Rolnictwo regeneracyjne odpowiedzią PepsiCo na aktualne zagrożenia dla światowego systemu żywnościowegoW ramach pakietu działań dla rozwoju upraw rolnych pod nazwą „Pozytywne Rolnictwo”, firma PepsiCo ogłosiła nowe cele, jakie zamierza zrealizować do roku 2030. Obejmują one wdrożenie praktyk rolnictwa regeneracyjnego na obszarze 2,8 mln hektarów na całym świecie, co jest praktycznie jednoznaczne z całością obszaru wszystkich upraw prowadzonych na potrzeby działalności PepsiCo. W ten sposób do końca bieżącej dekady firma zamierza zredukować emisje gazów cieplarnianych o co najmniej 3 mln ton. Działania ujęte w programie podejmowane będą także w Polsce, gdzie PepsiCo na stałe współpracuje z 80 gospodarstwami dostarczającymi ziemniaki produkowane w 100% w sposób zrównoważony na łącznym obszarze 5800 hektarów.Rolnictwo stanowi podstawę systemu żywnościowego, jednak w ciągu
minionego stulecia konwencjonalne praktyki rolnicze przyczyniły się do znacznej
degradacji i zanieczyszczenia gleb, wody, powietrza, a także fragmentacji
siedlisk naturalnych. System produkcji żywności to także źródło około jednej
trzeciej uwalnianych do atmosfery gazów cieplarnianych. Odpowiedzią na te
wyzwania jest rolnictwo regeneracyjne, czyli zestaw praktyk rolnych, które mogą
przyczynić się do odbudowy ekosystemów, a jednocześnie zapewnić odporność
systemu żywnościowego i stały rozwój społeczności rolniczych.
– Każdy plan
zakładający rozwiązywanie pilnych wyzwań stojących przed światowym systemem produkcji
żywności musi uwzględniać działalność rolniczą, która jest źródłem pożywienia
dla miliardów ludzi. Jako wiodący na świecie producent żywności i napojów mamy
pełną świadomość, że odporny na zmiany system żywnościowy jest niezbędny dla
powodzenia naszej działalności – powiedział
Ramon Laguarta, prezes PepsiCo. – Pakiet
działań „Pozytywnego Rolnictwa” na pierwszym miejscu stawia inwestycje,
innowacje i opartą na solidnych podstawach współpracę z partnerami z sektora
produkcji rolnej. Dzięki współpracy mamy szansę zredukować łączny ślad węglowy,
zapewnić żywność dla szybko rosnącej populacji świata, a także zaoferować
możliwości rozwoju gospodarczego większej liczbie ludzi – dodał Ramon
Laguarta.
Jednym z kluczowych elementów programu „Pozytywne Rolnictwo” jest pozyskiwanie
wszystkich składników do produkcji spożywczej (takich jak ziemniaki, kukurydza,
owies czy pomarańcze) wyłącznie w sposób zrównoważony. PepsiCo pozyskuje
surowce rolne w 60 krajach na świecie, zapewniając w ten sposób utrzymanie
ponad 100 000 miejsc pracy w rolniczym łańcuchu dostaw. Na koniec 2020
roku bezpośrednie dostawy surowców rolnych w 28 krajach świata pozyskiwane
były przez PepsiCo wyłącznie z upraw prowadzonych w sposób zrównoważony. Bazując
na pozytywnych efektach rozwijanego od prawie dekady Programu zrównoważonego rolnictwa (SFP), PepsiCo zamierza kontynuować współpracę z rolnikami z 60
krajów, w tym z Polski, którzy będą stopniowo wdrażać korzystne dla ziemi
praktyki rolne.
– Przez ostatnie
3 lata wspólnie z naszymi dostawcami ziemniaków w Polsce przeszliśmy długą,
a często nieco wyboistą drogę, aby jak najpełniej wdrożyć i stosować w
praktyce zasady Programu zrównoważonego rolnictwa. Nasze wysiłki i praca zaowocowały
ogromnym sukcesem – pod koniec 2019 przeszliśmy pozytywnie audyt przeprowadzony
przez Control Union, który potwierdził, że ziemniaki nabywane od polskich
rolników są w 100% uprawiane w sposób zrównoważony. Kolejny audyt z końca 2020
roku potwierdził poprzednią weryfikację –
powiedział Krzysztof Stankowski, odpowiedzialny za zrównoważony rozwój
gospodarstw rolnych w PepsiCo w Polsce.
– W Polsce na potrzeby rozwoju rolnictwa
regeneracyjnego PepsiCo podejmie współpracę z 5 rolnikami aktualnie
dostarczającymi surowce rolne na potrzeby naszej działalności. Wśród nich są 2 gospodarstwa
z woj. mazowieckiego i po jednym gospodarstwie z woj. wielkopolskiego, lubelskiego
i zachodniopomorskiego, którzy będę współtworzyli europejską grupę roboczą –
jej celem będzie wypracowanie dobrych praktyk związanych ze zrównoważonym
rozwojem. Rolnicy będą dzielić się wiedzą podczas wirtualnych spotkań i rozmów
– dodał Jan
Borowski-Komenda, kierownik Działu Agro w PepsiCo w Polsce.
