W 2018 roku Coca‑Cola ogłosiła globalną inicjatywę „Świata Bez Odpadów” (english: World Without Waste), w ramach której do 2030 chce pomóc zebrać i poddać recyklingowi ekwiwalent wszystkich butelek i puszek trafiających do konsumenta. Także do 2030 r. co najmniej 50% składu opakowań stanowić będą surowce wtórneCoca‑Cola zobowiązała się również, że do 2025 roku wszystkie jej opakowania na całym świecie w 100% będą nadawać się do recyklingu.
Coca‑Cola od dłuższego czasu angażuje się w projekty mające na celu stworzenie rewolucyjnych w pełni przyjaznych środowisku opakowań, m.in. PlantBottle – butelka, która w 30% wytworzona jest z surowców pochodzenia roślinnego, a w 100% nadaje się do recyklingu. Jednym z ostatnich przedsięwzięć Coca‑Cola jest dołączenie do grona firm współpracujących z Paboco (Paper Bottle Comapny), wynalazcy i producenta papierowych butelek.
Idea papierowej butelki
Paboco, to duński start up, który prace nad innowacyjną papierową butelką, rozpoczął w 2015 roku. Ambicją Paboco jest stworzenie pierwszej w swoim rodzaju w pełni biodegradowalnej i nadającej się do recyklingu butelki papierowej, którą można wykorzystać jako opakowanie do napojów czy produktów kosmetycznych.
W tym celu Paboco nawiązał współpracę z uznanymi firmami w dziedzinie opakowań papierowych BillerudKorsnäs i specjalisty od produkcji butelek na dużą skalę Alpla. Pioneer Community jest kolejnym krokiem do osiągnięcia celu, jakim jest trwała zmiana w świecie opakowań. Współpraca takich marek jak Carlsberg, L’Oreal, Absolut i Coca‑Cola z Paboco w ramach Pioneer Community, to nie tylko wymiana doświadczeń, to także dążenie do dostosowania innowacyjnych koncepcji do rzeczywistych potrzeb producentów i konsumentów.
Coca-Cola w papierowej butelce?
Czy wkrótce będzie można dostać napoje Coca‑Cola w papierowej butelce? Technologia wytwarzania papierowych butelek jest jeszcze na wczesnym etapie rozwoju. Przed producentami papierowej butelki w dalszym ciągu stoją wyzwania projektowe. Z pewnością będą wprowadzane jeszcze ulepszenia zarówno w samym projekcie, jak i materiałach. Jednym z najważniejszych wyzwań jest dostosowanie wszystkich parametrów do produkcji na dużą skalę.
Jednak już teraz wiadomo, że surowiec, jakim jest papier, posiada wiele zalet. Papier jest wytwarzany z zasobów odnawialnych. Przy wykorzystaniu go do produkcji opakowań, można zmniejszyć zależność od innych zasobów nieodnawialnych. Dodatkowo cechami charakterystycznymi papieru jest elastyczność i wytrzymałość, dlatego papierową butelkę będzie można wykorzystać zarówno do napojów gazowanych i niegazowanych.
Wszystkie te przymioty sprawiają, że idea „paper bottle” w pełni wpisuje się w realizowaną przez Coca‑Cola strategię „Świata Bez Odpadów”. Coca‑Cola wraz Paboco wierzą, że koncepcja papierowej butelki wniesie cenny wkład w zmianę opakowań głównego nurtu na opakowania z surowców odnawialnych oraz pochodzących z recyklingu.