Apel związków pracodawców i organizacji branżowych do posłanek i posłów na Sejm IX kadencjiOdrzucona przez Senat RP Ustawa o promocji prozdrowotnych wyborów konsumentów stanowi jaskrawy przykład tego typu rozwiązań legislacyjnych, które nie powinny być w ogóle uchwalone i wdrożone w obecnej formie i czasie.Szanowni Państwo,
w
imieniu organizacji zrzeszających pracodawców zatrudniających w całej
Polsce 100 tys. osób: producentów i
przetwórców żywności, skupiających setki przedsiębiorstw: małych, średnich i
dużych, których znaczenie dla polskiej gospodarki i wszystkich Polaków jest
dziś strategiczne, zwracamy
się z o podtrzymanie uchwały Senatu, tj. o odrzucenie Ustawy o promocji
prozdrowotnych wyborów konsumentów, która spowoduje drastyczne zwiększenie obciążeń
finansowych i administracyjnych przedsiębiorstw polskiej branży napojowej.
Stoimy na
stanowisku, że odrzucona przez Senat RP Ustawa
o promocji prozdrowotnych wyborów konsumentów stanowi jaskrawy przykład
tego typu rozwiązań legislacyjnych, które nie powinny być w ogóle uchwalone i
wdrożone w obecnej formie i czasie.
Przyjęcie ww.
ustawy oznacza obciążenie przedsiębiorców podatkiem, którego wysokość jest
nieadekwatna do siły nabywczej polskich konsumentów i sytuacji
społeczno-gospodarczej kraju. Dla większości przedsiębiorców, w tym szczególnie
małych i średnich, podatek ten będzie oznaczał praktycznie 100% wzrost kosztów
i konieczność zapłacenia podatku w rzeczywistości obrotowego, pomimo braku
dochodów ze sprzedaży produktu.
Głosowanie za
przyjęciem tej ustawy oznacza zatem świadome skazanie dużej ilości firm,
szczególnie małych i średnich z branży napojowej na bankructwo, zaś pracowników
na długotrwałe bezrobocie.
Prognozujemy, że
połączenie skutków szybko rozszerzającej się pandemii COVID19 z tak drastycznym
wzrostem obciążeń finansowych jakie powoduje ww. ustawa może doprowadzić do
utraty około 40 tys. miejsc pracy w całym łańcuchu produkcji napojów od
rolników (producenci surowca), poprzez zaopatrzenie (opakowania), producentów
napojów, dystrybucji (transport i magazynowanie) oraz sprzedaży napojów
(przedstawiciele handlowi). Będzie oznaczało to nieunikniony dramat tysięcy
polskich rodzin, pogłębiony i tak już trudną sytuacją na rynku pracy.
Zwracamy uwagę, że ustawa o promocji prozdrowotnych wyborów konsumentów
została opracowana w sposób pośpieszny, bez wymaganej prawem oceny skutków
regulacji dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Zawiera szereg
błędów i luk, które wywołają chaos w łańcuchu produkcji i dostaw całej branży
napojowej. Wprowadza
obciążenia i sposób ich poboru niemożliwy do realizacji przez przedsiębiorców w
normalnych warunkach, nie mówiąc o obecnym kryzysie, którego czas trwania i
skutki trudne są do przewidzenia.
Wyżej wymienionych
problemów w żaden sposób nie rozwiąże wejście w życie ustawy z dniem 1 stycznia
2021 r.
Stoimy na stanowisku, że wszelkie działania dotyczące nowych obciążeń dla
przedsiębiorców nie powinny być rozważane wcześniej niż za 2 lata i to dopiero po
rzetelnej ocenie kondycji branży i ocenie skutków ewentualnej regulacji.
W
związku z powyższym apelujemy o podtrzymanie uchwały Senatu, tj. o odrzucenie Ustawy
o promocji prozdrowotnych wyborów konsumentów.
Z poważaniem
Polska Federacja Producentów Żywności Związek
Pracodawców
Andrzej Gantner, Dyrektor Generalny/Wiceprezes
Zarządu
Związek Przedsiębiorców i Pracodawców
Cezary Kaźmierczak, Prezes
Konfederacja Lewiatan
Maciej Witucki, Prezydent
Federacja Gospodarki Żywnościowej RP
Andrzej Kuczyński, Dyrektor Generalny
Związek Producentów Cukru
Michał Gawryszczak, Dyrektor Biura
Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów
Soków
Julian Pawlak, Prezes
Związek Pracodawców Przemysłu
Piwowarskiego – Browary Polskie
Bartłomiej Morzycki, Dyrektor Generalny