Polski pakt na rzecz zrównoważonego wykorzystywania tworzyw sztucznychWłaśnie powstał Polski Pakt na rzecz zrównoważonego wykorzystywania tworzyw sztucznych. Zawiązała go grupa firm wprowadzających na rynek produkty w opakowaniach z tworzyw sztucznych i firmy związane z łańcuchem wartości opakowań – liderzy swoich branż, a także organizacje branżowe i pozarządowe. Celem Paktu jest wypracowanie sposobów na bardziej zrównoważone wykorzystywanie tworzyw sztucznych w polskiej gospodarce.Deklaracja
powołania Paktu została podpisana 16 kwietnia 2019 roku przez firmy i organizacje: ALPLA Poland, Carrefour
Polska, Coca-Cola HBC Polska, Coca-Cola Poland Services, CSR Consulting,
Global Compact Network Poland, Grupa Spółek Danone w Polsce, Nestlé Polska,
PepsiCo Poland, Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań, Santander Bank Polska,
Unilever Polska i WWF Polska.
Do Rady Konsultacyjnej Paktu należą: Krajowa Izba
Gospodarcza Przemysł Rozlewniczy, Polska Federacja Producentów Żywności Związek
Pracodawców, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji i Polski Związek
Przetwórców Tworzyw Sztucznych.
Inicjatorem powołania Paktu jest CSR Consulting.
Sygnatariusze
Paktu zobowiązali się do końca 2019 roku stworzyć
Mapę Drogową przejścia na bardziej zrównoważone wykorzystywanie tworzyw
sztucznych w Polsce. Do pracy nad dokumentem zaproszą szerokie grono podmiotów,
aby dokument traktował temat kompleksowo i w sposób pogłębiony.
W kolejnych latach sygnatariusze
Paktu będą promować rozwiązania zapisane w Mapie Drogowej i zachęcać firmy
do podjęcia dobrowolnych zobowiązań w tym zakresie. Będą również upowszechniać
przykłady dobrych praktyk firm, tak aby stały się one częścią codziennej
praktyki biznesowej jak największej liczby przedsiębiorstw w Polsce.
Inicjatywa
prowadzona jest w ramach Kampanii 17 Celów, mobilizującej biznes w Polsce do
podjęcia działań na rzecz realizacji Agendy 2030.
W
ostatnich miesiącach znacznie wzrosło zainteresowanie tematem bardziej
zrównoważonego wykorzystywania tworzyw sztucznych – zarówno wśród biznesu, jak
i konsumentów. Widać wyraźne przyspieszenie prac legislacyjnych Unii
Europejskiej w tej kwestii. Niedawno przegłosowana przez europarlamentarzystów
dyrektywa w sprawie ograniczenia wpływu niektórych produktów z tworzyw
sztucznych na środowisko, pakiet zmian dyrektyw odpadowych i działania na
rzecz gospodarki obiegu zamkniętego oznaczają dla biznesu konieczność dużych
zmian i znalezienia nowych, innowacyjnych rozwiązań.
Małgorzata
Greszta, Partner Zarządzająca CSR Consulting – inicjatorka powstania Paktu oraz Kampanii 17
Celów, powiedziała:
Bardzo
mnie cieszy powstanie kolejnej międzysektorowej inicjatywy w ramach Kampanii 17
Celów, która mobilizuje polski biznes do podjęcia działań na rzecz Agendy 2030.
Osiągnięcie Celów zawartych w Agendzie nie jest bowiem możliwe bez aktywnego
zaangażowania przedsiębiorstw i międzysektorowej współpracy.
Przed sygnatariuszami
Paktu stoi trudne, ambitne zadanie stworzenia strategicznego planu bardziej zrównoważonego wykorzystywania tworzyw
sztucznych w polskiej gospodarce. W Mapie Drogowej opiszemy kierunki działania
i przykłady dobrych praktyk i rozwiązań. Chcemy, aby stała się ona
przewodnikiem i inspiracją do działania dla jak największej liczby podmiotów na
polskim rynku. Dziś, w obliczu wyzwań środowiskowych przed jakimi stoimy, czas już
na konkretne działania.
Polski
Pakt na rzecz zrównoważonego wykorzystywania tworzyw sztucznych przyczynia się
do realizacji 12. Celu Zrównoważonego Rozwoju, który wyznacza ramy
odpowiedzialnej konsumpcji i produkcji. Stanowi także krok w stronę
osiągnięcia Celu 9. dotyczącego innowacji w przemyśle i Celu 14. dotyczącego
ochrony życia pod wodą. Jego podstawą jest Cel 17.: Partnerstwo na rzecz Celów,
bez którego nie byłoby tej inicjatywy.
Strona
internetowa Paktu: https://kampania17celow.pl/wydarzenia/polski-pakt
Kontakt
Aleksandra Kretkowska
e-mail: aleksandra.kretkowska@csr-consulting.pl
tel. 881 090 576
CSR Consulting, ul. Pelplińska 8B, 01-683 Warszawa
Więcej informacji:
Kampania 17 Celów
Kampania 17 Celów mobilizuje
polski biznes do podjęcia działań na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego
Rozwoju i wykorzystania szans biznesowych płynących z Agendy 2030. Kampania
prowadzona jest w szerokim partnerstwie firm i instytucji pod patronatem
Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, pokazując jak w praktyce może
wyglądać międzysektorowa współpraca na rzecz Agendy. W roku 2019 prowadzona
jest III edycja Kampanii. Do jej celów należy realizacja jak największej liczby
inicjatyw na rzecz Agendy 2030, a także wypracowanie wskaźników mierzenia ich
efektów wraz z Głównym Urzędem Statystycznym.
Portal Kampanii 17 Celów: https://kampania17celow.pl/kampania-17-celow
CSR Consulting
CSR Consulting specjalizuje się w strategicznym
doradztwie w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu
i zrównoważonego rozwoju. Od 12 lat wspiera największe firmy
w Polsce w budowaniu pozycji lidera CSR i inspiruje
do wdrażania odpowiedzialnych rozwiązań. Najnowsze projekty firmy, takie
jak Kampania 17 Celów, Centrum Zrównoważonych Opakowań czy Koalicja
5 Frakcji prowadzone są w szerokim partnerstwie. Dzięki nim
na polskim rynku pojawiają się nowe koncepcje i rozwiązania
w zakresie zrównoważonego rozwoju.