Racjonalny konsument, nieoczywisty patriota. Wyniki badań Fundacji „Teraz Polska”Dzisiejszy konsument zainteresowany jest przede wszystkim jakością, choć – m.in. w wyniku pandemii – przy podejmowaniu decyzji zakupowych wzrasta również waga ceny. Coraz istotniejszym trendem staje się patriotyzm konsumencki. Godło „Teraz Polska” oznacza wysoką jakość i zachęca do zakupu produktu i usługi. Zachęcamy do lektury raportu badawczego.Według najnowszych badań
przeprowadzonych na zlecenie Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”
konsumenci podczas codziennych zakupów kierują się jakością, ceną i miejscem
pochodzenia produktów. Za pomocą internetowej ankiety CAWI sprawdzono, co determinuje
decyzje zakupowe Polaków i czy chętnie sięgają oni po polskie produkty, oraz
zapytano o skojarzenia z Godłem „Teraz Polska”. Badanie zostało przeprowadzone
przez Centrum Badań i Analiz Rynku (ASM) w październiku br. na próbie 1006
dorosłych Polaków.
Od prawie trzech dekad Fundacja
Polskiego Godła Promocyjnego wyłania produkty, usługi i innowacje o najwyższej
jakości i nagradza je Godłem „Teraz Polska”. Obecnie przyjmuje zgłoszenia do 31.
edycji Konkursu
„Teraz Polska”. Organizacja działa również na rzecz promowania innowacji w
gospodarce, łączenia świata nauki i biznesu oraz monitoruje zachowania
konsumentów i trendy w polskiej gospodarce. Od kilkunastu lat zleca
przeprowadzanie badań, które mają na celu analizę głównych czynników
wpływających na decyzje zakupowe Polaków. W tym roku w ankiecie uwzględniono również
zjawisko pandemii.
Po pierwsze jakość
Polscy konsumenci podczas zakupów
na pierwszym miejscu stawiają jakość, a w drugiej kolejności patrzą na cenę
produktów i usług. Trend ten obserwowany jest niezmiennie od 2017 r., kiedy to
pierwszy raz odnotowano zmianę na pozycji lidera. Na pytanie: „Co jest dla Pani/Pana
najważniejsze podczas codziennych zakupów?” aż 81 proc. ankietowanych
odpowiedziało, że jakość, natomiast cena została wskazana przez 77,3 proc.
respondentów. W porównaniu do ubiegłego roku oba wskaźniki wzrosły – jakość o
niecałe 7 punktów procentowych, a cena o ponad 8. Jako kolejne czynniki
konsumenci wskazali: walory ekologiczne (26,4 proc.), miejsce pochodzenia
produktu (25,7 proc.), opakowanie (17,3 proc.) oraz znaki jakości zamieszczone
na produkcie (14,8 proc.).
|
Z badań wynika, że konsumenci są
zarówno bardziej świadomi, jak i wymagający. Coraz więcej osób czyta etykiety,
analizuje składy produktów oraz dokładnie sprawdza opinie innych klientów przed
zakupem. Powszechne posiadanie smartfonów z mobilnym Internetem spowodowało, że
dostęp do informacji nigdy nie był tak szybki i prosty. W kilkanaście sekund
możemy przeczytać opis produktu i oceny oraz porównać cenę w kilku sklepach.
Świadomy konsument wymaga więcej od producenta i to nie tylko w kwestii jakości
samych produktów i usług, ale również w zakresie ekologii czy wizerunku marki w
sieci.
Ten sam świadomy i wymagający
konsument zdaje sobie sprawę, że jakość kosztuje. Na pytanie: „Czy byłby Pan
skłonny/ byłaby Pani skłonna zapłacić więcej za produkt wysokiej jakości?”
ponad 70 proc. respondentów odpowiedziało, że tak. Blisko jedna czwarta (23,3
proc.) nie miała konkretnego zdania, natomiast jedynie 6,4 proc. zadeklarowało,
że nie zapłaci więcej za taki produkt. Dominujące zachowania konsumenckie mogą
wynikać ze wzrostu zamożności społeczeństwa oraz ciągłego dążenia jednostek do
poprawiania swojej sytuacji materialno-bytowej.
Patrząc całościowo na wyniki badań, można zauważyć, że cena produktu jest nadal
bardzo ważnym determinantem wpływającym na decyzje zakupowe. Polacy chcą
nabywać produkty i usługi w możliwie jak najwyższej jakości, ale w sposób
racjonalny, tzn. za kwotę mieszczącą się w pewnych akceptowalnych granicach, co
staje się szczególnie ważne w czasie pandemii.
Patriotyzm konsumencki
Z badania wynika, że miejsce
pochodzenia produktu jest, obok jego walorów ekologicznych, ważnym czynnikiem przy
podejmowaniu decyzji zakupowych. Na te kryteria podczas codziennych zakupów
zwraca uwagę ponad jedna czwarta ankietowanych. Co więcej, kupowanie polskich
produktów jest obecnie postrzegane jako jeden z przejawów patriotyzmu (42,1
proc.), zaraz po przywiązaniu do polskiej kultury i tradycji oraz poczuciu dumy
narodowej. Warto także dodać, że jest to najwyżej sklasyfikowana forma
patriotyzmu czynnego, czyli takiego, który przejawia się w konkretnym
działaniu.
Coraz więcej Polaków zdaje sobie
sprawę, że decyzje zakupowe jednostki mają wpływ na kondycję krajowej
gospodarki i PKB. Można nawet powiedzieć, że od kilku lat panuje pewnego
rodzaju moda na kupowanie polskich produktów, a zwłaszcza na wspieranie małych,
lokalnych firm. Trend ten jest skutecznie wykorzystywany przez przedsiębiorców,
którzy budują swoją markę w oparciu o regionalne pochodzenie, wielopokoleniową
tradycję i polski kapitał. Nic dziwnego, skoro aż 73,1 proc. ankietowanych,
mając możliwość wyboru, deklaruje zakup produktów polskiego pochodzenia. Tylko
9,2 proc. respondentów było przeciwnego zdania.
– Jako Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego cieszymy się ze zmian, jakie
zaszły przez lata w świadomości społecznej, i z tego, że coraz częściej
konsumenci wybierają polskich producentów i usługodawców. To dla nas dowód, że
Polski Program Promocyjny odniósł sukces, a wartości, które nam przyświecają,
zostały dostrzeżone i wpływają na decyzje zakupowe wielu milionów Polaków –
mówi Krzysztof Przybył, prezes Fundacji „Teraz Polska”.
Decyzje zakupowe a pandemia
Jak wynika z najnowszych badań,
podczas pandemii decyzje zakupowe Polaków są w większym stopniu przemyślane.
Ponad 60 proc. ankietowanych deklaruje, że stara się kupować bardziej
odpowiedzialnie, a ponad połowa (51,5 proc.) zwraca większą uwagą na cenę. W
praktyce może to oznaczać np. rezygnację z zakupu drogich produktów, kupowanie
produktów w mniejszej ilości, jak również stawianie ceny przed jakością.
Zachowania te mogą wynikać z utraty lub zmniejszenia dochodu w gospodarstwach
domowych bądź też z odczuwania lęku przed tymi zdarzeniami. Wówczas decyzje
konsumentów mogą być warunkowane chęcią zbudowania poduszki finansowej na
wypadek sytuacji kryzysowej.
W czasach kryzysu konsumenci
wykazują się patriotyzmem ekonomicznym. Prawie połowa z nich wspiera krajową
gospodarkę i częściej wybiera produkty polskich producentów. Tylko 5,4 proc.
ankietowanych kupuje chętniej importowane towary.
Godło „Teraz Polska”
Od wielu lat Godło „Teraz Polska”
należy do najbardziej rozpoznawalnych znaków promocyjnych w Polsce. Jego
znajomość w badaniach ankietowych corocznie deklaruje ponad 70 proc.
konsumentów. Podobnie było w tym roku. Blisko 72 proc. ankietowanych
odpowiedziało, że spotkało się ze znakiem „Teraz Polska” na produktach lub
usługach.
Godło „Teraz Polska” jest
utożsamiane z wysoką jakością produktów i usług, co jednoznacznie potwierdzają odpowiedzi
udzielone przez respondentów. Ma to ogromne znaczenie w kontekście zachowań
konsumentów, ponieważ od 2017 r. badani deklarują, że to właśnie jakość jest
dla nich najważniejsza podczas codziennych zakupów. Co więcej, odpowiedzi ankietowanych
dowodzą skuteczności znaku jako narzędzia wspierającego sprzedaż. Ponad 75
proc. respondentów uważa, że Godło „Teraz Polska” jest dobrym sposobem
oznaczania wysokiej jakości polskich produktów i usług, a także – co warte
podkreślenia – zachęca ich do zakupu.
Ankietowani, zapytani o
skojarzenia z produktami i usługami nagrodzonymi Godłem „Teraz Polska”,
wskazują głównie polskie pochodzenie, dużą rozpoznawalność, stabilną jakość i
bardzo dobrą reputację. Tylko 5,2 proc. badanych odpowiedziało, że znak z
niczym im się nie kojarzy.
Wyniki badania kolejny rok z
rzędu potwierdzają, że Godło „Teraz Polska” budzi zaufanie klientów i wzmacnia
prestiż marki, a także bezpośrednio wpływa na decyzje zakupowe. Silną pozycją
znaku promocyjnego nie zachwiała również pandemia. Mimo że konsumenci zwracają
większą uwagę na cenę, to jednak nadal kluczowymi czynnikami decydującymi o
zakupie są jakość i polskie pochodzenie, czyli cechy produktów i usług
wyróżnionych Godłem „Teraz Polska”.
Każdy przedsiębiorca potrzebuje
rozpoznawalnej marki i pomysłu, jak ją promować. –Na decyzję zakupową składa się nie tylko ocena walorów produktu, ale
także emocje. Klienci wybierają marki, za którymi stoją wartości czy historie
spójne z ich oczekiwaniami, pragnieniami, potrzebami. To wszystko odnajdują w
biało-czerwonym znaku „Teraz Polska”. Dowodzą tego twarde dane. Dlatego
serdecznie zachęcam wszystkich przedsiębiorców do wzięcia udziału w 31. edycji Konkursu.
To niebywała szansa, by stać się wizytówką polskiej gospodarki” –dodaje
Michał Lipiński, dyrektor Konkursu „Teraz Polska”.
Jeśli jesteś zainteresowany
uczestnictwem w Konkursie „Teraz Polska” i chcesz uzyskać więcej informacji,
skontaktuj się z nami (tel. 22 826 01 91, e-mail: konkurs@terazpolska.pl).
Komentarz Jarosława Górskiego
Trwająca od wielu miesięcy
pandemia koronawirusa jest źródłem wielu obaw na całym świecie. W największym
stopniu wyzwala lęk o bezpieczeństwo naszych najbliższych: zarówno fizyczne,
zdrowotne, jak i ekonomiczne. Liczne badania pokazują, że obawiamy się utraty
pracy, spadku dochodów, trudności w utrzymaniu dotychczasowego poziomu życia
oraz braku zdolności do realizacji długoterminowych zobowiązań. Obawy te
prowadzą do rewizji naszych postaw i zachowań związanych z wydawaniem i
oszczędzaniem pieniędzy. O ile na zakupy spożywcze wydajemy podobne kwoty jak
wcześniej (niekiedy nawet większe, czyniąc – nie zawsze roztropne – zapasy), o
tyle na większość niespożywczych dóbr i usług wydajemy – albo przynajmniej
planujemy wydawać (zgodnie z deklaracjami ankietowymi) – mniej. Są to odzież i
obuwie, sprzęt sportowy, produkty zdrowotne i pielęgnacyjne oraz szereg usług, których
podaż skurczyła się w związku z wprowadzonymi regulacjami, w tym wiele z tzw.
branż czasu wolnego (gastronomia, kultura, sport, rekreacja). Zostaliśmy
postawieni w sytuacji konieczności przemyślenia sposobu, w jaki gospodarujemy
naszymi dochodami. Wobec obaw o przyszłość cena kupowanych dóbr i usług umacnia
swoje znaczenie. Jednak nasze zakupy coraz częściej chcemy też uzasadnić na
gruncie określonych wartości. Zazwyczaj jest to po prostu wysoka jakość tego,
za co płacimy – kupując bardziej odpowiedzialnie, wkładamy do koszyków (coraz
częściej koszyków wirtualnych w e-sklepach) mniejszą liczbę przedmiotów, ale wyższej
jakości. Tym samym stawiamy jakość na pierwszym miejscu, przed ceną, wiedząc,
że tak naprawdę liczy się relacja ceny do jakości. Aby nadać naszym zakupom
większy sens, sięgamy do głębszych pobudek niż tylko zaspokojenie swoich
potrzeb. Jak pokazują wyniki badania Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego,
chętniej wydajemy pieniądze na to, co zdrowe, ekologiczne, a także na to, co
wspiera rodzimą gospodarkę. W czasach kryzysu myślenie o miejscach pracy i
perspektywach wzrostu gospodarczego jest nam bliższe niż w czasach prosperity.
Badanie zdaje się także potwierdzać, że postrzegamy odpowiedzialne zakupy jako
jedną z dróg realizowania postawy patriotycznej – troski o dobro wspólne niestojącej
w sprzeczności z troską o własny portfel i standard życia.
dr Jarosław Górski – adiunkt
na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego, członek zarządu Best
Place – Europejskiego Instytutu Marketingu Miejsc, doradca sektorowy w Związku
Miast Polskich, doradca prezesa Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz
Polska”.