Rośnie sprzedaż drobiu na rynek pozaunijnySiłę napędową dla rozwoju eksportu nieprzetworzonego mięsa drobiowego z Polski jest rynke pozaunijny. Z danych Eurostat wynika, że w okresie pierwszych czterech miesięcy 2015 r. eksport poza UE zwiększył się w skali roku o 45 proc. do poziomu ok. 56 tys. t. Oznacza to znaczną intensyfikację sprzedaży - donoszą analitycy BGŻ.Dla porównania w 2014 r. tempo
wzrostu w analogicznym okresie było na znacznie niższym poziomie, ok. 8 proc.
Odwrotne tendencje można było
zauważyć dla wywozu nieprzetworzonego mięsa drobiowego na rynek wspólnotowy. W
analizowanym okresie I-IV br. sprzedaż do pozostałych krajów członkowskich
wyniosła ok. 201 tys. t, tj. 11 proc. więcej niż przed rokiem. Oznacza to
wyhamowanie dynamiki wzrostu wobec 17 proc. odnotowanych w 2014 r.
Należy jednak podkreślić, że
cały czas głównym odbiorcą surowca z Polski jest rynek UE (78 proc. eksportu),
gdzie głównymi importerami pozostają Niemcy, Wielka Brytania, Francja oraz Republika
Czeska. W porównaniu do poprzednich lat, kiedy to prym wiodły Niemcy, obecnie
wzrost eksportu na rynek wspólnotowy napędzany jest przez Francję, Wielką
Brytanię z dynamiką na poziomie odpowiednio 24 proc. (3,6 tys. t) i 20 proc.
(3,6 tys. t) w okresie I-IV 2015 r. Ponadto w analizowanym okresie dwukrotnie
zwiększyła się sprzedaż do Belgii. Jednak wolumen jest nadal o połowę mniejszy
od sprzedaży na rynek brytyjski.
Z kolei, jak wynika z danych
Eurostat, na rynkach pozaunijnych systematycznie rośnie sprzedaż do Beninu. W
okresie pierwszych czterech miesięcy 2015 r. wzrosła ona o 17\ proc. do 11 tys.
t. Kraj ten tym samym pozostaje głównym pozaunijnym odbiorą surowca z Polski.
Niemniej, mięso drobiowe jest później często reeksportowane do sąsiednich krajów
w Afryce. Wg danych Eurostat, obserwujemy znaczne zainteresowanie polskim
surowcem w Liberii, Kongo oraz Gabonie. Te trzy kraje z Afryki Centralnej i
Zachodniej zaimportowały w analizowanym okresie łącznie 9 tys. surowca, o
3 tys. więcej niż przed rokiem. Co więcej, w omawianym okresie prawie
czterokrotnie zwiększył się eksport nieprzetworzonego mięsa drobiowego na
Ukrainę, który wyniósł 9,1 tys. t. Z kolei do Chin trafiło prawie trzy razy
więcej surowca z Polski niż przed rokiem, tj. 8 tys. t.
Warto zwrócić uwagę, że pomimo
odnotowanego łącznego wysokiego tempa wzrostu sprzedaży na rynki pozaunijne na
początku br., wg danych Eurostat, eksport do Hongkongu zmniejszył się w skali
roku o 7 proc. do 8 tys. t.
Biorąc pod uwagę łączną dynamikę
sprzedaży nieprzetworzonego mięsa drobiowego w okresie I-IV 2015 r. na rynkach
zagranicznych zwiększyła się ona w skali roku o 17 proc. do poziomu 257 tys. t.
Jest to 38 tys. t więcej niż przed rokiem.
Źródło: Portalspożywczy.pl/BGŻ
pełna lista aktualności
|