Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Jak skutecznie walczyć z producentami produktów „naśladujących”?
Brak uwagi, mechaniczne zachowanie podczas dokonywania zakupu, a także niedoskonałości pamięciowe – to główne „słabości” konsumentów, które konsekwentnie wykorzystują producenci tzw. produktów naśladujących. Czy łatwo dajemy wprowadzać się w błąd? Jakie konsekwencje prawne ponoszą producenci?

Czy na pewno wiesz co kupujesz?

Istnienie na rynku tzw. produktów naśladujących to fakt znany nie od dziś. Na półkach sklepowych pojawia się coraz więcej produktów, które swoim wyglądem, kształtem, a nawet nazwą próbują podszywać się pod produkty oryginalne. Producenci bazują głównie na niedoskonałościach pamięciowych, a także braku uwagi oraz mechanicznym zachowaniu konsumentów podczas dokonywania zakupów. W efekcie konsumenci często nie zdają sobie nawet sprawy z omyłkowych decyzji zakupowych.

 

W Polsce, aż 32% konsumentów nie potrafi odróżnić produktu naśladującego od oryginalnego, a 12% nie zdaje sobie w ogóle sprawy z istnienia produktów naśladujących (dane Stowarzyszenia ProMarka, źródło: Serwis PAP).

 

Decyduje kolor opakowania

Przeprowadzane w ostatnich latach badania konsumentów, m.in. z wykorzystaniem nowoczesnych technik śledzenia wzroku, pozwalają na sformułowanie kilku interesujących wniosków:

  • cechą produktu, na którą najczęściej zwracamy uwagę podejmując decyzje o zakupie, jest jego kolor,
  • towar „naśladujący” umieszczony na półce, często jest postrzegany przez konsumenta wcześniej niż towar oryginalny, tworząc tym samym pewną korzyść dla tego pierwszego,
  • w przypadku umieszczenia na półce towaru oryginalnego oraz „naśladującego”, w 20% przypadków konsumenci mylą się podejmując decyzję zakupową,
  • umieszczenie na półce jedynie produktów „naśladujących”, zwiększa liczbę pomyłek aż do 64%,
  • osobami najbardziej narażonymi na podejmowanie omyłkowych decyzji zakupowych są osoby starsze oraz osoby z dysfunkcjami wzroku.

Produkty „naśladujące” stanowią coraz większy problem dla producentów wyrobów oryginalnych (markowych). Z unijnych danych wynika, że co roku wartość obrotu towarami „udającymi oryginalne produkty” przekracza 300 mld euro, czyli ok. 2,5% całego światowego handlu.

 

Jak skutecznie chronić się przed producentami produktów „naśladujących”

Działania producentów produktów „naśladujących” mogą polegać zarówno na wytwarzaniu i wprowadzaniu do obrotu takich produktów, jak i próbach uzyskania praw ochronnych na oznaczenia umieszczane na opakowaniach tego rodzaju produktów. W związku z tym warto podejmować zarówno działania prewencyjne jak i działania prawne o charakterze ofensywnym. Do działań prewencyjnych należy zaliczyć w szczególności stałe monitorowanie nowych zgłoszeń znaków towarowych wpływających do Urzędów Patentowych. Monitorowanie umożliwia uzyskiwanie informacji na temat działań określonych firm (np. związanych z planowanym wprowadzeniem na rynek nowego produktu), daje także możliwość wystąpienia do Urzędu Patentowego ze sprzeciwem wobec zgłoszenia, w sytuacji gdy zgłoszony znak towarowy narusza nasze prawa, w szczególności prawo do wcześniejszego znaku towarowego. Z uwagi na ogromną ilość nowych zgłoszeń znaków towarowych, a także pewne trudności z odpowiednim interpretowaniem istnienia ewentualnej kolizji zgłoszonego znaku ze znakiem wcześniejszym, warto powierzyć monitorowanie znaków profesjonalnej kancelarii patentowej.

 

W sytuacji gdy produkty „naśladujące” istnieją już na rynku, producenci produktów oryginalnych mogą korzystać z szeregu instrumentów prawnych, przewidzianych m.in. w ustawie Prawo własności przemysłowej jak i ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Instrumenty te umożliwiają m.in. występowanie z żądaniem zaprzestania naruszania, co w praktyce może oznaczać wycofanie określonych produktów z rynku, jak i żądaniem naprawienia wyrządzonej szkody.

Odpowiednio skoordynowane działania prewencyjne oraz konsekwentne reagowanie na naruszenia praw producentów produktów oryginalnych nie tylko gwarantują bezpieczeństwo prawne ale także wpływają realnie na siłę i wartość marek produktów oryginalnych.

 

Po więcej informacji na temat ochrony własności intelektualnej zapraszamy na www.patpol.pl

Maciej Priebe – rzecznik patentowy, Patpol Kancelaria Patentowa sp. z o.o.


Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij