Legislacja
Food-Lex
 
Dodatki do żywności
i aromaty
 
Zanieczyszczenia
 
RWS - Referencyjne Wartości Spożycia
 
Trzymaj Formę !

   

 pl   en             
 
Jesteś tutaj: strona główna > AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI
Uwaga, handlowcy płacą z poślizgiem
Współpraca z sieciami staje się bardziej ryzykowna dla dostawców. Przybywa bowiem sprzedawców, którzy nie regulują swoich zobowiązań na czas, co oznacza problemy dla producentów.

W I kw. na bieżąco sieci handlowe opłacały 70 proc. faktur, podczas gdy rok wcześniej odsetek terminowych płatności przekraczał 77 proc. Analiza przygotowana na zlecenie DGP przez Bisnode Polska wskazuje, że problem z rozliczaniem się na czas z kontrahentami narasta, chociaż nie można mówić o dramacie i o zagrożeniu utratą płynności finansowej, bo zaległości w płatnościach z reguły nie przekraczają 30 dni. Z takim opóźnieniem płaconych jest przez nie 23,80 proc. faktur. Ich odsetek jednak wzrósł z 16,92 proc. rok wcześniej. Po dłuższym terminie, czyli od 31 do 120 dni, regulowanych jest obecnie 5,94 proc. rachunków. Tu w zasadzie nic się nie zmieniło. 


Sytuacja jest o tyle zaskakująca, że kondycja finansowa sieci jest dobra albo bardzo dobra. Taka ocena dotyczy aż 77 proc. z nich. To wynik o 10 pkt proc. lepszy od ubiegłorocznego. Co więcej, aż 53,8 proc. z ponad 200 ujętych w analizie podmiotów znajduje się w bardzo dobrej kondycji i ten odsetek nie zmienił się od ubiegłego roku - wynika z analizy Bisnode Polska.


Dlaczego więc sieci opóźniają płatności? Eksperci wymieniają kilka powodów. Pierwszy - deflacja odbijająca się na marżach i zyskach. Drugi - rosnąca konkurencja. Jeszcze kilka lat temu sieci walczyły z niezależnymi sklepami, które łatwo było pokonać, bo ceny w nich były nawet o ponad 30 proc. wyższe niż w sieciach. Te czasy minęły. Tradycyjnych sklepów na rynku jest coraz mniej, a wolne miejsce po nich zagospodarowują nowe placówki należące do sieci. Do tego różnice w cenach między hipermarketami, supermarketami i dyskontami spłaszczyły się. Pierwsze weszły w większym stopniu w towary pod marką własną, obniżając przez to średnie ceny u siebie, a ostatnie postawiły na markowe produkty, co spowodowało, że stały się droższe.

 

(Więcej w: Dziennik Gazeta Prawna)


Dodaj do:   Dodaj kanał RSSRSS   Dodaj do facebook.comFacebook

pełna lista aktualności

Członkowie PFPŻ ZP

Dołącz do nas!
Serwis PFPŻ wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności.
Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie
zamknij