W 2022 roku firma zamierza rozszerzyć stosowanie plonów
ograniczających degradację gleb oraz stale zwiększać udział energii
pozyskiwanej z paneli słonecznych. Takie rozwiązania pojawiają się coraz
częściej, a rolnicy uznają inwestycje w OZE za bardzo ważne dla rozwoju ich
agrobiznesów.
– W naszym
gospodarstwie zamontowaliśmy 160 paneli o łącznej mocy instalacji prawie 50kW.
Energia z fotowoltaiki pokrywa zapotrzebowanie energetyczne naszego
gospodarstwa w około 15% – powiedział Tomasz
Kowalski, współpracujący z PepsiCo w Polsce rolnik z woj. dolnośląskiego, prowadzący
uprawy na powierzchni 500 ha. – Uważam to
za bardzo korzystną inwestycję, która przy obecnych cenach energii może nam się
zwrócić za ok. 7-8 lat, a może jeszcze szybciej. Dodatkowa korzyść polega jednak
na uniezależnieniu się od dostawców energii i możliwości produkcji zgodnie
z zasadami rolnictwa regeneracyjnego – dodał Tomasz Kowalski.
Dla rozwoju praktyk regeneracyjnych istotne znaczenie będzie miało rolnictwo
precyzyjne, dostarczając zarówno danych pomiarowych, jak i dodatkowych
informacji zarządczych. Dzięki nim rolnicy uzyskają zwiększoną wydajność upraw
przy zastosowaniu mniejszych ilości zasobów naturalnych. Działania PepsiCo w
dążeniu do magazynowania materii organicznej
w glebie wspiera technologia, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie redukcji
emisji. PepsiCo zamierza szerzej wykorzystać doświadczenia brytyjskich
rolników, którzy do nawożenia upraw już teraz stosują niskowęglowy, a
jednocześnie bogaty w składniki odżywcze nawóz powstały z obierzyn ziemniaczanych
zbieranych w procesie produkcji chipsów. Opisywana praktyka zostanie
przetestowana na brytyjskich polach w 2021 roku, a w 2022 roku zostanie
wdrożona na pozostałych rynkach europejskich, w tym także w Polsce.
PepsiCo będzie mierzyć postępy w realizacji celów programu „Pozytywnego
Rolnictwa”, monitorując stan upraw na polach oraz działania osób zaangażowanych
w inicjatywę, co z biegiem czasu przełoży się na efekty. Wśród nich
kluczowa będzie poprawa stanu i żyzności gleb, zmagazynowanie dwutlenku węgla w
glebie i redukcja emisji, poprawa stanu wododziałów, zwiększanie
bioróżnorodności, a także poprawa warunków życia rolników. W tym celu PepsiCo
współpracuje z wiodącymi światowymi organizacjami, m.in. z Science Based
Targets Network oraz World Wildlife Fund.
Program „Pozytywne Rolnictwo” jest w pełni zgodny z niedawną
deklaracją PepsiCo osiągnięcia neutralności klimatycznej do roku 2040, a
także realizacji celu redukcji emisji gazów cieplarnianych (GHG) w całym łańcuchu
wartości o ponad 40% w ujęciu bezwzględnym do roku 2030.
O firmie PepsiCo
Konsumenci w ponad 200 krajach i regionach na całym świecie sięgają po
produkty firmy PepsiCo ponad miliard razy dziennie. Łączny przychód netto
pochodzący ze sprzedaży uzupełniającej się oferty produktów żywnościowych i
napojów oferowanych przez przedsiębiorstwa Frito-Lay, Gatorade, Pepsi-Cola,
Quaker, Tropicana oraz SodaStream, wchodzące w skład koncernu PepsiCo, wyniósł
w 2020 roku ponad 70 mld dolarów amerykańskich. W swoim globalnym portfolio
PepsiCo posiada szeroką i różnorodną ofertę produktów żywnościowych
i napojów oferowanych pod wieloma markami, a każda z 23 najlepiej
sprzedających się marek generuje w ciągu roku przychody na poziomie ponad miliarda
dolarów amerykańskich.
W swoich działaniach PepsiCo kieruje się wizją „Winning with Purpose”,
która wskazuje drogę do uzyskania statusu światowego lidera w obszarze
wygodnych, gotowych do spożycia produktów żywnościowych i napojów. „Winning
with Purpose” stanowi odzwierciedlenie aspiracji firmy, polegających na
zrównoważonym podejściu do realizacji zamierzeń rynkowych i uwzględnianiu
świadomie realizowanych celów we wszystkich aspektach prowadzonej działalności.
Więcej informacji na temat PepsiCo jest dostępnych na globalnej
witrynie pod adresem www.pepsico.com oraz na polskiej stronie firmy http://www.pepsicopoland.com.