W styczniu wzrósł eksport z UE mlecznych przetworów w proszkuPoczątek bieżącego roku przyniósł dynamiczny wzrost unijnego eksportu części przetworów w proszku oraz oleju maślanego - informuję analitycy BGŻ.Według wstępnych danych
Eurostatu w styczniu 2015 roku kraje UE-28 wyeksportowały poza granice
ugrupowania 62,4 tys. t odtłuszczonego mleka w proszku, tj. o 24 proc. więcej
niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku. Głównym rynkiem zbytu była,
podobnie jak przed rokiem, Algieria, z 17-procentowym udziałem w unijnym
eksporcie. Sprzedaż w tym kierunku była o 22 proc. wyższa w relacji rocznej.
Warto przy tym zwrócić uwagę, że Polska w tym samym okresie wysłała o 89 proc.
mniej OMP do Algierii niż w styczniu 2014 roku.
Na drugim miejscu wśród unijnym
odbiorców OMP pojawił się Egipt, gdzie w styczniu br. sprzedano o 110 proc.
więcej produktu w relacji rocznej (łącznie 7,2 tys. t). Z kolei Chiny,
ubiegłoroczny lider jeżeli chodzi o zakupy odtłuszczonego mleka w proszku z UE,
spadły na 7 pozycję.
W analizowanym okresie istotnie
wzrósł też eksport oleju maślanego (o 28 proc. w relacji rocznej) oraz serwatki
w proszku (o 8 proc. r/r). Z drugiej strony odnotowano spadek sprzedaży
zagranicznej serów i pełnego mleka w proszku.
Niższy eksport serów z UE-28 - w
styczniu o 15 proc. w relacji rocznej, łącznie 50,5 tys. t - to w głównej
mierze efekt embarga wprowadzonego przez Rosję. Pod jej nieobecność zwiększono
przede wszystkim wysyłki do Stanów Zjednoczonych - o 13 proc. wobec stycznia
2014 roku do 9,2 tys. t - oraz Japonii - o 63 proc. w relacji rocznej do 4,7
tys. t.
Z kolei w przypadku pełnego
mleka w proszku o spadku wolumenu wywozu ogółem (o 9 proc. r/r do 30,7 tys. t)
zadecydowała mniejsza sprzedaż do Algierii - o 20 proc. w relacji rocznej do
2,8 tys. t - oraz Nigerii - o 8 proc. do 2,9 tys. t. Głównym odbiorcą PMP w tej
sytuacji stał się Oman, z 18-procentowym wzrostem importu z UE-28.
Eksport masła w Unii utrzymał
się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego - 10,2 tys. t, tj. o niespełna 1
proc. mniej niż w analogicznym okresie 2014 roku. Miejsce Rosji zajęła Arabia
Saudyjska, Uzbekistan i Egipt.
Powyższe dane dotyczą zaledwie
jednego miesiąca, trudno na ich podstawie pisać o średniookresowych trendach w
handlu międzynarodowym. Niemniej, w perspektywie długookresowej można
spodziewać się zwiększenia znaczenia Unii Europejskiej jako światowego
eksportera. Po stronie produktowej największe perspektywy wzrostu rysują
się przed mlekiem w proszku ale także, według Komisji Europejskiej, serem.
(Źródło: BGŻ/Portalspożywczy.pl)
pełna lista aktualności
|