Mondelēz International stawia na HARMONY - pozyskiwanie pszenicy do produkcji kultowych ciastek w trosce o środowisko naturalneAndrzej Gantner, wiceprezes i dyrektor generalny PFPŻ ZP biorąc udział w dyskusji panelowej konferencji Mondelez podkreślił wagę zrównoważonego rozwoju przemysłu żywnościowego dla ochrony zasobów naturalnych, w tym istotne wsparcie przez przetwórców zrównoważonej produkcji rolnej.W obliczu zmian klimatycznych każdy z nas staje przed wyzwaniem: w jaki sposób może pozytywnie wpłynąć na naszą planetę? W przypadku międzynarodowych firm odpowiedzią na to pytanie jest strategia zrównoważonego rozwoju, realnie odpowiadająca na potrzeby współczesnego świata. Tak, by biznes na każdym etapie szanował środowisko
naturalne, lokalną społeczność i konsumentów.
Mondelēz International, największy producent ciastek na
świecie, realizuje odpowiedzialne społecznie inicjatywy od lat, dbając m.in. o
to, by pszenica, z której wypiekane są miliony ciastek, pozyskiwana była z
zachowaniem równowagi w przyrodzie i bioróżnorodności.
Działania Mondelez – branżowego lidera w segmencie
ciastek markowych – obejmują również Polskę! Zlokalizowana w Płońsku fabryka
produkuje uwielbiane przez konsumentów ciastka, takie jak Lubisie oraz Delicje,
wykorzystując pszenicę pozyskaną m.in. od polskich rolników, w ramach
międzynarodowego programu zrównoważonego rozwoju Harmony. Inicjatywa, która do tej pory objęła sześć krajów europejskich i blisko 1700
rolników, zobowiązuje nie tylko do zmniejszenia zużycia pestycydów czy dbania o jakość
wody, ale również przeznaczenia części terenów upraw na potrzeby pszczół i motyli.
Firma zapowiedziała, że do 2022 roku wszystkie jej ciastka w Unii Europejskiej
będą produkowane wyłącznie z pszenicy pozyskanej w sposób przyjazny dla środowiska.
W jaki sposób międzynarodowa
firma może zadbać o środowisko naturalne?
-
„Konsumenci
zmieniają swoje codzienne nawyki. Coraz częściej dokładnie czytają etykiety i są
coraz bardziej świadomi zagadnień związanych z ochroną środowiska i
odpowiedzialnym pozyskiwaniem surowców. Przy sklepowych półkach wybierają
marki, które produkowane są z troską o naturę. Inicjatywy związane ze
zrównoważonym rozwojem są dla nich ważne. Dlatego w Mondelez stawiamy na
przemyślane, systemowe podejście i konsekwentnie, krok po kroku, realizujemy
programy takie jak Harmony, które na przestrzeni lat mogą przynieść realną
zmianę”. – mówi Ewa Kosowska, kierownik ds. marketingu kategorii ciastek w
Mondelez Polska.
Doskonałym
przykładem długofalowych działań jest droga obrana przez Mondelēz
International. Firma, której strategia oparta jest na wzmacnianiu świadomości i
dostępu do pożywnych przekąsek, ponad dekadę temu postawiła przed sobą
ambitny cel. Wewnętrzne analizy wykazały, że największy wpływ na
środowisko mają surowce niezbędne do produkcji uwielbianych przez konsumentów produktów. Aż
dwie trzecie z nich to zboża, a przede wszystkim pszenica, szczególnie wrażliwa
na zmiany klimatyczne.
Realna zmiana dla dobra
środowiska
Odpowiedzią
na oczekiwania konsumentów i tak postawiony cel stał się rozpoczęty ponad
dekadę temu we Francji program Harmony. Zakłada on wspieranie bioróżnorodności i dobrych praktyk związanych
z ochroną środowiska w zakresie produkcji pszenicy. Inicjatywa opracowana we
współpracy z organizacjami pozarządowymi, specjalistami w zakresie
ochrony środowiska oraz towarzystwami naukowymi łączy wszystkich uczestników
łańcucha dostaw – rolników, spółdzielnie rolnicze i młyny.
- „Jako największy producent ciastek w Europie
i lider w kategorii ciastek markowych w Polsce[1],
mamy istotną rolę w zapobieganiu zmianom klimatu i niedoborom surowców.
Poprzez promowanie zrównoważonych praktyk rolniczych oraz polepszanie lokalnej
bioróżnorodności chcemy być przykładem dla całej branży. Działając z troską
o środowisko naturalne, pokazujemy naszym konsumentom, że międzynarodowe firmy
mogą wspierać realizowane przez nich indywidualnie działania i podejmować
inicjatywy zmieniające świat na lepsze.” – mówi Flora Schmitlin, kierownik
ds. programu Harmony w Europie.
Szczególną
rolę w programie Harmony odrywają rolnicy, którzy w swoich uprawach ograniczają
ilość zużywanej wody i dwutlenku węgla, dbają o jakość gleby oraz ochronę
bioróżnorodności. W tym celu przeznaczają m.in. 3% terenu upraw na łąki kwietne
lub żywopłoty, które stają się całorocznym źródłem pyłków i nektaru dla
owadów zapylających.
W
ciągu dekady program Harmony objął blisko 1 700 rolników z sześciu europejskich
państw – w tym także z Polski. Wyłącznie w 2017 roku zebrali oni niemal 177
tys. ton pszenicy. Umożliwiało to pokrycie 60% ciastek produkowanych przez
Mondelēz International w Unii Europejskiej. Inicjatywa nieustannie się
rozwija, czego najlepszym potwierdzeniem jest zapowiedź firmy,
że do 2022 roku wszystkie ciastka w UE będą produkowane z pszenicy
Harmony.
Systemowe
działania podejmowane przez lata w ramach realizowanego przez Mondelez programu
miają realny wpływ na środowisko naturalne. W latach 2009-2016 Harmony
doprowadziło do ograniczenia ilości pestycydów stosowanych na polach objętych
programem o 20%[2].
Polska – istotny punkt
na mapie Harmony
-
„Strategia Mondelēz International
w obszarze zrównoważonego rozwoju stawia bardzo mocny akcent na regionalność.
Konsumenci często słyszą o międzynarodowych programach, nie zdając sobie
sprawy, że często, tak jak w przypadku Harmony, są one realizowane niemal w ich
sąsiedztwie. W Polsce Mondelez jest liderem w kategorii ciastek markowych[3],
które produkujemy z surowców pozyskanych z troską o środowisko
naturalne. W ten sposób stwarzamy konsumentom możliwość dokonywania
odpowiedzialnych wyborów.” – dodaje Ewa Kosowska, kierownik ds. marketingu
kategorii ciastek w Mondelez Polska.
W
Polsce program Harmony obejmuje dwóch rolników, których skala działania w
istotny sposób wyróżnia się na tle innych europejskich krajów. W ubiegłym roku
zebrali ponad 11 tys. ton pszenicy. Uprawiane przez nich zboże zajmowało ponad
2000 hektarów, czyli więcej niż 5% wszystkich gruntów przeznaczonych
na program Harmony w całej Europie. Ponad 60 hektarów stanowił obszar
przeznaczony dla pszczół oraz motyli. Na wygospodarowanym terenie większym niż
krakowskie Błonia żyje ponad 400 tys. owadów zapylających.
Pozyskana
przez polskich rolników pszenica umożliwiła produkcję blisko 9 tys. ton mąki,
która następnie trafiła do fabryki w Płońsku, gdzie produkowane są uwielbiane
przez konsumentów Lubisie oraz Delicje, które następnie są sprzedawane nie
tylko w Polsce, ale również w innych krajach na świecie.
Misie Lubisie z logo
Harmony = odpowiedzialny wybór
W
2018 roku na opakowaniach Lubisiów pojawiła się lupka z
czytelnymi i intuicyjnymi piktogramami podkreslającymi proste składniki, takie
jak jajka, mleko i mąka. Istotnym
elementem nowej szaty graficznej jest także informacja, że
ciastka są wzbogacone tylko o naturalne aromaty oraz nie zawierają
barwników i substancji konserwujących. Teraz, dzięki
logotypowi Harmony, gwarantujemy naszym konsumentom, że kluczowy surowiec
niezbędny do ich wypieku został pozyskany z poszanowaniem lokalnej
bioróżnorodności.
-
„Branża spożywcza przechodzi w ostatnich latach prawdziwą rewolucję. Konsumentów
interesuje skład i sposób produkcji ulubionych marek, jakich surowców używa
producent, gdzie i w jaki sposób pozyskanych. Koncerny z branży FMCG, które przewidziały
rosnące potrzeby konsumentów w tym obszarze – takie jak chociażby Mondelēz
International – mogą śmiało budować swoją przewagę konkurencyjną na
odpowiedzialnym pozyskiwaniu surowców, które nie jest dodatkiem czy działaniem
ad hoc, ale kluczowym elementem strategii. Tym bardziej że wypracowanie
odpowiedniego know-how umożliwiającego realizację międzynarodowych inicjatyw
takich jak Harmony wymaga lat. Angażujące się w społecznie odpowiedzialne
działania firmy inspirują do działania całą branżę, a także stają się bardziej
autentyczne dla swoich konsumentów i klientów”. – podsumowuje dr Andrzej
Gantner, dyrektor generalny i wiceprezes
Polskiej Federacji Producentów Żywności.
W
miarę rozwoju inicjatywy, do 2022 roku kolejne produkty z portfolio Mondelez
Polska dołączą do programu Harmony. Do końca tego roku będą to m.in. belVita
oraz ciasteczka Milka Soft Choc&Choc, a także produkowane w fabryce
w Jarosławiu ciastka Petitki i Łakotki.
Mondelez Polska
Mondelez
Polska jest wiodącą̨ firmą branży spożywczej w Polsce, od 27 lat obecną na
naszym rynku. Zatrudnia blisko 4600 pracowników i jest liderem na rynku czekolady
i ciastek markowych w Polsce[4].
Bogata oferta firmy obejmuje znane marki kategorii przekąsek, takie jak:
czekolady: Milka i Alpen Gold, wafelki Prince Polo, batony 3BIT,
ciastka: Milka, OREO, belVita, Petitki, Lubisie, Delicje, San, Łakotki
oraz cukierki i gumy Halls. Mondelez
Polska jest częścią rodziny firm Mondelēz International, Inc. Pod zmienioną
nazwą (dawniej Kraft Foods) funkcjonuje w Polsce od 2013 r.
Mondelēz
International
Mondelēz International, Inc. (NASDAQ:
MDLZ) jest globalnym liderem w kategorii czekolady, ciastek, gum do żucia i
cukierków. MDLZ z przychodami w wysokości około 26 miliardów USD netto, zachęca
ludzi w 150 krajach na całym świecie do spożywania przekąsek w sposób
odpowiedzialny. Jako właściciel kultowych marek takich jak: ciastka Oreo, belVita i LU; czekolady Cadbury Dairy Milk, Milka i Toblerone;
cukierki Sour Patch Kids oraz guma do
żucia Trident, MDLZ odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu
rynku przekąsek na świecie. Mondelēz International jest
członkiem Standard and Poor's 500, Nasdaq 100 i Dow Jones Sustainability Index.
Więcej
informacji jest dostępnych na stronie www.mondelezinternational.com
oraz profilu firmy na Twitterze www.twitter.com/MDLZ.
[1]
Mondelez uzyskał
udział równy
19,8% w Kategorii Produktów Czekoladowych (suma
Tabliczek, Pralin i Wafli Oblewanych Czekoladą), oraz 19.6%
w Kategorii Słodkich Wypieków (włączając Słodkie herbatniki oraz
Miękkie Ciastka o wadze do 75g); Rynek: Cała Polska (suma rynków: Hipermarkety,
Supermarkety bez Dyskontów, Dyskonty, Małe sklepy spożywcze, Średnie
sklepy spożywcze i Duże sklepy spożywcze włączając sieci chemiczne, Sklepy
winno-cukiernicze, Kioski, Stacje benzynowe).
Źródło: Nielsen, Panel Handlu Detalicznego,
sprzedaż wartościowa, okres lipiec 2018 - czerwiec 2019.
[2] Źródło: TFI (wskaźnik
częstotliwości oprysków) obejmujący kampanię Harmony w latach 2009-2016, w
porównaniu ze średnią krajową dla pszenicy z 2008 r. (francuskie Ministerstwo
Rolnictwa)
[3] Mondelez uzyskał udział równy
19,8% w Kategorii Produktów Czekoladowych (suma
Tabliczek, Pralin i Wafli Oblewanych Czekoladą), oraz 19.6%
w Kategorii Słodkich Wypieków (włączając Słodkie herbatniki oraz
Miękkie Ciastka o wadze do 75g); Rynek: Cała Polska (suma rynków: Hipermarkety,
Supermarkety bez Dyskontów, Dyskonty, Małe sklepy spożywcze, Średnie
sklepy spożywcze i Duże sklepy spożywcze włączając sieci chemiczne, Sklepy
winno-cukiernicze, Kioski, Stacje benzynowe).
Źródło:
Nielsen, Panel Handlu Detalicznego, sprzedaż wartościowa, okres lipiec 2018 -
czerwiec 2019.
[4] Mondelez uzyskał
udział równy
19,8% w Kategorii Produktów Czekoladowych (suma
Tabliczek, Pralin i Wafli Oblewanych Czekoladą), oraz 19.6%
w Kategorii Słodkich Wypieków (włączając Słodkie herbatniki oraz
Miękkie Ciastka o wadze do 75g); Rynek: Cała Polska (suma rynków: Hipermarkety,
Supermarkety bez Dyskontów, Dyskonty, Małe sklepy spożywcze, Średnie
sklepy spożywcze i Duże sklepy spożywcze włączając sieci chemiczne, Sklepy
winno-cukiernicze, Kioski, Stacje benzynowe).
Źródło: Nielsen, Panel Handlu Detalicznego,
sprzedaż wartościowa, okres lipiec 2018 - czerwiec 2019.