Zgodnie z przepisami rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE)
2020/2085 z 14 grudnia 2020 r. „w sprawie zmiany i sprostowania
rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2066 w sprawie monitorowania i
raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych na podstawie
dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady” (dalej:
„rozporządzenie 2020/2085”), biomasa wykorzystana do celów
energetycznych powinna spełniać kryteria zrównoważonego rozwoju na
potrzeby wymagań systemu EU ETS. W przeciwnym wypadku węgiel
pierwiastkowy w niej zawarty uznaje się za węgiel pierwiastkowy
kopalny.
W tym kontekście należy wziąć pod uwagę, że:
a) zgodnie z art. 1 pkt 6 lit. d rozporządzenia 2020/2085:
- kryteria zrównoważonego rozwoju i ograniczenia emisji gazów
cieplarnianych na potrzeby wymagań systemu EU ETS określone zostały w
art. 29 ust. 2-7 i ust. 10 dyrektywy Paramentu Europejskiego i Rady (UE)
2018/2001 z 11 grudnia 2018 r. „w sprawie promowania energii ze źródeł
odnawialnych” (dalej: „dyrektywa 2018/2001”),
- kryteria zrównoważonego rozwoju stosuje się niezależnie od pochodzenia geograficznego biomasy,
- zgodność z kryteriami zrównoważonego rozwoju ocenia się zgodnie z art. 30 i art. 31 ust. 1 dyrektywy 2018/2001,
b) zgodnie z art. 3 akapit 3 rozporządzenia 2020/2085 ww. regulacje w
zakresie kryteriów zrównoważonego rozwoju stosuje się od 1 stycznia
2022 r.
Weryfikacja zgodności z kryteriami zrównoważonego rozwoju oraz
ograniczenia emisji gazów cieplarnianych dot. wymagań systemu EU ETS, w
odniesieniu do biomasy wykorzystywanej na potrzeby energetyczne przez
prowadzących instalacje objęte systemem EU ETS, może odbywać się w
oparciu o dokumenty pochodzące z tzw. dobrowolnych systemów
certyfikacji zgodnie z przepisami art. 30 ust. 4 dyrektywy 2018/2001.
Zgodnie z treścią art. 30 ust. 9 dyrektywy 2018/2001 wobec dokumentów
uzyskanych w ramach dobrowolnego systemu certyfikacji i wystawionych w
zakresie objętym decyzją Komisji Europejskiej, państwo członkowskie nie
wymaga przedstawiania dalszych dowodów spełniania kryteriów
zrównoważonego rozwoju i ograniczenia emisji gazów cieplarnianych
określonych w art. 29 ust. 2-7 i ust. 10 ww. dyrektywy.
Biorąc pod uwagę, że decyzje Komisji Europejskiej wydane są w oparciu
o art. 30 ust. 4 dyrektywy 2018/2001, oraz to, że przepisy
rozporządzenia 2020/2085 są w całości i bezpośrednio stosowane we
wszystkich państwach członkowskich, możliwe jest stosowanie procedur
dobrowolnych systemów certyfikacji na potrzeby weryfikacji spełnienia
kryteriów zrównoważonego rozwoju, wynikających z obowiązku określonego w
rozporządzeniu 2020/2085.
Stosowanie dobrowolnych systemów certyfikacji przynosi korzyści
wynikające z pełnej harmonizacji przepisów w tym zakresie na poziomie
Unii Europejskiej. Zapewnia to zarówno uznawanie dokumentów pochodzących
z pozostałych państw członkowskich Unii Europejskiej oraz krajów
trzecich, jak również gwarantuje akceptację takich dokumentów powstałych
na terenie Polski, w odniesieniu do sprzedaży biomasy za granicę.
Warunkiem jest przestrzeganie wymagań systemowych dobrowolnego systemu
certyfikacji oraz przestrzeganie zakresu certyfikacji systemu
zaakceptowanego przez Komisję Europejską.
Jednocześnie, przepisy określające obowiązek weryfikacji kryteriów
zrównoważonego rozwoju na potrzeby systemu EU ETS, określone w
rozporządzeniu 2020/2085, nie przewidują żadnych wyłączeń, ani okresów
przejściowych. Powyższe oznacza m.in., że jeżeli przed 1 stycznia 2022
r. prowadzący instalację objętą EU ETS, jak również jego dostawcy
biomasy, nie uzyskali certyfikatu dobrowolnego systemu certyfikacji
uprawniającego do wystawiania dokumentów potwierdzających kryteria
zrównoważonego rozwoju, węgiel pierwiastkowy zawarty w biomasie uznaje
się za węgiel pierwiastkowy kopalny.
Wobec powyższych informacji, kluczowe jest, by wytwórcy biomasy,
pośrednicy oraz prowadzący instalacje objęte EU ETS przygotowali się do
certyfikacji w ramach dobrowolnych systemów certyfikacji niezależnie od
obecnego braku przepisów krajowych wdrażających dyrektywę 2018/2001. Co
istotne, biorąc pod uwagę wymagania dobrowolnych systemów certyfikacji,
niezbędne jest objęcie procesem certyfikacji wszystkich dostawców
biomasy na każdym etapie jej pozyskiwania i przetwarzania w celu
zastosowania na potrzeby energetyczne.
W opinii Ministra Klimatu i Środowiska, biorąc pod uwagę stanowisko
KE w odniesieniu do dobrowolnych systemów certyfikacji, które
przedłożyły wnioski o wydanie decyzji na podstawie art. 30 ust. 4
dyrektywy 2018/2001 i nie uzyskały dotychczas formalnej decyzji KE,
natomiast zostały wymienione na stronach KE jako dobrowolne systemy,
które uzyskały wstępną pozytywną ocenę KE (preliminary positive
assessment), dopuszcza się możliwość korzystania z ww. systemów na
potrzeby potwierdzania spełniania kryteriów zrównoważonego rozwoju przez
biomasę wykorzystywaną na potrzeby energetyczne przez prowadzących
instalacje objęte systemem EU ETS, do momentu uzyskania przez te systemy
formalnej decyzji KE.
Informacje
na temat dobrowolnych systemów certyfikacji, zaakceptowanych przez
Komisję Europejską, jak również tych, które uzyskały wstępną pozytywną
ocenę KE.
Źródło: MKiŚ