Andrzej Gantner na Food Show 2017: Polska powinna dbać o europejski rynek żywnościJeśli chodzi o polski eksport, to jesteśmy w miejscu, w którym mieliśmy być – nie da się zdobywać rynku w nieskończoność, poza tym rynek łatwiej jest zdobyć niż utrzymać. Polska jest obecnie w momencie utrzymania rynku. Mamy ponad 80 proc. eksportu na rynek europejski i nic się ostatnio nie zmieniło – powiedział Andrzej Gantner, Dyrektor Generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności podczas debaty "Żywność - najlepsza wizytówka promocyjna Polski" w trakcie Food Show - nowego wydarzenia biznesu spożywczego, branży HoReCa oraz sektora kulinariów, które odbywa się w Katowicach w dniach 16-18 marca 2017 roku.Rynek wewnętrzny UE wykazuje tendencje nasycenia i do rozpadania się.
Powstają pozataryfowe bariery w handlu, które w nas uderzają -
powiedział Andrzej Gantner, Dyrektor Generalny Polskiej Federacji
Producentów Żywności.
Tłumaczył, że nie jest łatwo wejść z polską żywnością na rynki
pozaeuropejskie. - Złudne mniemanie o tym, że rynek trzeci tylko czeka,
aby zjeść polskie jabłka czy kiełbasę, rozwiało się. Mamy bariery
logistyczne, historyczne i kulturowe – na trzecie rynki jest nam dużo
trudniej się przebić – mówił Gantner.
Jego zdaniem stykamy się z barierą ceny – okazuje się, że powoli
przestajemy być konkurencyjni cenowo. – Jesteśmy obecnie w trudnym
punkcie – ale z drugiej strony to nie jest tak, że 1 proc. przyrostu to
jest wielki problem – mówił.
– Jedną z najważniejszych pozycji eksportowych polskiego przemysłu
spożywczego jest tytoń i wyroby tytoniowe. A jednym z głównym produktów,
które wysyłamy do Czech, jest olej rzepakowy – mówił Andrzej Gantner.
– Obecnie nie ma recepty na to, co dalej z polskim eksportem. Mamy
dwa rynki – UE i reszta. Jeśli chodzi o UE –Polska musi pilnować
swobodnego przepływu handlowego. Musimy powstrzymać bariery, na jakie
napotykamy w Czechach czy we Francji – tłumaczył.
Dodał, że Polska powinna dbać o wspólny europejski rynek i
uczestniczyć w procesie budowania wspólnej marki, która się nazywa
europejską żywnością.
– Co oznacza europejska żywność w krajach trzecich? Otóż ta żywność
jest jakościowo bardzo dobra i bezpieczna. My próbujemy to
wykorzystywać, ale spójrzmy na to, jak wygląda wsparcie eksportu w
Niemczech? To jest wsparcie systemowe, poprzez bardzo dobrą organizację
Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji oraz zabezpieczeń transakcji. Do
tego jako Polska powinniśmy dążyć – powiedział Andrzej Gantner.
pełna lista aktualności
|