Polskie kurczaki szukają nowych rynkówW 2015 r. zostaliśmy ponownie największym producentem drobiu w UE.Tak dobry wynik - i to już drugi rok z rzędu - udało się nam
osiągnąć, ponieważ produkcja polskiego drobiu poszła w górę o ok. 10 proc.
Dzięki temu w 2015 r. po raz pierwszy w historii przekroczyła poziom 2,3 mln
ton - szacuje branża.
- Polska jest dziś największym producentem drobiu w Unii
Europejskiej i coraz bardziej powiększa przewagę nad pozostałymi znaczącymi
graczami, jak Francja oraz Niemcy - powiedział „Rzeczpospolitej" Jakub
Olipra, ekonomista Credit Agricole Bank Polska. - Tendencje te utrzymują się
również w 2016 r. - dodaje. Kurczaki są tańsze od wieprzowiny, co sprawia, że
coraz częściej goszczą na naszych stołach.
W 2016 r. przeciętny Polak zje 29,5 kg mięsa drobiowego, o
0,5 kg więcej niż w 2015 r. - szacuje Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki
Żywnościowej (IERIGŻ). Jeszcze w 2008 r. jego spożycie przekraczało nieznacznie
24 kg per capita.
- Konsumpcja w kraju rośnie, ale wolniej niż produkcja -
zwraca uwagę Łukasz Dominiak, dyrektor generalny Krajowej Rady Drobiarstwa -
Izba Gospodarcza. Dlatego, jak dodaje, konieczne jest dalsze rozwijanie
eksportu. To właśnie sprzedaży zagranicznej, głównie na rynek unijny, branża
zawdzięcza swój szybki rozwój.
Bieżący rok przyniesie dalszy wzrost eksportu drobiu, chociaż
jego dynamika na rynku unijnym może być słabsza. - Bardziej optymistyczne są
prognozy dla eksportu na rynki pozaunijne, do państw Azji i Afryki. Przyczynią
się do tego oprócz konkurencyjności cenowej polskiego drobiu ograniczenia
eksportowe w innych krajach związane z ogniskami ptasiej grypy.
Więcej w: Rzeczpospolita 15/02/2016
pełna lista aktualności
|