Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Słodki chłopiec do bicia
Polscy producenci żywności na potęgę zmieniają skład wyrobów. Ubywa z nich soli, tłuszczu, a przede wszystkim cukru.

Polska Federacja Producentów Żywności (PFPŻ) zapytała o swoich członków o przemodelowywanie składu produktów. Producenci wyrobów śniadaniowych chwalą się ograniczeniem w latach 2012-15 cukru przeciętnie o 23 proc., a w płatkach kukurydzianych zmniejszenie zawartości soli o 15 proc. (w latach 2008- -15). Sól znika też z koncentratów spożywczych - w ostatniej dekadzie zmniejszyła się o 34 proc. i na tym nie koniec. Popularne ograniczenia dotyczą również zawartości kwasów tłuszczowych i sodu. Przetwórcy zmniejszają też kaloryczność.

- Dyskusja o wpływie żywności na zdrowie kreuje popyt na nowe, bardziej dopasowane do zaleceń żywieniowych i obecnego stylu życia, rodzaje żywności. Jednym z rozwiązań stosowanym przez przetwórców jest właśnie reformulacja produktów. Ma ona zapewnić utrzymanie popytu na daną kategorię żywności dzięki podniesieniu jej jakości oraz ograniczeniu liczby i rodzaju dodatków do żywności, aby dopasować się do obecnych trendów - mówi Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Poducentów Żywności (PFPŻ).

 

Niektórzy producenci klasycznych surowców, chcąc walczyć ze złym wizerunkiem składników, już uruchamiają kampanie obronne. W połowie lutego ruszyła kampania branży cukrowniczej pod hasłem „Chłopiec do bicia", która ma odczarować cukier. - Cukier niesprawiedliwie obwinia się o wiele złych rzeczy, dlatego chcemy obalić mity. Zdrowa dieta nie eliminuje cukrów w zupełności, ale je ogranicza. Od dłuższego czasu zauważyć można trend wśród konsumentów i przetwórców do redukowania cukru w produktach spożywczych. Jednak często zdarza się, że produkt ze zmniejszoną zawartością cukru ma przez to większą zawartość np. skrobi lub tłuszczu, jest więc tak samo lub jeszcze bardziej kaloryczny - twierdzi Michał Gawryszczak, dyrektor Związku Producentów Cukru w Polsce. 

 

Zdaniem Andrzeja Gantnera, na rynku są dwie główne tendencje. To dopasowywanie produktów żywnościowych, polegające na redukcji tłuszczu, cukru i soli, oraz produkcja z jak najbardziej naturalnych składników, która jest wynikiem negatywnego wizerunku dodatków do żywności w mediach. - Mimo że żaden dopuszczony do stosowania w żywności dodatek nie może być szkodliwy, to widać wyraźny trend do stosowania jak najmniejszej ilości dodatków, tzw. clean label, czyli czystej etykiety, oraz stosowania dodatków pochodzenia naturalnego np. naturalne barwniki. Jednocześnie trzeba pamiętać, że istnieje nieprzekraczalna granica redukcji niektórych dodatków, bo zapewniają one bezpieczeństwo żywności, pełniąc np. funkcje konserwujące - twierdzi dyrektor generalny PFPŻ.

 

Więcej w: Puls Biznesu 23/02/2016

 


Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij