątem edukacyjnym.