PepsiCo obniża o jedną czwartą zużycie energii i wody w swoich zakładach w PolscePepsiCo odnotowało wymierne sukcesy w ograniczaniu wpływu swoich czterech polskich zakładów na środowisko. W ciągu ostatnich 6 lat firma obniżyła zużycie energii i wody na jednostkę gotowego produktu średnio o jedną czwartą. Ponad 99% odpadów produkcyjnych PepsiCo trafia do recyklingu.PepsiCo Poland produkuje napoje w
swoich zakładach w Żninie i Michrowie k. Grójca oraz słone przekąski w
Grodzisku Mazowieckim i Tomaszowie Mazowieckim. Zgodnie z filozofią „Performance
with Purpose”, firma dokłada starań, aby jej działania miały pozytywny wpływ na
otoczenie. Elementem tej filozofii jest ograniczanie wpływu działalności
PepsiCo na środowisko naturalne.
Innowacyjne rozwiązania z myślą o
środowisku
W zakładach PepsiCo produkujących przekąski w Tomaszowie Mazowieckim i Grodzisku
Mazowieckim za pomocą innowacyjnych instalacji odzyskuje się ciepło z linii
produkcyjnych. Instalacja odzyskująca energię cieplną w Tomaszowie ma moc
100 kW ciepła, natomiast w Grodzisku, gdzie w wysokiej temperaturze smaży się
chipsy ziemniaczane, instalacja osiąga moc do 2MW ciepła – tyle, ile miejska
kotłownia ogrzewająca 1000 domów jednorodzinnych. Odzyskanym ciepłem podgrzewane
są zbiorniki oleju, woda oraz ogrzewane są budynki.
|
W zakładzie w Grodzisku Mazowieckim zbierany jest również biogaz
odpadowy ze ścieków po płukaniu ziemniaków. W tym celu zaprojektowano
specjalną instalację, która zbiera biogaz i przesyła go do zewnętrznego
zbiornika w kształcie kopuły, w której znajduje się elastyczny balon z gazem o
pojemności 1000 m3. Spalanie tego gazu w wysokosprawnym silniku
wytwarza 250 kW energii elektrycznej, używanej do zasilania linii produkcyjnych
oraz dodatkowo 300 kW ciepła, które wykorzystywane jest do utrzymania procesów
technologicznych w oczyszczalni ścieków. Spalanie biogazu pozwoliło na zmniejszenie
zużycia prądu w zakładzie o 4,5%.
|
W zakładach
produkujących napoje w Michrowie i Żninie wykorzystuje się ciepło generowane
przez kompresory powietrza do podgrzewania wody potrzebnej przy produkcji. Z
kolei w instalacji ciekłego dwutlenku węgla, używanego w produkcji napojów gazowanych,
powstaje chłód, jako naturalny efekt rozprężania gazu. Chłód ten jest
odzyskiwany za pomocą specjalnej instalacji i używany następnie do chłodzenia
napojów w trakcie rozlewu.
We
wszystkich zakładach PepsiCo w Polsce zostało też wymienione oświetlenie na
energooszczędne oprawy LED.
Wymierne oszczędności w zużyciu
energii i wody
Dzięki
systematycznym działaniom popartym inwestycjami w innowacyjne rozwiązania
zakłady PepsiCo w Polsce znacznie obniżyły zużycie energii i wody na jednostkę gotowego
produktu. W ciągu ostatnich 6 lat (2009 – 2015) produkujący napoje zakład w
Michrowie ograniczył zużycie energii na litr gotowego napoju aż o 34%, a wody o
22%. W Żninie na litr gotowego napoju zużywa się teraz o 42% mniej energii i o
5% mniej wody niż 6 lat temu. Zakład w Żninie ma najniższy wskaźnik zużycia
energii na litr wyprodukowanego napoju w grupie PepsiCo w regionie obejmującym
Europę, Rosję i Turcję – tylko 0,049 kWh/litr. Zakład w Grodzisku Mazowieckim
potrzebuje dziś o 9% mniej energii i o 27% mniej wody niż przed 6 laty, aby
wyprodukować kilogram chipsów ziemniaczanych. Produkujący chrupki i inne słone przekąski
zakład w Tomaszowie Mazowieckim zdołał obniżyć zużycie energii na kilogram
gotowego produktu o 16%, a wody aż o 58%.
Recykling 99% odpadów
Aby
zminimalizować ilość odpadów wywożonych na wysypisko, PepsiCo odzyskuje w
swoich zakładach i przekazuje do recyklingu łącznie ponad 99% odpadów
produkcyjnych – głównie papieru i plastiku, chroniąc przed wycinką tysiące
drzew rocznie i zmniejszając zużycie ropy naftowej.
Działanie ze świadomością celu
„Nasz główny cel to dostarczanie konsumentom ich ulubionych
napojów i przekąsek, ale równie ważne jest dla nas, aby produkować je w sposób
odpowiedzialny, dbając o środowisko naturalne. Jesteśmy dumni, że wspólnym
wysiłkiem pracowników naszych zakładów produkcyjnych, wspartym znacznymi
inwestycjami, obniżyliśmy w ostatnich latach zużycie prądu i wody na jednostkę produktu
średnio aż o jedną czwartą. Dzięki temu pomagamy zachować środowisko naturalne
w jak najlepszym stanie dla przyszłych pokoleń” – powiedziała Małgorzata Skonieczna,
dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej PepsiCo na Europę Centralną.
Szczegółowe
dane o działaniach i sukcesach PepsiCo w zakresie zrównoważonego rozwoju na
całym świecie można znaleźć w ostatnim Corporate Sustainability Report, a także na stronie www.howwillwe.com, która
prezentuje globalne postępy PepsiCo w realizacji filozofii „Performance with
Purpose”, czyli „Działania ze świadomością celu”.
O firmie PepsiCo
Konsumenci w ponad 200 krajach i regionach na całym świecie sięgają po
produkty firmy PepsiCo miliard razy dziennie. Łączny przychód netto pochodzący
ze sprzedaży produktów żywnościowych i napojów oferowanych przez
przedsiębiorstwa Frito-Lay, Gatorade, Pepsi-Cola, Quaker i Tropicana, wchodzące
w skład koncernu PepsiCo, wyniósł w 2015 roku ponad 63 mld dolarów
amerykańskich.
W swoim globalnym portfolio PepsiCo posiada szeroką i różnorodną ofertę
produktów żywnościowych i napojów oferowanych pod wieloma markami, a każda z 22
najlepiej sprzedających się marek generuje w ciągu roku przychody na poziomie
ponad miliarda dolarów amerykańskich.
Działalność PepsiCo opiera się na filozofii „Performance with Purpose”,
co oznacza, że firma koncentruje się na osiąganiu wysokich wyników finansowych,
jednocześnie dbając o zrównoważony wzrost. Zgodnie z filozofią „Performance
with Purpose”, PepsiCo oferuje szeroki wybór produktów żywnościowych i napojów,
od przekąsek po produkty o profilu prozdrowotnym, poszukuje innowacyjnych
sposobów pozwalających ograniczać wpływ swojej działalności na środowisko oraz
zmniejszać koszty operacyjne, firma zapewnia bezpieczne i sprzyjające warunki
pracy wszystkim swoim pracowników na świecie, a także szanuje, wspiera i
inwestuje w rozwój społeczności lokalnych, w których prowadzi działalność.
Więcej informacji na temat PepsiCo jest dostępnych na globalnej witrynie pod
adresem www.pepsico.com oraz na
polskiej stronie firmy http://www.pepsicopoland.com
Kontakt dla mediów:
Jarosław Soroczyński
Questia sp. z o.o. sp. k.
Communications Management Consultants
tel.: +48 22 623 07 00
e-mail: jsoroczynski@questiapr.pl