Resort klimatu i środowiska pracuje nad zaostrzeniem przepisów karnych dot. przestępstw przeciwko środowiskuMinisterstwo Klimatu i Środowiska wspólnie z Głównym Inspektoratem Ochrony Środowiska oraz przy wsparciu Ministerstwa Sprawiedliwości opracowało projekt zaostrzenia przepisów karnych dotyczących przestępstw przeciwko środowisku.Aby zmierzyć się z negatywnym zjawiskiem, jakim jest nielegalne
porzucanie odpadów i w odpowiedzi na oczekiwania społeczne,
zaproponowaliśmy pakiet zmian sankcji karnych wobec przestępców
środowiskowych
– informuje minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka.
Zmiany w Kodeksie karnym
Chodzi m.in. o zmianę części przepisów rozdziału XXII Kodeksu
karnego, w tym art. 183, w którym zostały skodyfikowane przestępstwa
przeciwko środowisku. Zgodnie ze zmianami za niezgodne z prawem
składowanie, usuwanie, przetwarzanie, odzysk, unieszkodliwianie i
transport odpadów, które może zagrażać życiu lub zdrowiu człowieka lub
spowodować istotne obniżenie jakości wody, powietrza, powierzchni ziemi
lub zniszczenie w świecie roślinnym lub zwierzęcym, kara pozbawienia
wolności ma zostać zmieniona z przedziału od 3 miesięcy do lat 5 na od
roku do 10 lat.
Proponowane zmiany przewidują też podwyższenie zakresu kary do granic
od 1 roku do 10 lat pozbawienia wolności (zamiast obecnie
obowiązujących od 3 miesięcy do 5 lat) za nielegalne przywiezienie
odpadów z zagranicy. Zaostrzeniu ulegnie także wysokość kary za czyn,
polegający na nielegalnym przywiezieniu z zagranicy odpadów
niebezpiecznych. Proponowana zmiana w tym zakresie określając przedział
kary pozbawienia wolności w granicach od lat 2 do lat 12 (zamiast
obecnie obowiązujących od 6 miesięcy do lat 8).
Jednocześnie w projekcie określono nową granice kary za ww. czyny
popełnione poprzez nieumyślne działania sprawcy, tj. wskazano że tego
rodzaju czyny zabronione mogą podlegać każe pozbawienia wolności do lat 5
(obecne brzmienie Kk wskazuje jako granice kary 2 lata).
Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje również zmianę przepisów
art. 185, w którym skodyfikowano czyny o charakterze kwalifikowanym –
określającym podwyższone ramy karalności dla czynów (polegający m. in.
na nielegalnym postępowaniu z odpadami), których następstwem jest:
- zniszczenie w świecie roślinnym lub zwierzęcym w znacznych
rozmiarach lub istotne obniżenie jakości wody, powietrza lub powierzchni
ziemi – obecnie sprawca takiego czynu podlega każe od 6 miesięcy do lat
8. Nowelizacja podwyższa granice kary, wskazując że taki sprawca
podlega każe pozbawienia wolności w granicach od lat 2 do lat 12;
- ciężki uszczerbek na zdrowiu człowieka – obecnie sprawca takiego
czynu podlega każe od roku do lat 10. Nowelizacja podwyższa granice
kary, wskazując że taki sprawca podlega każe pozbawienia wolności w
granicach od 2 lat do lat 15;
- śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób –
obecnie sprawca takiego czynu podlega każe od 2 lat do 12. Nowelizacja
podwyższa granice kary, wskazując że taki sprawca podlega każe
pozbawienia wolności w granicach od 2 lat do lat 15 albo karze 25
pozbawienia wolności.
Jedną z kluczowych zmian jest zaostrzenie kary wobec sprawców
zbrodni środowiskowej. Za ten czyn, sprawcy będzie groziło do 25 lat
pozbawienia wolności. Surowość kary musi być adekwatna do czynu
– podkreśla wiceminister klimatu i środowiska Jacek Ozdoba.
Ponadto przygotowana nowelizacja dotyczy zmiany art. 182 Kk, w którym
zostało skodyfikowane przestępstwo przeciwko środowisku penalizujące
czyny polegające na zanieczyszczeniu wody, powietrza lub powierzchni
ziemi substancją albo promieniowaniem jonizującym w takiej ilości lub w
takiej postaci, że może to zagrozić życiu lub zdrowiu człowieka lub
spowodować istotne obniżenie jakości wody, powietrza lub powierzchni
ziemi lub zniszczenie w świecie roślinnym lub zwierzęcym w znacznych
rozmiarach. Zmiana będzie wprowadza nowe granice karalności czynu, tj.
od roku do 10 lat (obecnie jest to kara w granicach od 3 miesięcy do lat
5).
Nowelizacją objęto również art. 181 i 186 Kk. Zmiany tych przepisów
mają charakter porządkujący i ujednolicający podejście w zakresie
sankcjonowania czynów w nich wskazanych.
Nawiązka na rzecz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Zdaniem wiceministra klimatu i środowiska Jacka Ozdoby, dotkliwym
problemem dla budżetu państwa oraz samorządów jest ponoszenie kosztów
zagospodarowania porzuconych odpadów.
Niejednokrotnie obciążenia te wynoszą kilkadziesiąt milionów
złotych. Dlatego wśród proponowanych zmian jest nałożenie na sprawców
przestępstw środowiskowych obowiązku wypłacenia nawiązki na rzecz
Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w kwocie od
10 tys. do 10 milionów złotych. Środki posłużą nie tylko do usuwania
skutków działalności przestępczej, ale także zasilą programy mające na
celu poprawę jakości powietrza w Polce
– zaznacza.
Mechanizm wychowawczy
Jak podkreśla minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka, postulowane zmiany nie dotyczą wyłącznie zaostrzenia kar.
Zmiany mają charakter systemowy, który oprócz skuteczności
represyjnej w zakresie oddziaływania kary na sprawce czynu, powinien
mieć też walory wychowawcze
– zauważa minister.
Dlatego w projektowanych przepisach planowane jest wprowadzenie
mechanizmu aktywizującego przestępców środowiskowych do usuwania
negatywnych skutków popełnionego czynu.
Chcemy aby przestępcy, którzy nielegalnie zgromadzili odpady, na
swój koszt dokonywali ich usunięcia i prawidłowego zagospodarowania.
Taką zachętą do naprawienia wyrządzonej szkody będzie możliwość
zastosowania wobec sprawców czynów, którzy usunęli negatywne skutki
swojej przestępczej działalności, nadzwyczajnego złagodzenia kary, a
nawet odstąpienia od jej wymierzenia
– zaznacza wiceminister klimatu i środowiska Jacek Ozdoba.
Minister Kurtyka dodaje, że proponowane zmiany przepisów mają także
doprowadzić do nieuchronności kary w przypadku przestępstw związanych z
nielegalnym przywozem odpadów niebezpiecznych z zagranicy.
Utworzenie Departamentu Zwalczania Przestępczości Środowiskowej w GIOŚ
Nie ulega wątpliwości, że sama zmiana przepisów to za mało, by
skutecznie zniechęcić sprawców do popełniania przestępstw
środowiskowych. Konieczne jest prowadzenie równoległych działań
zmierzających do zwiększenia ich wykrywalności. Dlatego w GIOŚ został
utworzony Departament Zwalczania Przestępczości Środowiskowej, którego
głównym zadaniem jest koordynacja działań Inspekcji w zakresie
zwalczania przestępczości środowiskowej, przy współpracy z organami
ścigania, w tym również z Policją, która jako priorytet w swojej
działalności wskazała intensyfikację działań w tym obszarze. Dodatkowo, w
lutym br. podobne komórki zostały utworzone na terenie całego kraju w
wojewódzkich inspektoratach ochrony środowiska
– informuje wiceminister Jacek Ozdoba.
Dodatkowo, aby Inspekcja stała się wyspecjalizowanym partnerem
organów ścigania w zakresie prowadzenia spraw przeciwko przestępcom
środowiskowym, w omawianej nowelizacji zaproponowano także zmianę ustawy
o Inspekcji Ochrony Środowiska, która będzie wzmacniała kompetencje w
zakresie wykrywania przestępstw i wykroczeń przeciwko środowisku, tj.
dawała możliwość prowadzenia działań operacyjnych w zakresie obserwacji.
Zmiany w Kodeksie wykroczeń
Oprócz ww. zmian, projektowana ustawa będzie zawierała także nowelizację Kodeksu wykroczeń. Chodzi m.in. o:
- art. 82 §3, w którym wskazano, że wykroczenie popełnia ten, kto na
terenie lasu, na terenach śródleśnych, na obszarze łąk, torfowisk i
wrzosowisk, jak również w odległości do 100 m od nich roznieca ogień
poza miejscami wyznaczonymi do tego celu albo pali tytoń, z wyjątkiem
miejsc na drogach utwardzonych i miejsc wyznaczonych do pobytu ludzi.
Zmiana dotyczy rozszerzenia katalogu kar poprzez dodanie kary
ograniczenia wolności. Dodatkowo do tego artykułu zostanie dodany §3a,
który będzie wskazywał na obligatoryjne orzekanie w takich sytuacjach
środka wychowawczego w postaci obowiązku przywrócenia do stanu
poprzedniego;
- art. 162 §1, w którym wskazano, że wykroczenie popełnia ten, kto w
lasach zanieczyszcza glebę lub wodę albo wyrzuca do lasu kamienie,
śmieci, złom, padlinę lub inne nieczystości, albo w inny sposób zaśmieca
las. Zmiana dotyczy rozszerzenia katalogu kar poprzez dodanie kary
ograniczenia wolności oraz podwyższenia wysokości możliwej do orzeczenia
grzywny do 5 tys. zł;
- art. 162 §2, w którym wskazano, że wykroczenie popełnia ten, kto
zakopuje, zatapia, odprowadza do gruntu w lasach lub w inny sposób
składuje w lesie odpady. Zmiana dotyczy rozszerzenia katalogu kar
poprzez dodanie kary ograniczenia wolności oraz podwyższenia wysokości
możliwej do orzeczenia grzywny do 5 tys. zł. W przypadku art. 162 Kw
także wprowadza się obligatoryjne orzekanie przez sądy w obu ww.
przypadkach środka wychowawczego w postaci obowiązku przywrócenia do
stanu poprzedniego.
Zmiana ustawy o ochronie przyrody
Z kolei w ustawie o ochronie przyrody wprowadza się nowy art. 130a,
który wprowadza nową kategorię wykroczenia, wskazującą, że kto wypala
łąki, pastwiska, nieużytki, rowy, pasy przydrożne, szlaki kolejowe,
trzcinowiska lub szuwary, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności
albo grzywny do 30 tys. złotych. W tym przepisie został również
wprowadzony obowiązek przywrócenia stanu poprzedniego, orzekany w razie
ukarania sprawców ww. wykroczenia.
Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska