Handel istotną sferą polskiej gospodarkiSektorowa Rada ds. Kompetencji - Handel.Handel istotną sferą polskiej gospodarki
W
sektorze handlu funkcjonuje blisko 1 mln przedsiębiorstw, które stanowią 22,8%
ogółem przedsiębiorstw w Polsce. W 2019 r. w sferze handlu pracowało ponad 2360
tys. osób, tj. 14,8% ogółem pracujących w kraju (GUS, 2018). Działalność
handlowa przenika wszystkie sektory gospodarki i łączy je siecią wzajemnych
powiązań. O istotnym znaczeniu handlu świadczą dynamicznie zachodzące w nim
zmiany, rozwój nowych formatów handlu i wprowadzanie automatyzacji i
nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Niestety można
zauważyć rozbieżności między kompetencjami pracowników a rzeczywistymi
wymaganiami pracodawców w handlu. Oczekują oni od pracowników znajomości oferowanych
produktów i usług i wykorzystywania tej wiedzy w formie doradztwa w
kontaktach z klientami, umiejętności obsługi nowoczesnych urządzeń kasowych oraz
wysokiej kultury pracy i odpowiedniego podejścia do klienta. Tymczasem
kompetencje starających się o pracę w handlu często nie spełniają tych wymogów.
Co więcej, ma to miejsce również w wypadku osób, które zdobyły kierunkowe
wykształcenie formalne.
Według
danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w pierwszym półroczu
2018 roku, co piąty zarejestrowany bezrobotny, posiadał zawód zaliczany do
grupy pracowników usług i sprzedawców. Było to 202 080 osób, tj. 20,9% ogółu
bezrobotnych. Jednocześnie grupa zawodowa, określana jako pracownicy usług i
sprzedawcy, znajdowała się na trzecim miejscu pod względem liczby ofert pracy,
których w pierwszym półroczu 2018 zgłoszono 131 126. (Ministerstwo
Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, 2018). W analizowanym okresie zgłoszono również
ok. 3 500 wakatów w różnego rodzaju podmiotach działających w sektorze handlu
(Wittennberg, 2018, s. 7). W roku 2017 podawano, że ogółem w Polsce w tej
sferze gospodarki brakowało około 100 tys. pracowników (www.solidarnosc.org.pl,
2017). Tak istotne braki kadrowe wynikają m.in. Z różnic między
wymaganiami pracodawców a kompetencjami pracowników. Choć ostatnio zaczyna się
to zmieniać, to w opinii absolwentów szkół średnich i uczelni, praca w handlu
nadal jest uważana za niedającą większych szans na rozwój zawodowy czy znaczący
awans (www.solidarnosc.org.pl, 2017). W efekcie sektor handlu nie zasilają nowi
pracownicy zorientowani na rozwój kariery w handlu i otwarci na pogłębianie kompetencji.
W efekcie, już zatrudnieni są znacznie bardziej obciążeni obowiązkami niż osoby
na podobnych stanowiskach w handlu w
innych krajach europejskich. Niechętnie podchodzą do zmian, także do
pogłębiania wiedzy i umiejętności uzyskiwanych zarówno w formie samokształcenia,
jak też w trakcie szkoleń.
W
sytuacji niedoboru pracowników na rynku, rosną ich oczekiwania. Według danych
opublikowanych w 2019 r. aż 24,1% pracowników handlu planuje zmienić pracę w ramach
sektora, a około 70% liczy na podwyżkę (PARP, 2019).
Jednocześnie
handel to sektor, mający wysoki (ok. 16%) udział w tworzeniu PKB (GUS, 2019). Przedsiębiorstwa
handlowe są również ważnym inwestorem, który dynamicznie wprowadza automatyzację
procesów handlowych i nowe technologie informacyjne i komunikacyjne (ICT).
Następstwem tych inwestycji są rosnące wymagania pracodawców względem
pracowników, zmuszające ich do nabycia nowych kompetencji. Problemem, jest często
brak rozeznania, zarówno wśród właścicieli firm handlowych, jak i ich
pracowników, odnośnie do tego, jakie konkretnie nowe kompetencje są
rzeczywiście pożądane na poszczególnych stanowiskach.
Zdaniem
ekspertów zajmujących się problematyką handlu, mimo perspektywy automatyzacji procesów
sprzedaży i przenoszenia pewnych jej aspektów do internetu, zapotrzebowanie na
wykwalifikowanych pracowników handlu będzie nadal rosnąć. Wzrost ten będzie
następował zarówno na skutek rozwoju sieci handlowych, jak i zmian w preferencjach
zakupowych konsumentów. Pomimo faktu powszechnego korzystania z najnowszych
technologii automatyzujących handel, klienci coraz częściej oczekują sprawnego
i profesjonalnego procesu obsługi, wykonywanej przez empatycznych ludzi, a nie
pozbawione emocji maszyny.
Pracodawcy oraz pracownicy związanych z handlem
działów HR sygnalizują, że kompetencje osób podejmujących pracę w handlu są
poniżej stawianych im oczekiwań. Nowo zatrudnieni mają poważne trudności z
określaniem potrzeb klientów, budowaniem z nimi właściwych relacji, a ich
przygotowanie do organizacji procesu sprzedaży często jest niewystarczające
(Kuczewska, 2017). W tym kontekście szczególnego znaczenia nabierają rozmaite
kursy i szkolenia, których merytoryczna wartość jest jednak różna, a faktyczne
efekty nie zawsze odpowiadają rzeczywistym potrzebom pracodawców. Często oferta
szkoleniowa jest przygotowana bez wcześniejszego ustalenia jego oczekiwań. Dodatkowo
szkoleniowcy często nie przekazują aktualnej wiedzy, adekwatnej do potrzeb
pracowników. W konsekwencji takie kursy szkoleniowe nie pozwalają na pozyskanie
wiedzy, zdobycie umiejętności i kompetencji społecznych, wymaganych w nowoczesnym
handlu.
Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Handlu
W
ubiegłym roku, na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych, powstała Sektorowa
Rama Kwalifikacji dla Handlu (SRKH). Tworzył ją Zespół przedstawicieli Stowarzyszenia
Forum Dialogu Gospodarczego i Fundacji Przedsiębiorczości. Powstał dokument
porządkujący zawodową wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne specyficzne
dla handlu na wszystkich szczeblach zarządzania. Celem, jaki przyświecał
stworzeniu SRKH, było zbudowanie narzędzia, które w jasny, ale jednocześnie
elastyczny sposób określałoby, jakie elementy wiedzy, umiejętności i
kompetencji społecznych są potrzebne do wykonywania pracy w handlu. Celem było
stworzenie użytecznego narzędzia dla pracodawców, którzy dzięki niemu będą
wiedzieć, czego mogą i powinni oczekiwać od potencjalnych pracowników. Dla poszukujących
pracy była to informacja, które kompetencje muszą posiadać, aby otrzymać pracę
w handlu lub awansować.
Sektorowa Rama Kwalifikacji dla Handlu może stać
się narzędziem do diagnozowania potrzeb pracodawcy i umiejętności pracownika.
Dzięki spójnemu i uporządkowanemu opisowi kompetencji typowych dla sektora
handlu (w postaci SRKH) jego uczestnicy będą mogli planować rozwój
przedsiębiorstw i karier zawodowych, m. in. dzięki realizowaniu odpowiednich
szkoleń i uzyskiwaniu formalnego potwierdzenia zdobytych kwalifikacji.
Sektorowa Rada ds. Kompetencji w Handlu
Konsekwencją
i kontynuacją tych działań jest powołanie Sektorowej Rady ds. Kompetencji w
Handlu (SRKH), mającej związać doświadczenie praktyki gospodarczej z systemem
edukacji formalnej i nieformalnej. Projekt jest realizowany przez Konsorcjum:
-
Lidera Projektu –
Krajową Izbę Gospodarczą Centrum Promocji,
-
Krajowa Izbę
Gospodarczą,
-
Stowarzyszenie
Forum Dialogu Gospodarczego,
-
Krajowy Związek
Rewizyjny Spółdzielni Spożywców SPOŁEM,
we
współpracy ze Szkołą Główną Handlową.
SRKH
jest elementem krajowego i europejskiego systemu zintegrowanego zarządzania
kwalifikacjami. Jest on finansowany w ramach PO WER zarządzanego i
finansowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Funkcjonowanie
Rady wspierane jest badaniami sektorowego rynku pracy i procesów zachodzących w
rynku wewnętrznym.
Działania te są sektorowym panelem programu
porządkowania sytemu uzyskiwania, aktualizacji i optymalnego wykorzystania
kwalifikacji pracowników wszystkich szczebli i typów kompetencji. Powstaje
ważny instrument spełnienia formułowanego od wielu lat postulatu powiązania sfery
edukacyjnej z praktyką gospodarki. Kwalifikacje zdobywane w szkołach
wszystkich szczebli i typów oraz na kursach i szkoleniach powinny
odpowiadać realnym potrzebom gospodarki, a doświadczenie firm trafiać do
edukatorów wszystkich rodzajów kształcenia i szkolenia.
Misja Sektorowej Rady ds. Kompetencji w Handlu
Obejmuje następujące trzy funkcje:
-
informacyjną: pracodawcy
handlu uzyskają źródło wiarygodnej, uporządkowanej informacji o rynkowych
kompetencjach i kwalifikacjach, a legitymujący się nimi pracownicy mogą odnaleźć
się w systemie informowania o potrzebach i szansach adekwatnego zatrudnienia i
doskonalenia zawodowego;
-
integracyjną: firmy i
pracownicy sektora handlu uzyskują jednolity merytorycznie instrument
zarządzania kwalifikacjami pracowników. Jest nim przede wszystkim Sektorowa
Rama, nad aktualnością której, poprzez dyskusję, badania i wpływ na edukację,
czuwać ma właśnie SRKH. Rada stanowi sprofilowane forum łączące środowiska
gospodarcze i naukowo-edukacyjne oraz związki pracodawców;
- edukacyjną: firmy przemysłowe i usługowe, w których funkcjonują działy handlowe uzyskają
wiedzę i poradę co do oferty instytucji edukacyjnych i firm szkoleniowych oraz
w zakresie know-how dot. organizowania własnych struktur szkoleniowo-kształceniowych.
Docelowo powstanie system informacji o zasobach kompetencyjnych rynku krajowego
i unijnego.
SRKH powinna przyczynić się do poprawy otoczenia
prawnego regulującego funkcjonowanie podmiotów sektora handlu. Powinna też ułatwić
rozwiązywanie kwestii dostępu do rynku niektórych kategorii firm i pracowników
np. pracowników 50+, osób niepełnosprawnych, pracowników spoza granic Polski.
Skład SRKH będzie ewoluował, w zależności od sytuacji rynkowej i potrzeb
Projektu.
Dane
Kontaktowe Rady:
Sektorowa
Rada ds. Kompetencji w Handlu
ul. Trębacka
4
00-074
Warszawa
http://sektorowarada-handel.kigcp.pl/
@: radahandlu@kigcp.pl
Projekt:
Sektorowa Rada ds. kompetencji w handlu, POWR.02.12.00-00-SR15/18-00