Jak skutecznie walczyć z producentami produktów „naśladujących”?Brak uwagi, mechaniczne zachowanie podczas dokonywania zakupu, a także niedoskonałości pamięciowe – to główne „słabości” konsumentów, które konsekwentnie wykorzystują producenci tzw. produktów naśladujących. Czy łatwo dajemy wprowadzać się w błąd? Jakie konsekwencje prawne ponoszą producenci?
Czy na pewno wiesz co
kupujesz?
Istnienie na rynku tzw. produktów
naśladujących to fakt znany nie od dziś. Na półkach sklepowych pojawia się
coraz więcej produktów, które swoim wyglądem, kształtem, a nawet nazwą próbują
podszywać się pod produkty oryginalne. Producenci bazują głównie na
niedoskonałościach pamięciowych, a także braku uwagi oraz mechanicznym
zachowaniu konsumentów podczas dokonywania zakupów. W efekcie konsumenci często
nie zdają sobie nawet sprawy z omyłkowych decyzji zakupowych.
W Polsce, aż 32% konsumentów nie potrafi
odróżnić produktu naśladującego od oryginalnego, a 12% nie zdaje sobie w ogóle
sprawy z istnienia produktów naśladujących (dane Stowarzyszenia ProMarka,
źródło: Serwis PAP).
Decyduje kolor opakowania
Przeprowadzane w ostatnich latach badania
konsumentów, m.in. z wykorzystaniem nowoczesnych technik śledzenia wzroku,
pozwalają na sformułowanie kilku interesujących wniosków:
- cechą
produktu, na którą najczęściej zwracamy uwagę podejmując decyzje o
zakupie, jest jego kolor,
- towar
„naśladujący” umieszczony na półce, często jest postrzegany przez
konsumenta wcześniej niż towar oryginalny, tworząc tym samym pewną korzyść
dla tego pierwszego,
- w
przypadku umieszczenia na półce towaru oryginalnego oraz „naśladującego”,
w 20% przypadków konsumenci mylą się podejmując decyzję zakupową,
- umieszczenie
na półce jedynie produktów „naśladujących”, zwiększa liczbę pomyłek aż do
64%,
- osobami
najbardziej narażonymi na podejmowanie omyłkowych decyzji zakupowych są
osoby starsze oraz osoby z dysfunkcjami wzroku.
Produkty „naśladujące” stanowią coraz
większy problem dla producentów wyrobów oryginalnych (markowych). Z unijnych
danych wynika, że co roku wartość obrotu towarami „udającymi oryginalne produkty”
przekracza 300 mld euro, czyli ok. 2,5% całego światowego handlu.
Jak skutecznie chronić się przed producentami produktów „naśladujących”
Działania
producentów produktów „naśladujących” mogą polegać zarówno na wytwarzaniu i
wprowadzaniu do obrotu takich produktów, jak i próbach uzyskania praw
ochronnych na oznaczenia umieszczane na opakowaniach tego rodzaju produktów. W
związku z tym warto podejmować zarówno działania prewencyjne jak i działania
prawne o charakterze ofensywnym. Do działań prewencyjnych należy zaliczyć w
szczególności stałe monitorowanie nowych zgłoszeń znaków towarowych
wpływających do Urzędów Patentowych. Monitorowanie umożliwia uzyskiwanie
informacji na temat działań określonych firm (np. związanych z planowanym
wprowadzeniem na rynek nowego produktu), daje także możliwość wystąpienia do
Urzędu Patentowego ze sprzeciwem wobec zgłoszenia, w sytuacji gdy zgłoszony
znak towarowy narusza nasze prawa, w szczególności prawo do wcześniejszego
znaku towarowego. Z uwagi na ogromną ilość nowych zgłoszeń znaków towarowych, a
także pewne trudności z odpowiednim interpretowaniem istnienia ewentualnej
kolizji zgłoszonego znaku ze znakiem wcześniejszym, warto powierzyć
monitorowanie znaków profesjonalnej kancelarii patentowej.
W sytuacji
gdy produkty „naśladujące” istnieją już na rynku, producenci produktów
oryginalnych mogą korzystać z szeregu instrumentów prawnych, przewidzianych
m.in. w ustawie Prawo własności przemysłowej jak i ustawie o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji. Instrumenty te umożliwiają m.in. występowanie z
żądaniem zaprzestania naruszania, co w praktyce może oznaczać wycofanie
określonych produktów z rynku, jak i żądaniem naprawienia wyrządzonej szkody.
Odpowiednio
skoordynowane działania prewencyjne oraz konsekwentne reagowanie na naruszenia
praw producentów produktów oryginalnych nie tylko gwarantują bezpieczeństwo
prawne ale także wpływają realnie na siłę i wartość marek produktów
oryginalnych.
Po więcej
informacji na temat ochrony własności intelektualnej zapraszamy na www.patpol.pl
Maciej
Priebe – rzecznik patentowy, Patpol Kancelaria Patentowa sp. z o.o.
pełna lista aktualności
|