Powołany właśnie Polski Pakt Plastykowy dołącza do globalnej inicjatywy Plastic Pact network Fundacji Ellen MacArthurOd lat pięćdziesiątych wytworzyliśmy na świecie aż 9,2 miliarda ton plastiku, który niestety w większości - po jednorazowym użyciu - trafiał na wysypiska śmieci czy do oceanów. Problem ten dostrzegają rządy, przedstawiciele biznesu, organizacji pozarządowych, świata nauki i konsumenci na świecie, ale również w Polsce. Dlatego 10 września, wzorem innych państw, z inicjatywy różnych środowisk powołano wspólną inicjatywę - Polski Pakt Plastikowy, który jednocześnie dołącza dziś do najważniejszej międzynarodowej inicjatywy środowiskowej Plastics Pact network Fundacji Ellen MacArthur. Pakt stawia sobie za cel zmianę obecnego modelu wykorzystywania tworzyw sztucznych w opakowaniach na polskim rynku w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego i ogłasza 6 wspólnych celów dla członków Paktu do roku 2025. Inicjatywa powstała pod parasolem Kampanii 17 Celów.Przez ostatnie 70 lat do recyklingu globalnie trafiało tylko 10%
tworzyw sztucznych[1].
Reszta, w dużej mierze zaśmieciła środowisko naturalne jako odpady. Problem nadmiernego zanieczyszczenia planety
plastikiem dostrzegają też polscy konsumenci – 59% z nich wskazuje go jako jedno
z pięciu najważniejszych wyzwań środowiskowych[2].
Odpowiedzialne wykorzystywanie tworzyw sztucznych w opakowaniach to zadanie i
wyzwanie zarówno dla biznesu, który je wytwarza i użytkuje, jak i dla
konsumentów segregujących odpady opakowaniowe po ich wykorzystaniu. Członkowie
Polskiego Paktu Plastikowego chcą inicjować działania mające na celu zamykanie obiegu
opakowań z tworzyw sztucznych i zrealizować zadania związane z efektywną
redukcją użycia pierwotnych tworzyw sztucznych na polskim rynku. Plan
działania do roku 2025 jest ambitny i wykracza poza obowiązujące przepisy.
Czeka nas (r)ewolucja na rynku opakowań z plastiku
Polski Pakt Plastikowy
to platforma współpracy uczestników łańcucha wartości tworzyw sztucznych w
obszarze opakowań. Tworzy ją grupa 12 firm: od
produkujących opakowania, poprzez firmy wprowadzające produkty w opakowaniach
na rynek i sieci handlowe, po recyklerów i organizacje odzysku, które wprowadzają na polski rynek aż 1/5
wszystkich opakowań z tworzyw sztucznych[3].
Towarzyszy im grono instytucji – organizacji branżowych, pozarządowych i ze świata
nauki. „Tylko wspólnie możemy zmierzyć się z
plastikowym wyzwaniem. Powinniśmy skoncentrować działania na ograniczeniu
użycia plastiku, pracować nad innowacjami i sprawić, aby plastik
krążył w obiegu zamkniętym. Wierzymy, że angażowanie kolejnych firm,
instytucji i administracji a także realna i efektywna współpraca
wszystkich stron może doprowadzić do zmiany modelu wykorzystywania tworzyw
sztucznych w Polsce. Pamiętajmy, że członkowie Paktu to firmy, które już od lat
podejmują liczne działania w tym obszarze. Ich zaangażowanie w Pakt to wyraz
większych ambicji i decyzja o inicjowaniu wspólnych projektów, niemożliwych do realizacji
przez pojedyncze podmioty. Czas bowiem na zdecydowane działanie – tu i teraz.
Cele strategiczne Polskiego Paktu Plastikowego to ambitny, bardzo konkretny
plan działania” – mówi Małgorzata Greszta, Partner Zarządzająca CSR
Consulting inicjator „Kampanii 17 Celów”.
Cele Paktu oparte są na modelu trzech najważniejszych, postulowanych
przez ekspertów, kierunków działań: ograniczanie użycia tworzyw sztucznych,
innowacje i tworzenie obiegu zamkniętego. Drogowskaz proponowany przez Polski
Pakt Plastikowy zakłada 6 celów strategicznych, do realizacji których firmy działające w
Polsce i wpływające na rynek opakowań z tworzyw sztucznych będą dążyć do
końca 2025 roku.
- Pierwszy cel to identyfikacja, a następnie eliminacja wskazanych,
nadmiernych i problematycznych opakowań z tworzyw sztucznych poprzez
przeprojektowanie, innowacje i alternatywne modele dostawy.
- Drugi natomiast obejmuje dążenie do zmniejszenia o 30% użycia
pierwotnych tworzyw sztucznych w opakowaniach wprowadzanych na rynek.
- Trzeci cel to konkretne postanowienie – do 2025 roku 100% opakowań
z tworzyw sztucznych na polskim rynku ma nadawać się do ponownego wykorzystania
lub recyklingu.
- Kolejne zobowiązania odnoszą się do zwiększenia udziału surowców
wtórnych w opakowaniach z tworzyw sztucznych do poziomu 25%
- a także efektywnego wsparcia systemu zbiórki i recyklingu opakowań
tak, aby osiągnąć poziom recyklingu w wysokości co najmniej 55% na polskim
rynku.
- Ostatni cel stanowi bardzo ważny element walki o nowy model obiegu
plastiku i mówi o podniesieniu jakości i efektywności edukacji konsumentów w
zakresie segregacji, recyklingu, ponownego wykorzystania i ograniczenia zużycia
opakowań. Należy bowiem postawić jeszcze mocniej na efektywną edukację
konsumentów, angażującą przedstawicieli wszystkich sektorów.
Elementem
budującym wiarygodność Paktu jest jego realny wpływ na zamykanie obiegu
opakowań z tworzyw sztucznych na polskim rynku poprzez stopniowe osiąganie wspólnych
celów strategicznych. Narzędziem weryfikacji prac Paktu będzie raport roczny z
postępu realizacji celów. Ogłoszenie pierwszego raportu, obejmującego efekty
prac za rok 2020, planowane jest na II kw. 2021 roku.
Polski Pakt jako część globalnej inicjatywy stworzonej przez Fundację
Ellen MacArthur
10 września
Polski Pakt oficjalnie dołączył do światowej inicjatywy Plastics Pact network
Fundacji Ellen MacArthur.
Tym samym
stał się częścią ambitnego programu, który od lat dąży do racjonalnego i
prośrodowiskowego gospodarowania obiegiem tworzyw i spełnienia Globalnego
Zobowiązania dot. nowej gospodarki tworzywami sztucznymi (New Plastics Economy
Global Commitment).
Z Fundacją globalnie współpracuje ponad 400 firm-
odpowiedzialnych za wprowadzanie 20% opakowań na światowe rynki, rządy
wielu krajów, organizacje pozarządowe i branżowe, ośrodki naukowe i inwestorzy.
""The Ellen MacArthur Foundation welcomes
the announcement of the Polish Plastics Pact, the latest national initiative to
join our Plastics Pact global network. We are looking forward to supporting the
government and industry of Poland in driving real change towards a circular
economy for plastic, by eliminating problematic and unnecessary plastic items,
innovating to ensure that the plastics they do need are reusable, recyclable,
or compostable, and circulating the plastic items they use to keep them in the
economy and out of the environment. Together we can create a world in which
plastic never becomes waste or pollution."” – mówi Sander Defruyt, lider programu New Plastics
Economy w Fundacji Ellen MacArthur
Z plastiku nie zrezygnujemy, ale musimy przestać go wyrzucać i nauczyć
się go wykorzystywać w obiegu zamkniętym - będzie to możliwe tylko wtedy
kiedy w działania Polskiego Paktu zaangażuje się jak najwięcej firm i
instytucji z różnych sektorów. Polski Pakt Plastikowy powstał z inicjatywy
Kampanii 17 Celów, której podstawowym zadaniem jest mobilizowanie polskiego
biznesu do podjęcia wspólnych działań na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego
Rozwoju. Członkiem Paktu zostać może każde
przedsiębiorstwo, organizacja czy instytucja, która zobowiąże się do realizacji
wspólnych celów. W szczególności zachęcane do tego są firmy wprowadzające
produkty w opakowaniach z tworzyw sztucznych na rynek, producenci opakowań, a
także przedsiębiorstwa zajmujące się handlem detalicznym, recyklerzy oraz firmy
związane z łańcuchem wartości opakowań. Bardzo ważne jest wsparcie organizacji
pozarządowych, uczelni oraz instytutów badawczych.
Polski Pakt zrzesza następujące firmy jako członków: Alpla
Polska, Carrefour, Grupa Spółek Danone w Polsce, Jeronimo Martins Polska, Kaufland
Polska Markety, Korporacja KGL, Lidl Polska, LPP, Nestlé Polska, Rekopol
Organizacja Odzysku Opakowań, Santander Bank Polska, Unilever Polska oraz 20 instytucji
jako członków wspierających wśród nich organizacje pozarządowe, biznesowe i
uczelnie wyższe.
Więcej informacji na stronie: www.paktplastikowy.pl
Dodatkowe
informacje:
….
Polski Pakt Plastikowy to
kontynuacja zrodzonej w 2019 roku inicjatywy Polskiego Paktu na rzecz
zrównoważonego wykorzystania tworzyw sztucznych, który dziś staje się
międzysektorową inicjatywą i ogłasza wspólne cele strategiczne na polskim rynku
Pakt stawia sobie za cel zmianę obecnego
modelu wykorzystywania tworzyw sztucznych w opakowaniach na polskim rynku w
kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Wspólne
cele strategiczne zostały ogłoszone 10 września br. – podczas konferencji
transmitowanej online. Tego dnia Polski Pakt oficjalnie dołączył również do
światowej inicjatywy Plastics Pact network
Fundacji Ellen MacArthur. W kolejnych
latach członkowie Paktu będą promować rozwiązania, którym przyświeca realizacja
celów i zachęcać firmy do podjęcia dobrowolnych zobowiązań w tym zakresie. Będą
również upowszechniać przykłady dobrych praktyk, tak aby stały się one częścią
codziennej praktyki biznesowej jak największej liczby przedsiębiorstw w Polsce.
Cele strategiczne Paktu do roku
2025 jako wyraz wspólnych dążeń członków Paktu na
polskim rynku:
1. Identyfikacja i eliminacja wskazanych
opakowań nadmiernych i problematycznych z tworzyw sztucznych poprzez
przeprojektowanie, innowacje i alternatywne modele dostawy.
2. Dążenie do zmniejszenia o 30%
użycia pierwotnych tworzyw sztucznych w opakowaniach wprowadzanych na rynek.
3. 100% opakowań z tworzyw
sztucznych na polskim rynku nadaje się do ponownego wykorzystania lub
recyklingu.
4. Dążenie do zwiększenia
udziału surowców wtórnych w opakowaniach z tworzyw sztucznych do poziomu 25%.
5. Efektywne wsparcie systemu
zbiórki i recyklingu opakowań, aby osiągnąć poziom recyklingu w wysokości co
najmniej 55% na polskim rynku.
6. Podniesienie jakości i
efektywności edukacji konsumentów w zakresie segregacji, recyklingu, ponownego
wykorzystania i ograniczenia zużycia opakowań.
O Kampanii 17
celów
Kampania 17
Celów mobilizuje polski biznes do podjęcia działań na rzecz realizacji Celów
Zrównoważonego Rozwoju i wykorzystania szans biznesowych płynących z Agendy
2030. Kampania prowadzona jest w szerokim partnerstwie firm i instytucji oraz
jest przykładem tego, jak praktyce może wyglądać międzysektorowa współpraca na
rzecz Agendy 2030. Jednym z projektów jest powołanie Polskiego Paktu
Plastikowego. Portal Kampanii stanowi centrum wiedzy online o Celach
Zrównoważonego Rozwoju dla polskiego biznesu: https://kampania17celow.pl/
O Fundacji Ellen MacArthur
Fundacja Ellen MacArthur powstała w 2010 roku.
Celem Fundacji jest działanie na rzecz zmiany podejścia, przeprojektowania i
budowania pozytywnej przyszłości w oparciu o ideę gospodarki obiegu zamkniętego,
wspomagając organizacje w szybszym przejściu na jej model. Więcej informacji
pod poniższym linkiem: http://www.ellenmacarthurfoundation.org/
[1] Plastic Atlas, Heinrich Böll
Foundation, Break Free From Plastic, 2019
[2] Who cares? Who does? Unlocking the
opportunities of environmental concern by understanding the ‘green gap’ between
those who say they care and those that actually do, GFK, 29.08.2019
[3] Dane pochodzą z informacji indywidulanych firm za 2018
r. Ogólna waga opakowań z tworzyw sztucznych w Polsce za 2018 rok wynosi 1 018
915 ton wg raportu opracowanego przez
Rekopol Organizację Odzysku Opakowań na podstawie sprawozdań rocznych
organizacji odzysku opakowań za rok 2018 przekazanych do odpowiednich Urzędów
Marszałkowskich