Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Andrzej Gantner: Widać trend na clean label oraz na żywność ekologiczną (wideo)
Widać bardzo silny wzrost sprzedaży żywności ekologicznej, widać też trend na clean label, czyli na produkty o najmniejszej ilości składników i najmniejszej ilości dodatków do żywności - mówi Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności w wywiadzie dla Portalu Spożywczego.

Zobacz wywiad na stronie www.portalspozywczy.pl>>

Jakie zauważają Państwo najważniejsze trendy konsumenckie?


Widać bardzo silny wzrost sprzedaży żywności ekologicznej, aczkolwiek jest to cały czas relatywnie niski udział w rynku i to warto zaznaczyć, natomiast bardzo wyraźnie widać różnicowanie się tego segmentu – mamy coraz więcej najróżniejszych produktów, mamy właściwie też produkty egzotyczne - cytryny i banany ekologiczne, ziemniaki ekologiczne nie tylko z Polski. Mamy również całkiem przetworzone produkty, które również składają się z surowców ekologicznych, także widać wyraźnie ten trend.


Niestety widać też, że nie do końca jesteśmy w stanie nadążyć za dużymi graczami - chociażby z Niemiec czy z innych krajów. Często zdarza się tak, że nasze surowce, których nie mamy zbyt dużo – bo w Polsce produkcją ekologiczną zajmuje się ok. 26 tys. gospodarstw rolnych - idą za granicę jako część naszego eksportu. Wracają zaś do nas w postaci przetworzonych produktów, a marża na tych produktach jest dużo dużo wyższa niż na samych surowcach. Myślę więc, że to jest trochę ze stratą dla Polskich producentów surowców ekologicznych, szczególnie dla rolników.


Mamy też inny trend związany z poszukiwaniem tego, co się nazywa clean label, czyli produkty o najmniejszej ilości składników i najmniejszej ilości dodatków do żywności, produkty dosyć prosto zapakowane, nawiązujące do prostoty żywności, bo tego poszukują konsumenci i widać wyraźnie, że ten trend jest w napojach słodyczach, płatkach śniadaniowych, wędlinach. Widać, że ten trend się dosyć szybko rozwija.


Następny trend to są produkty "bez", np. bez laktozy i bez glutenu. To jest trend polegający na modach żywieniowych, czasem jest uzasadniony, a czasem nie. Na tych modach można dużo zarobić, ponieważ tego typu produkty są dużo droższe. Ale są też pozytywne objawy tego trendu, ponieważ jest większa dostępność tego typu żywności dla osób, które jej potrzebują. Innym trendem jest zwiększenie zainteresowania konsumentów żywnością funkcjonalną, która coś dodatkowo wnosi do naszego zdrowia.


Przykładem innowacyjności  producentów żywności jest np. chleb bez mąki czy bez glutenu lub chleby z najróżniejszymi dodatkami. To jest bardzo duża nisza, ponieważ ceny specjalnego chleba mogą być dużo wyższe. Produkty tradycyjne i regionalne również odnoszą sprzedażowe sukcesy, m.in dlatego, że są dobrze opisane i sprzedawane w dużych sieciach handlowych.


Źródło: Portal spożywczy.


Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij