Parlament Europejski chce bronić rolników przed nieuczciwymi praktykami handlowymiW przyjętej na początku czerwca br. rezolucji Parlament wezwał Komisję Europejską do przygotowania projektu przepisów dotyczących nieuczciwych praktyk handlowych (NPH) w łańcuchu dostaw żywności, aby zapewnić należne dochody rolnikom a konsumentom szeroki wybór produktów. Nowe zasady miałyby ustanowić uczciwe i przejrzyste relacje między producentami żywności, dostawcami i dystrybutorami i przeciwdziałać nadprodukcji i marnotrawstwu żywności."Podejmowane do tej pory
inicjatywy nie były skuteczne. Dlatego dajemy więcej sugestii. Potrzeba więcej
wysiłku, aby poprawić stosunki między dostawcami oraz supermarketami i
hipermarketami, zwłaszcza, gdy chodzi o minimalizację tzw. czynnika strachu.
Apelujemy również do Komisji Europejskiej by zrobiła więcej, jeśli chodzi o
nowe narzędzia, które powinny nam pomóc, aby przeciwdziałać nieuczciwym
praktykom handlowym", powiedział sprawozdawca Parlamentu Edward
Czesak (ECR, PL). "Wszyscy gracze w łańcuchu dostaw żywności powinni cieszyć
się tymi samymi prawami", dodał.
Rezolucja, przyjęta 600 głosami,
przy 48 głosach przeciwnych i 24 wstrzymujących się, wzywa do pilnego
zapewnienia równowagi między dochodami a wpływami w łańcuchu dostaw żywności
tak, aby poprawić pozycję konkurencyjną rolników. Posłowie zauważają, że
sprzedaż poniżej kosztów produkcji i poważne nadużycie, jakim jest sprzedaż
przez wielkie sieci handlowe w ramach kampanii reklamowych produktów
żywnościowych takich jak nabiał, owoce i warzywa po niższej cenie, zagraża
długoterminowej zrównoważonej produkcji tych produktów w UE.
NPH w sektorze żywnościowym
uderzają przede wszystkim w rolników i w małe i średnie przedsiębiorstwa, które
niejednokrotnie zmuszone są do sprzedaży ze stratą, bo przegrywają negocjacje
cenowe z silniejszymi podmiotami, np. gdy musza ponosić koszty obniżek i
rabatów w supermarketach. NPH mają też poważne negatywne skutki dla konsumentów
końcowych ograniczając wybór produktów i dostęp do nowych i innowacyjnych
towarów.
Zasady trzeba
"egzekwować" by pokonać u dostawców "czynnik strachu"
Posłowie zauważają, że dotychczas mechanizmy dobrowolne i samoregulacyjne
przyniosły jedynie "ograniczone rezultaty" ponieważ nie są właściwie
egzekwowane i nie zapewniają dostatecznej reprezentacji rolników. Nie działają
w oparciu o bezstronne struktury zarządzania i nie pozwalają na rozstrzyganie
konfliktów interesów między stronami, a istniejące mechanizmy rozstrzygania
sporów nie uwzględniają obecności „czynnika strachu” wśród dostawców. Posłowie
uważają, że aby uporać się z problemem nieuczciwych praktyk handlowych i
zapewnić europejskim rolnikom i konsumentom uczciwe warunki sprzedaży i kupna,
niezbędne są "ramy prawne na szczeblu UE".
Parlament jest zdania, że tak
zwana "Inicjatywa łańcucha dostaw" oraz inne krajowe i unijne systemy
dobrowolne powinny być promowane, jednak by okazać się skuteczne, muszą
funkcjonować w połączeniu ze skutecznymi i solidnymi mechanizmami egzekwowania
przepisów w państwach członkowskich. Przepisy te powinny być koordynowane na
szczeblu UE i zapewniać anonimowość skarg i umożliwiać odstraszające sankcje.
Posłowie zachęcają przedsiębiorstwa z branż produkcyjnych i handlowych, w tym
organizacje rolników, do uczestnictwa w tych dobrowolnych inicjatywach.
Więcej na temat NPH
Wśród NPH zgłaszanych organom
kontrolnym przez podmioty gospodarcze uczestniczące w łańcuchu dostaw produktów
spożywczych wymieniane są na przykład opóźnienia w płatnościach; ograniczenia w
dostępie do rynku; jednostronne zmiany postanowień umowy z mocą wsteczną; nagłe
i nieuzasadnione zerwanie umowy; nieuczciwe przeniesienie ryzyka handlowego;
pobieranie opłat za fikcyjne usługi; odmowa zawarcia umowy w formie pisemnej;
przenoszenie kosztów promowania towarów w obszarach sprzedaży oraz kosztów
transportu i magazynowania na dostawców.
W Unii funkcjonują już
przepisy dotyczące nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez
przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku wewnętrznym (dyrektywa Parlamentu
Europejskiego i Rady 2005/29/WE), nie ma przepisów mających na celu zwalczanie
nieuczciwych praktyk pomiędzy różnymi podmiotami uczestniczącymi w łańcuchu
dostaw na rynku rolno-spożywczym. NPH jedynie częściowo są objęte prawem
konkurencji. 99,1% przedsiębiorstw w sektorze produktów spożywczych i napojów
stanowią MŚP i mikroprzedsiębiorstwa.
Źródło: PE
pełna lista aktualności
|