Sprzeciw branży wobec dyskryminacji transportu kolejowego – ruszyła akcja „Nie Dla Opłaty Manipulacyjnej DCT Gdańsk”Pod patronatem Polskiej Izby Spedycji i Logistyki uruchomiona została inicjatywa „Nie Dla Opłaty Manipulacyjnej DCT Gdańsk”, która gromadzi najważniejszych przedstawicieli branży intermodalnej oraz spedycyjnej działających w Polsce. Jej celem jest doprecyzowanie charakteru tzw. „opłaty manipulacyjnej za obsługę kolejową” oraz odstąpienie przez DCT Gdańsk od pobierania jej w obecnej formie.Przedstawiciele
branży intermodalnej od wielu lat prowadzą nierówną walkę z praktykami
stosowanymi przez DCT Gdańsk (udziałowcami DCT są: Polski Fundusz Rozwoju, PSA
International oraz IFM Investors), który wykorzystując swoją pozycję na polskim
rynku, wymusza od operatorów intermodalnych zapłatę tzw. „opłaty
manipulacyjnej”. Jest ona nakładana na operatorów,
którzy organizują transport intermodalny dla klientów bezpośrednich, firm
spedycyjnych oraz armatorów.
DCT Gdańsk jest natomiast największym polskim terminalem intermodalnym
oraz jedynym terminalem głębokowodnym w rejonie Morza Bałtyckiego.
DCT
Gdańsk, wbrew przyjętym standardom, które obowiązują
zarówno w Polsce, jak i na innych rynkach europejskich, żąda uiszczania
dodatkowej opłaty, pobieranej od każdego kontenera przywożonego lub odbieranego
z DCT koleją, nie świadcząc przy tym jakichkolwiek usług na rzecz operatorów
intermodalnych. W konsekwencji „opłata
manipulacyjna” przekłada się na nieuzasadniony wzrost kosztów kolejowych oraz
spadek konkurencyjności przewozów intermodalnych w stosunku do przewozów
drogowych oraz na wyższe koszty usług transportowych ponoszonych przez
finalnych odbiorców, polskich importerów i eksporterów. Co istotne – od
przewoźników drogowych DCT nie pobiera żadnej tego typu opłaty, co sprawia, że
koszty, jakie musi ponieść operator kolejowy są znacząco wyższe, niż koszty
realizacji tożsamej usługi oferowanej przez przewoźnika drogowego.
Opinia UOKiK
W
opinii Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 10 lipca 2020 roku
zaznaczono, że „Ustalenie spornej opłaty manipulacyjnej, w ryczałtowym
wymiarze, niewątpliwie stanowi obciążenie dla organizatorów transportu
kolejowego i zostało dokonane bez związku z faktycznie ponoszonymi kosztami, na
rzecz tych podmiotów.”
Jednocześnie
podkreślono, że „W ocenie Prezesa Urzędu, zasadnym wydaje się więc podjęcie
odpowiednich działań regulacyjnych, których celem byłoby zrównanie warunków
funkcjonowania wszystkich podmiotów świadczących usługi transportowe –
niezależnie od sposobu świadczenia tychże usług, dlatego też Prezes Urzędu
wystąpił do Ministra Infrastruktury oraz Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi
Śródlądowej o rozważenie nowelizacji obowiązujących rozwiązań prawnych
polegającej na ewentualnej zmianie przepisów ustawy o portach i przystaniach
morskich i wprowadzeniu regulacji umożliwiającej pobieranie opłat za
korzystanie z tego rodzaju elementów infrastruktury portowej wraz z określeniem
algorytmu jej obliczania i górnej granicy takiej opłaty(…)”.
Bariera rozwoju transportu intermodalnego
w Polsce
Działania
prowadzone przez DCT Gdańsk stanowią istotną barierę rozwoju transportu
intermodalnego w Polsce. Jak podkreślają eksperci, ze względu na predyspozycje
oraz potencjał przewozowy, kolej powinna być wiodącym środkiem transportu w
przewozach dalekobieżnych. Przewozy drogowe powinny być natomiast wykonywane
jedynie na początkowym i końcowym odcinku trasy. Instytucje działające na rynku
transportu towarowego zwracają także uwagę na to, że „W polityce
transportowej powinny zostać wypracowane rozwiązania zmierzające do realizacji
celów Komisji Europejskiej określających, że do 2030 r. 30% drogowego
transportu na odległość większą niż 300 km powinno być wykonywane
alternatywnymi środkami transportu”. Z uwagi na obecnie stosowane praktyki
przez DCT Gdańsk – największy polski terminal przeładunkowy – realizacja tego
celu wydaje się być poważnie zagrożona.
Szacunkowe roczne koszty
operatorów intermodalnych ponoszone z tytułu „opłaty manipulacyjnej” kształtują
się na poziomie około 3,5 mln EUR, czyli ok. 16 mln zł. Aby lepiej zobrazować
skalę ponoszonych kosztów dla rynku transportu intermodalnego w Polsce,
porównano wielkość ulgi intermodalnej przyznawanej przewoźnikom towarowym z
tytułu przewozu towarów w kontenerach – ulga intermodalna jest jednym z
bezpośrednich narzędzi wsparcia transportu intermodalnego pozwalającego na
obniżenie kosztów dostępu do infrastruktury kolejowej. Szacując wartość tej
ulgi w 2019 roku, przyznawanej przewoźnikom kolejowym wykonującym przewozy w
korytarzu północ-południe (przez porty morskie) można stwierdzić, że wartość
„opłaty manipulacyjnej” za obsługę kolejową pobierana przez DCT Gdańsk jest
wyższa niż wartość przyznanej ulgi intermodalnej.
- Koszty z tytułu „opłaty manipulacyjnej” narzucanej przez DCT Gdańsk,
które ponoszone są przez operatorów intermodalnych, przekraczają wartość ulgi
intermodalnej przyznawanej przewoźnikom towarowym wykonującym przewozy towarów
w kontenerach przez porty morskie, tym samym przyczyniając się do znaczącego spadku
konkurencyjności transportu kolejowego względem transportu drogowego. Działania
DCT Gdańsk oraz „opłata manipulacyjna” w obecnej formie, w sposób jednoznaczny
dyskryminuje transport kolejowy względem transportu drogowego, jednocześnie hamując
jego rozwój. Operatorzy
intermodalni nie mogą dłużej godzić się na pobieranie przez DCT Gdańsk
sztucznie wykreowanych opłat za usługi, których nie zamawiają i nie potrzebują,
dlatego żądają zmiany stosowanych obecnie praktyk związanych z pobieraniem tzw.
„opłaty manipulacyjnej” – podkreślił Marek Tarczyński,
Przewodniczący Rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki.
Do inicjatywy „Nie Dla Opłaty
Manipulacyjnej DCT Gdańsk”, prowadzonej pod patronatem Polskiej Izby Spedycji i
Logistyki, dołączyły dotąd najważniejsze firmy oraz instytucje działające w
branży intermodalnej i logistycznej m.in. PCC Intermodal, Loconi Intermodal
Solutions, CTL Logistics, Q4Rail, Captrain, NTQ Intermodal, Lotos Kolej, ATC
Cargo, Omega Pilzno, Savino Del Bene Poland oraz Polska Federacja Producentów
Żywności.
Więcej informacji na temat
akcji dostępnych jest na stronie: http://niedlaoplatydct.pl/