KE zaakceptowała 3 nowe polskie programy promocji żywnościKomisja Europejska po raz ostatni w ramach obecnego systemu promocji produktów rolno - spożywczych zaakceptowała 33 programy, o łącznym budżecie ponad 107 mln euro, w tym trzy z Polski - poinformował resort rolnictwa.Polskie organizacje branżowe
pozyskały ponad 10 mln euro na promocję w Polsce i Niemczech - pomidorów, na
Ukrainie i w Chinach - makaronów oraz Wietnamie, Chinach i Zjednoczonych
Emiratach Arabskich - mięsa drobiowego wysokiej jakości.
Budżet polskich programów
stanowi 10 proc. w stosunku do budżetu wszystkich programów promocyjnych
zaakceptowanych przez Komisję Europejską.
Celem programów pt.
"Pomidory dobre z natury", "Makarony Europy", czy
"Europejski drób - w jakości siła" jest wzrost świadomości konsumentów,
dystrybutorów nt. zalet polskich produktów, a w konsekwencji wzrost ich
sprzedaży na rynkach docelowych. W ramach programów zaplanowano szereg działań
promocyjnych w mediach (prasa, internet, TV), udział w targach, organizację
misji gospodarczych, promocję w punktach sprzedaży, a także działania o
charakterze public relations.
W 2016 r. nabór programów
odbędzie się już w oparciu o nową politykę promocyjną. Nowe przepisy w tym
zakresie wchodzą 1 grudnia 2015 r. Programy promocyjne będą finansowane w ramach
Wspólnej Polityki Rolnej "Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych
na rynkach wybranych produktów rolnych.
Najważniejsze zmiana - to
znaczne zwiększenie pomocy na działania informacyjne i promocyjne - pomoc
europejska powinna stopniowo wzrosnąć z 61 mln euro w budżecie na 2013 r. do
200 mln euro w 2019 r. (w 2016 r. będzie to 111 mln euro).
Według nowych przepisów, UE
będzie współfinansowała 70 proc. kosztów programu (obecnie było to 50 proc.) w
przypadku programów prostych zgłoszonych przez organizację z jednego państwa
członkowskiego, do 80 proc. w przypadku programów, w których uczestniczy wiele
państw oraz programów ukierunkowanych na państwa trzecie, 85 proc. dla
programów kryzysowych, 75-85 proc. dla państw objętych pomocą finansową, tj.
Cypru i Grecji). Natomiast nie będzie możliwe współfinansowanie z budżetu
krajowego, pozostałe koszty będą musiały sfinansować organizacje branżowe.
Zostanie ponadto wprowadzona
europejska strategia promocji, która pozwoli na lepsze ukierunkowanie akcji
promocyjnych. Ma ona doprowadzić do zwiększenia liczby programów skierowanych
do państw pozaunijnych i programów, w których uczestniczy wiele państw.
Strategia ma też m.in. podnieść
słaby obecnie poziomu wiedzy konsumentów o zaletach europejskich produktów
rolnych, a zwłaszcza produktów uznanych w ramach europejskich systemów jakości;
rozszerzenie promocji o takie produkty jak chleb, makaron czy czekolada,
umożliwienie stosowania marek produktów.
Prostsze będą procedury
administracyjne poprzez wprowadzenie jednego etapu oceny i selekcji programów
przez Komisję w miejsce obecnych dwóch etapów (państwo członkowskie (ARR), a
następnie Komisja Europejska0. Ułatwione ma być zarządzanie programami, w
których uczestniczy wiele państw członkowskich poprzez wykorzystanie punktu
kompleksowej usługi w Komisji.
Jednym z najbardziej istotnych
elementów nowej polityki promocyjnej jest ustanowienie rocznego programu prac,
który określi strategiczne priorytety działań promocyjnych pod względem
produktów, systemów i rynków, na które działania te mają być ukierunkowane,
oraz przydzieli im odpowiednie budżety.
Nowa polityka promocyjna ma
pomóc podmiotom z sektora rolno-spożywczego w zdobywaniu nowych rynków
międzynarodowych lub umocnieniu na nich swojej pozycji oraz zwiększyć
świadomość europejskich konsumentów na temat wysiłków podejmowanych przez
europejskich rolników.
Program prac na 2016 r.
skierowany jest do wybranych państw trzecich, w których istnieje największy
potencjał wzrostu, zwłaszcza w odniesieniu do sektorów o szczególnie trudnej
sytuacji na rynku, jak sektor produktów mlecznych i wieprzowiny. Z kwoty
całkowitej (ponad 110 mln euro), 30 mln euro przeznaczono specjalnie na
wsparcie działań promocyjnych w tych dwóch sektorach - poinformowała Agencja
Rynku Rolnego, która dotychczas zajmowała się selekcją i oceną programów
promocyjnych polskich organizacji branżowych.
Źródło: PAP 23.10.2015
pełna lista aktualności
|