"Enjoy, it's from Europe": Ponad 100 milionów euro zostanie przeznaczonych przez KE na promocję europejskiej żywności w 2016 r.W 2016 roku w celu zdobycia nowych rynków i umacniania pozycji wewnątrz UE europejscy producenci żywności będą mogli skorzystać z programów o wartości 111 mln €. Programy promocji żywności są kluczową częścią strategii Komisji w celu wsparcia sektora rolniczego i przetwórczego.Nowa polityka promocyjna,
przyjęta w dniu 13 października br. przez Komisję Europejską, będzie wspierać sektor
rolno-spożywczy zarówno w zdobywaniu nowych rynków, jak i konsolidacji rynków
europejskich. Ma ona także przełożyć się na wzrost świadomości konsumentów w
zakresie wysiłków podejmowanych przez europejskich rolników i producentów
żywności w celu dostarczenia produktów spożywczych najwyższej jakości.
Komisja będzie stopniowo
przeznaczać coraz większe środki finansowe na ten cel – finansowanie wzrośnie z
61 mln€ w roku 2013 (kiedy zaproponowano nowe zasady) do 200 mln € w 2019 r.
Zgodnie z nowymi przepisami,
stawki współfinansowania UE będą wynosić od 50% do 70-80% (do 85% dla Grecji i
Cypru). Jednocześnie jednak zniesiona została możliwość uzyskania
współfinansowania działań przez kraje członkowie. Zdaniem KE przełoży się to na
zapewnienie równego dostępu do środków dla wszystkich państw oraz ograniczy
biurokrację związaną z procesem wyboru projektów.
Program przygotowany na rok 2016
koncentruje się na wybranych krajach trzecich (m.in. USA, Kanada, Chiny,
Japonia, Korea Południowa, Tajwan), które zostały ocenione za charakteryzujące
się najwyższym potencjałem wzrostu, w szczególności w sektorach mających
szczególnie trudną sytuację na rynku, tj. sektorze mlecznym i mięsa
wieprzowego, które łącznie mają uzyskać 30 mln €.
Komisarz ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich
i Rolnictwa Phil Hogan podkreślił, że: "Europejskie
produkty rolno-spożywczego nie mają sobie równych na rynku światowym. Ich
rynek eksportowy o wartości 110 miliardów € tworzy miejsca pracy i
przekłada się na wzrost gospodarczy na obszarach wiejskich w całej Europie.”
Ponadto, zwiększenie środków na promocję tej żywności "poprzez efekt
dźwigni odkryje przed europejskimi produktami rolno-spożywczymi dalsze
możliwości na nowych rynkach oraz zwiększy ich obecność na rynkach
dotychczasowych".
PFPŻ ZP
pełna lista aktualności
|