Dekarbonizacja dla europejskiego sektora produkcji żywności i napojów - raport Ricardo dla FoodDrinkEuropeFirma Ricardo Energy & Environment opracowała dla organizacji FoodDrinkEurope raport - Mapę drogową dekarbonizacji dla europejskiego sektora produkcji żywności i napojów.Raport dotyczy aktualnego stanu i
przyszłych prac sektora spożywczego UE nad redukcją emisji CO2. Stwierdzono w
nim m.in., że wiele podsektorów żywności i napojów zmniejsza zużycie energii i
emisje gazów cieplarnianych w ostatnich dziesięcioleciach. Sektory o wysokiej
energochłonności już przyniosły znaczną część wymaganych redukcji
emisji CO2.
- Większość interwencji w zakresie
dekarbonizacji w Europie będzie związana z modernizacją istniejących zakładów.
Większość zakładów przetwórstwa spożywczego w Europie jest przestarzała (np.
liczba zakładów IED zgłoszonych w 2020 r. jest podobna do tych zgłoszonych w
2012 r. zawartych w FDM BREF58).
- Większość generowanych emisji gazów
cieplarnianych pochodzi ze zużycia energii, ale istnieją również inne emisje
CO2, które nie są związane ze zużyciem energii: węgiel może być wykorzystany:
(1) jako czynnik chłodniczy; (2) bezpośrednio do karbonizacji napojów; (3) do produkcji wody odtlenionej; (4) do strącania kazeiny; (5) w celu zwiększenia
trwałości niektórych owoców i warzyw; lub (6) w nowatorskich
procesach ekstrakcji opartych na nadkrytycznym CO2.
- Firmy dążą
do utrzymania rentowności przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. Wybór
technologii będzie decyzją ekonomiczną i często mniej ryzykowne opcje będą
miały większe szanse na wybór. Aby ustalić swoją konkretną drogę, firmy będą
musiały zidentyfikować i uszeregować środki dekarbonizacji, które mają
zastosowanie do ich zakładu. Wymagane jest całościowe podejmowanie decyzji, a
to może wspierać budowę czystszego nowego zakładu zamiast przeprowadzania wielu
modernizacji starego zakładu.
- Ceny energii i
dwutlenku węgla są ważnym wkładem, ponieważ wpływają na decyzje inwestycyjne i
odpowiedni wybór technologii. Niektóre kluczowe zasoby (biomasa, dostęp do
zielonego wodoru) są bardzo niejednorodne, a ceny zależą od położenia
geograficznego i końcowego zastosowania (np. podatki wpływające na
zastosowanie).
- Przyszła cena wodoru
zależy od wielu czynników, w tym nakładów inwestycyjnych, cen energii
elektrycznej, rocznych godzin pełnego obciążenia, kosztów transportu itp.
Istnieje duża niepewność co do terminów przystępnego cenowo ekologicznego
wodoru.
- Podejmowanie decyzji
dotyczących inwestycji i marketingu będzie musiało uwzględniać wpływ każdej
zmiany na ślad środowiskowy produktów. Firmy zajmujące się sprzedażą żywności i
napojów będą musiały wykorzystywać i aktualizować wskaźniki emisji GHG dla
swoich kluczowych produktów. Powinno to obejmować każdy etap procesu.
- Pod koniec 2021 r.
pojawi się więcej informacji, aby lepiej zrozumieć efekty zewnętrzne oraz
regulacje i schematy finansowania UE. Niewiele firm przemysłowych będzie
podejmowało decyzje o dużych inwestycjach, dopóki nie przewidują dłuższego
okresu stabilnych regulacji. Dokładne zobowiązanie można uzyskać na poziomie
sektora, a bardziej prawdopodobne jest, że zostanie ono uzyskane na poziomie
podsektora.
Rekomendacje wynikające z raportu dla
producentów żywności i napojów: - W krótkim okresie istnieje potrzeba
przeglądu i analizy wpływu nowych regulacji unijnych. Informacje o wszystkich
istotnych działaniach lub wpływach będą musiały zostać zebrane, pogrupowane i
przeanalizowane według tematu, np. pojawi się duża pula oddziaływań na
jednostki spalania, pozyskiwanie surowców itp.
- Istnieje ryzyko niespełnienia
wymaganej/dotychczasowej jakości produktu przy stosowaniu alternatywnych
procesów produkcyjnych o niższych emisjach gazów cieplarnianych. Na przykład
może się to zdarzyć w przypadku alternatywnych technik pasteryzacji (np.
opartych na ultrawysokich ciśnieniach), które mogą zapewnić pasteryzację, ale
mogą również spowodować inny smak niż oczekiwany przez klienta. Operatorzy będą
musieli określić odniesienia dla technologii testowanych na skalę komercyjną.
- Cena CO2 to efekt zewnętrzny mający
duży wpływ na podejmowanie decyzji dotyczących środków dekarbonizacji. Firmy
objęte EU ETS (tj. jednostki spalania > 20 MWth) będą musiały oszacować swój
koszt emisji gazów cieplarnianych jako wkład do podejmowania decyzji
inwestycyjnych. Ponieważ cena ta jest trudna do przewidzenia (np. 60-100 euro
za tonę w 2040 r. i do 200 euro w 2050 r.), firmy będą musiały uwzględniać
najgorsze scenariusze w swoich analizach decyzyjnych.
- Firmy o wysokiej energochłonności muszą
wybrać precyzyjne lub dokładne narzędzie do podejmowania decyzji, aby nadać
priorytet doborowi technologii.
- Kiedy
firmy produkujące żywność i napoje wprowadzają innowacje, wiele firm
koncentruje się na innowacjach produktów, a nie na procesach. Efektywność
energetyczna jest postrzegana przez przemysł jako ważna i może to być najwyższy
priorytet dla procesów energochłonnych. Dla firm o bardzo niskim zużyciu
energii reputacja i zainteresowanie interesariuszy mogą być kluczowym
czynnikiem decydującym o nadaniu priorytetu działaniom na rzecz dekarbonizacji.
- Konieczne
będzie zapewnienie skoordynowanych działań firmy. Marketing, strategia i
finanse muszą być bezpośrednio zaangażowane. Oddziaływania zagrożeń związanych
z transformacją (takich jak wymogi polityczne) i ryzyka zmian klimatycznych nie
mogą być ograniczane wyłącznie przez dział ochrony środowiska danej firmy.
Istnieją działania krótko-, średnio- i długoterminowe, które wymagają wkładu
wielu ekspertów z każdej firmy lub instalacji zajmującej się przetwórstwem
żywności i napojów.
- Trzeba
będzie dopilnować, aby przy wyborze inwestycji uwzględniano wpływ klimatu na
rynek. Zwyczaje konsumenckie mogą również ulec zmianie w wyniku nowych warunków
pogodowych. Na przykład modernizacja istniejącego zakładu w regionie, w którym
przewiduje się spadek liczby ludności w nadchodzących dziesięcioleciach, może
nie być rozsądna.
- Uwzględnianie
również innych megatrendów, które mają wpływ na rynki, też jest rekomendowane:
Na przykład czy rośnie udział osób pracujących w domu, co z pewnością wpłynie
na nawyki związane z konsumpcją żywności.
Dalsze informacje: Food Drink Europe
pełna lista aktualności
|