Koncepcja nowego systemu gospodarki odpadami opakowaniowymi w PolsceWarszawa, 7 sierpnia 2019 r.: Związek Pracodawców EKO-PAK, Polska Federacja Producentów Żywności oraz Związek Pracodawców „Browary Polskie” przedstawiły wspólną koncepcję, jak w Polsce można wdrożyć zasady Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta z uwzględnieniem różnych mechanizmów możliwych dla różnych rodzajów opakowań. Zakłada ona m.in., że koszty selektywnej zbiórki i przygotowania odpadów opakowaniowych do recyklingu będą w znacznie mniejszym stopniu obciążać mieszkańców, a za zagwarantowanie procesu recyklingu odpowiedzialne będą organizacje odzysku opakowań.Główne założenia koncepcji zmiany systemu gospodarki odpadami
opakowaniowymi
W Polsce obowiązki w zakresie
zbierania i zagospodarowania odpadów od mieszkańców spoczywają na gminach,
a wydatki na ten cel pokrywane są obecnie z opłat pobieranych od mieszkańców.
Wdrożenie nowego prawa UE spowoduje jednak, że za selektywną zbiórkę odpadów opakowaniowych
i przygotowanie tych odpadów do recyklingu nie będą już płacili mieszkańcy. Ta
część wydatków samorządów gminnych na gospodarkę odpadami pokrywana będzie
przez działające w imieniu producentów organizacje odzysku opakowań.
Dla skutecznego systemu gospodarki
odpadami znaczenie ma przede wszystkim jakość selektywnej zbiórki u mieszkańców, mająca decydujący wpływ na ilość odpadów opakowaniowych
przyjętych do recyklingu. Dlatego istotne jest ustalenie kryteriów
jakościowych, określających kiedy odpad uznaje się za selektywnie zebrany.
Koncepcja proponuje stopniowe zaostrzanie stopnia dopuszczalnych
zanieczyszczeń, od maksymalnie 25% w 2021 r. do poziomu 15% w roku 2025.
Kontrola odbywałaby się tu dwuetapowo: firma odbierająca selektywnie zebrane odpady
dokonywać będzie oceny zawartości worka lub pojemnika, a instalacja kontrolować
będzie stopień zanieczyszczeń, sprawdzając czy nie przekracza określonego
poziomu.
Konieczność weryfikacji jakości
odbieranych od mieszkańców odpadów wynika z bardzo ważnej roli recyklerów,
wzmocnionej dodatkowo przez znowelizowane dyrektywy odpadowe Unii Europejskiej.
To od recyklerów zależeć będzie, czy odpad zostanie przyjęty do recyklingu i
czy dzięki temu zostaną osiągnięte tego recyklingu poziomy, a zanieczyszczony
odpad jest dla recyklerów bezużyteczny.
Wsparciem dla przygotowywanej już digitalizacji
procesu sprawozdawczego gospodarki odpadami, czyli Bazy Danych o Odpadach (BDO), będzie kontrola każdego uczestnika rynku w zakresie
prawidłowości stosowanych procedur. Konieczne jest wprowadzenie obowiązku
przeprowadzania audytów EMAS nie tylko przez recyklerów, ale także przez organizacje
odzysku opakowań, firmy odbierające odpady komunalne od mieszkańców oraz
instalacje przetwarzające te odpady. Gminy będą natomiast podlegać kontroli Regionalnych
Izb Obrachunkowych w zakresie zasadności i celowości wydatków ponoszonych na
cele związane z realizacją zadania własnego w zakresie utrzymania czystości i
porządku na swoim terenie.
Choć odbiór i zagospodarowanie
odpadów od mieszkańców jest ustawowym obowiązkiem gmin, to w rzeczywistości
zadania te wykonują wyspecjalizowane przedsiębiorstwa wyłaniane np. w drodze
zamówienia publicznego (przetargu). Finansowanie z Rozszerzonej
Odpowiedzialności Producenta powinno więc trafić bezpośrednio do takich podmiotów,
gdyż to one stanowią rzeczywiste centra kosztowe związane operacyjnie z odbiorem
i przygotowaniem do recyklingu odpadów opakowaniowych.
Po wyłonieniu podmiotów
odpowiedzialnych za realizację procesów związanych z gospodarką odpadami
komunalnymi, gmina będzie tworzyć z tymi podmiotami grupę komunalną, której
stanie się formalnym reprezentantem. Z takimi grupami umowy zawiązywać będą organizacje
odzysku opakowań a umów takich dana organizacja zawrze tyle, ile będzie to
konieczne do realizacji poziomów recyklingu zgodnie z przejętymi od producentów
obowiązkami.
Organizacje odzysku opakowań będą
pokrywać co najmniej 80 kosztów netto selektywnej zbiórki i przygotowania do
recyklingu odpadów opakowaniowych. Realizacja płatności nastąpi po
zatwierdzeniu wszystkich sprawozdań oraz pomyślnym wyniku audytów EMAS i będzie
realizowana oddzielnie dla każdej frakcji odpadów opakowaniowych.
W przypadku, jeśli jakiekolwiek sprawozdanie nie zostanie zatwierdzone lub
audyt wykaże nieprawidłowości, płatność nie nastąpi. Ten mechanizm wymusza na
wszystkich uczestnikach skoncentrowanie na jakości procesu i pozyskaniu jak
największej masy surowców wtórnych o wysokiej jakości.
Taki model finansowania wymaga jednak
przejrzystej sprawozdawczości przychodowo – kosztowej od firm odbierających
odpady od właścicieli nieruchomości i instalacji przygotowujących odpady do
recyklingu. Dlatego koncepcja zakłada obowiązek sprawozdawania gminom
ponoszonych kosztów zbiórki i zagospodarowania odpadów komunalnych
w podziale na poszczególne frakcje odpadów oraz przychodów ze sprzedaży
surowców wtórnych. Gmina będzie publikować te sprawozdania w Biuletynie Informacji
Publicznej z uwzględnieniem kosztów poniesionych na edukację mieszkańców.
Najważniejszą zmianą w stosunku do
obecnych zadań uczestników rynku będzie znaczące zwiększenie odpowiedzialności organizacji
odzysku opakowań. Będą one musiały pozyskać recyklerów, do których skierowane
zostaną odpady, co zdejmie z instalacji (zwłaszcza małych) konieczność
poszukiwania odbiorcy na niewielkie ilości lub trudne do recyklingu rodzaje odpadów surowcowych. Co więcej, jeśli podyktowane
będzie to potrzebami producentów, organizacje
odzysku opakowań będą też zajmowały się zapewnieniem surowców wtórnych do
wyrobu nowych opakowań.
Koncepcja nie ogranicza się jednak
tylko do modelu wdrożenia zasady Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta, w sposób rzetelny i zgodny z zapisami znowelizowanych dyrektyw odpadowych. Jej
istotą jest usprawnienie całego systemu gospodarki odpadami komunalnymi, aby
wszystkie elementy tego systemu ze sobą sprawnie współpracowały.
Opracowana przez trzy wiodące
organizacje gospodarcze koncepcja utrzymuje także i rozwija wyróżniające się na
tle innych krajów elementy, takie jak obrót komercyjny niektórymi odpadami
opakowaniowymi, formy zagospodarowania opakowań wielomateriałowych poprzez
dobrowolne porozumienia czy systemy kaucyjne ponownego wykorzystania opakowań
zwrotnych, realizowane głównie przez browary.
Do pobrania:
Informacja prasowa
Prezentacja koncepcji