Polskie słodycze podbijają ChinyPolskie słodycze cieszą się w Chinach coraz większym uznaniem, podobnie zresztą jak w innych krajach azjatyckich - powiedził PAP dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności Andrzej Gartner. Rynek słodyczy w Polsce jest wart około 13 mld zł, to około 1 proc. rynku globalnego.Jeśli
chodzi o spożycie słodyczy, w czołówce są m.in.
Szwajcaria - 10 kg na osobę rocznie oraz Norwegia - 9 kg. Statystyczny Polak
zjada 3 kg słodyczy rocznie. 80 proc. polskiego eksportu słodyczy trafia do Unii Europejskiej, a pozostałe
20 proc. - przede wszystkim do Chin i innych krajów azjatyckich oraz - już
tradycyjnie - do krajów arabskich. "Chiński rynek jest olbrzymi, nasze
słodycze cieszą się tam coraz większym uznaniem, zresztą jak w całej Azji.
Kraje azjatyckie uznają, że europejska - w tym polska - żywność jest bardzo
dobrej jakości" - mówi Gartner.
Podkreśla, że rynek słodyczy opiera się poniekąd na markach produktów.
"Wykreowanie marki w słodyczowym segmencie czekoladowym to potężna
inwestycja. Polskie firmy ciągle mają z tym problemy, nie jest tak łatwo. (...)
Bardzo dużą barierą, jeśli chodzi o producentów polskich, a także szerzej -
europejskich, są różnice w cenie surowca. W krajach trzecich cukier jest
tańszy, to powoduje ich przewagę konkurencyjną. Mamy nadzieję, że zniesienie
kwot cukrowych, które ma nastąpić w 2017 r., znacząco przyczyni się do
podniesienia konkurencyjności przemysłu słodyczowego" - dodaje Gartner.
Komisja Europejska zapowiedziała zniesienie od 2017 roku limitowania produkcji
cukru u UE. Polska nie będzie musiał eksportować wyprodukowanego ponad limit
cukru, a będzie mogła go przeznaczyć na rynek wewnętrzny.
W kwietniu w Warszawie odbędzie się trzecia już edycja targów WorldFood Warsaw.
W ubiegłej edycji wzięli udział przedstawiciele biznesu z 48 krajów świata.
Organizatorzy targów podkreślają, że choć większość polskiego eksportu trafia
na rynek UE, to od dwóch lat podbijamy również Chiny oraz koncentrujemy się na
krajach Bliskiego Wschodu. Sprzedaż słodyczy do Chin w 2014 r. zwiększyła się
niemal 14-krotnie i przekroczyła 60 mln euro - czytamy w komunikacie WorldFood
Warsaw.
PFPZ/PAP/ksem/
pełna lista aktualności
|