Pudliszki w rękach globalnego gigantaKontrolowany przez Warrena Buffetta Heinz oraz Kraft Foods łączą siły. Powstanie koncern o globalnych przychodach sięgających 28 mld dol.Z tak dużą sprzedażą Kraft Heinz
będzie zajmował piąte miejsce wśród największych
producentów żywności i napojów na świecie. W Stanach Zjednoczonych,
skąd pochodzą obie firmy, wyprzedzać go będzie tylko PepsiCo i Nestle. W swojej
ofercie będzie miał osiem marek o wartości przekraczającej 1 mld dol. każda.
Koncern Kraft Heinz będzie w
stanie nadal rozwijać się nie tylko w Stanach Zjednoczonych, swoim największym
rynku (na Amerykę Północną będzie przypadać niemal 80 proc. sprzedaży nowej
firmy). Dzięki mocnej pozycji Heinza za granicą, będzie mógł także konkurować z
największymi globalnymi koncernami spożywczymi na światowym rynku. Większa
skala działalności ma zapewnić nowej firmie oszczędności rzędu 1,5 mld dol.
rocznie do 2017 r.
W 2012 r. Kraft Foods podzielił
się na dwie niezależne firmy. Ta, która łączy się z Heinzem, działa dziś
głównie w USA. Druga - Mondelez International, jest międzynarodowym graczem,
obecnym m.in. w Polsce. W swojej ofercie ma m.in. czekolady Milka i Alpen Gold,
wafelki Prince Polo oraz kawy Jacobs i Maxwell House. Heinz wszedł do Polski w
1994 roku. Początkowo importował ketchup, fasolę i tuńczyka w puszce. W 1997 r.
Amerykanie przejęli markę Pudliszki, lidera rynku keczupów. Oferują pod nią
także dania gotowe, sosy i makarony. Głównym konkurentem Heinza w Polsce do tej
pory była firma Agros Nova, właściciel m.in. marki Łowicz. Wkrótce jednak
będzie musiał konkurować ze znacznie silniejszym graczem. Pod koniec 2014 r.
plany przejęcia większości marek Agros Novej, w tym Łowicza, ogłosiła grupa
Maspex. Do zamknięcia transakcji brakuje już tylko zgody Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów.
(Więcej w: Rzeczpospolita 27.03.2015)
pełna lista aktualności
|